• 1
  • 2
2016-01-27, 19:42
Bannlyst
Tjenare!
är det någon som har något tips på hur man kan få en gammal åkgräsklippare att gå uta bara fan
de jag vet att man kan göra är att byta remskivor och kanske större däck där bak.
jag vet ej exakta model men märket är Gilson Brothers. den värkar ju rätt så nice men som sagt det är en åkgräsklippare så de går inte direkt så fort men förhoppningsvis så ska den gå mycke fortare
Citera
2016-01-27, 20:01
Medlem
Strychnos avatar
Vad ska du ha åkgräsklipparen till?
Det är väl knappast som så att du har tänkt klippa gräs i mach 5?

Låter som att du borde köpa en fyrhjuling istället.
Citera
2016-01-27, 20:03
Medlem
franges avatar
Byt motor och drivning/utväxling/växellåda (om en sådan nu har det).
Citera
2016-01-27, 20:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Strychno
Vad ska du ha åkgräsklipparen till?
Det är väl knappast som så att du har tänkt klippa gräs i mach 5?

Låter som att du borde köpa en fyrhjuling istället.

de är klart att jag ska klippa gräs me den.... pfff nä
typ köra i bostadsområden utan ljuddämpare klockar 3 på natten i 50 blås.
eller typ köra till Donken eller liknande
Citera
2016-01-27, 20:58
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nemoluke11
de är klart att jag ska klippa gräs me den.... pfff nä
typ köra i bostadsområden utan ljuddämpare klockar 3 på natten i 50 blås.
eller typ köra till Donken eller liknande

Varför inte bara ta bilen?
Citera
2016-01-27, 21:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Varför inte bara ta bilen?

blir svårt när man är 14 (snart 15)
Citera
2016-01-27, 21:29
Medlem
franges avatar
Citat:

Jag misstänkte det. Välkommen tillbaka till forumet om 4 (snart 3) år, dårå
Citera
2016-01-27, 21:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Jag misstänkte det. Välkommen tillbaka till forumet om 4 (snart 3) år, dårå

aa vi hörs om 4 (snart 3) år
Citera
2016-01-27, 21:57
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Det var ju inte så smart att skriva det... En motor runt 12 hp är ju vanligt på åkgräsklippare och den effekten räcker för att driva en hel bil på över ett ton i 100 km/h i jämn hastighet på plan väg. Gräsklipparen har alltså mer effekt i motorn än vad som behövs för att köra ihjäl sig om man vill. Du behöver inte trimma eller byta motor, det är utväxlingen du ska ge dig på och är det remöverföring någonstans (vanligt att det går via rem från motorn till växellådan, särskilt på trädgårdstraktorer) så är det ju överlägset enklast att byta remskivor. Själva växellådan är för svår att ändra på.
Citera
2016-02-17, 13:25
Medlem
bonobonos avatar
Klart du ska testa att trimma en gräsklippare Tänk bara på att du kan åka dit för olovlig körning osv även med den.
Hur du enklast gör har du redan fått bra svar på. Men ta bort sånt som bara är onödigt som tex klipparen, de skramlar bara och är ivägen.
Lycka till!
Citera
2016-02-25, 13:35
Medlem
cmdQs avatar
Kapar tråden:
Vad för lagar gäller vi körning av åkgräsklippare utanför gräsmattan?
Exempel 1: "Jag har två gräsmattor med en allmän gång/cykelväg som skiljer dom åt, får jag korsa den med min åkgräsklippare för att nå gräsmatta två?"

Exempel 2: Avståndet är en allmän bilväg (Max 30KM/h) får jag korsa den med min åkgräsklippare för att komma till gräsmatta nummer två?

Om svaret är Nej på båda mina exempel, Hur ska en åkgräsklippare transporteras på Gång/cykelväg respektive Bilväg?

Om svaret är Ja på något ut av mina exempel så kommer givetvis en följdfråga, hur fort och hur långt får jag köra med min åkgräsklippare på en Gång/cykelväg och eller Bilväg?
Citera
2016-02-27, 12:04
Medlem
bonobonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cmdQ
Kapar tråden:
Vad för lagar gäller vi körning av åkgräsklippare utanför gräsmattan?
Exempel 1: "Jag har två gräsmattor med en allmän gång/cykelväg som skiljer dom åt, får jag korsa den med min åkgräsklippare för att nå gräsmatta två?"

Exempel 2: Avståndet är en allmän bilväg (Max 30KM/h) får jag korsa den med min åkgräsklippare för att komma till gräsmatta nummer två?

Om svaret är Nej på båda mina exempel, Hur ska en åkgräsklippare transporteras på Gång/cykelväg respektive Bilväg?

Om svaret är Ja på något ut av mina exempel så kommer givetvis en följdfråga, hur fort och hur långt får jag köra med min åkgräsklippare på en Gång/cykelväg och eller Bilväg?
Vet inte säkert men visst borde du få köra din gräsklippare mellan 2 ställen som ska klippas.
Så länge du visar hänsyn och tar det lugnt har jag svårt att tro att någon skulle ha någon åsikt om det.
När det gäller att köra på väg är det nog vägkanten som gäller, och på större väg är det nog att transportera den på släp som gäller. Även här gäller ju hänsyn och sunt förnuft.
Men maila Transportstyrelsen och fråga så kan du berätta här sen vad du får för svar så vet både du och vi andra vad som gäller sen

Att bara korsa en cykelbana eller väg för att komma till andra sidan lär du ju få göra med vad som helst, gå, cykel, moped, häst... och gräsklippare. Så länge det inte är motorväg

Att du frågar om hastighet för mig att tro att din gräsklippare går lite fortare än normalt och att du kanske inte bara ska klippa gräset... eller?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in