• 1
  • 2
2016-02-27, 12:32
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cmdQ
Kapar tråden:
Vad för lagar gäller vi körning av åkgräsklippare utanför gräsmattan?
Exempel 1: "Jag har två gräsmattor med en allmän gång/cykelväg som skiljer dom åt, får jag korsa den med min åkgräsklippare för att nå gräsmatta två?"

Exempel 2: Avståndet är en allmän bilväg (Max 30KM/h) får jag korsa den med min åkgräsklippare för att komma till gräsmatta nummer två?

Om svaret är Nej på båda mina exempel, Hur ska en åkgräsklippare transporteras på Gång/cykelväg respektive Bilväg?

Om svaret är Ja på något ut av mina exempel så kommer givetvis en följdfråga, hur fort och hur långt får jag köra med min åkgräsklippare på en Gång/cykelväg och eller Bilväg?

Så här är det...

Citat:
Ett oregistrerat motorredskap som t.ex en åkgräsklippare får framföras i trafik om det avser en kortare sträcka (mellan 2 arbetsytor). Man får inte köra ett oregistrerat motorredskap i trafik om man samtidigt utför ett arbete.

Dessutom så måste man försöka hålla sig nykter när man kör den...
Senast redigerad av Moltas666 2016-02-27 kl. 12:57.
Citera
2016-04-05, 00:22
Medlem
Nu är jag osäker på om Ts någonsin kommer kika i tråden igen, men iallafall. Det går att trimma en gräsklippare uppåt 60kmh lätt. Det som behövs är STÖRRE remskiva ifram, och mindre ibak. Man får trixa lite med det för att få en såpass bra utväxling som möjligt. Har man dock en ''automat'' gräsklippare, alltså en vanlig gaspedal för back och fram ( stiga villa ungefär ) så fungerar det inte. För de har en oljepump som går under ett visst tryck, när axeln till växellådan snurrar fortare så skär de.

Att ta bort remskivan på motorn är väldigt simpelt, brukar sitta med en skruv bara, på växellådan dock så brukar de sätta sig rätt så rejält, där kan man vara tvungen att värma och ha sig, det lättaste är att ha växellådan hängandes i remskivan med två plankor som går emot 2 bord eller dylikt och värma på axeln, sedan ta stearinljus och smeta på så det går ner mellan remskiva och axel och sedan slå med hammare. Det kan även vara bra att förlånga kopplingsarmen när du väl gör detta då allt blir kortare.
Citera
2016-04-05, 17:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Så här är det...

Dessutom så måste man försöka hålla sig nykter när man kör den...
haha var är i trafik då? lol en plogbil som plogar gator och e oreggad får alltså inte köra där han arbetar då :P blir svårt o jobba då :P
Citera
2016-04-05, 21:39
Medlem
Crow2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 9ekompaniet
haha var är i trafik då? lol en plogbil som plogar gator och e oreggad får alltså inte köra där han arbetar då :P blir svårt o jobba då :P

Jovisst, det finns ju en massa oregistrerade motorfordon man får framföra på väg t ex grävmaskin, traktor, hjullastare, truck, jättebreda skördetröskor och annat. Men gemensamt är att de måste vara trafikförsäkrade (vanligen på chassinr).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in