Citat:
Ursprungligen postat av
cmdQ
Kapar tråden:
Vad för lagar gäller vi körning av åkgräsklippare utanför gräsmattan?
Exempel 1: "Jag har två gräsmattor med en allmän gång/cykelväg som skiljer dom åt, får jag korsa den med min åkgräsklippare för att nå gräsmatta två?"
Exempel 2: Avståndet är en allmän bilväg (Max 30KM/h) får jag korsa den med min åkgräsklippare för att komma till gräsmatta nummer två?
Om svaret är Nej på båda mina exempel, Hur ska en åkgräsklippare transporteras på Gång/cykelväg respektive Bilväg?
Om svaret är Ja på något ut av mina exempel så kommer givetvis en följdfråga, hur fort och hur långt får jag köra med min åkgräsklippare på en Gång/cykelväg och eller Bilväg?
Vet inte säkert men visst borde du få köra din gräsklippare mellan 2 ställen som ska klippas.
Så länge du visar hänsyn och tar det lugnt har jag svårt att tro att någon skulle ha någon åsikt om det.
När det gäller att köra på väg är det nog vägkanten som gäller, och på större väg är det nog att transportera den på släp som gäller. Även här gäller ju hänsyn och sunt förnuft.
Men maila Transportstyrelsen och fråga så kan du berätta här sen vad du får för svar så vet både du och vi andra vad som gäller sen
Att bara korsa en cykelbana eller väg för att komma till andra sidan lär du ju få göra med vad som helst, gå, cykel, moped, häst... och gräsklippare. Så länge det inte är motorväg
Att du frågar om hastighet för mig att tro att din gräsklippare går lite fortare än normalt och att du kanske inte bara ska klippa gräset... eller?