• 1
  • 2
2016-01-26, 14:34
Medlem
Jag får csn varje månad, 9650 fick jag denna månad har en hyra på 3700 med el. För två år sen var jag dum ihuvudet tog allt på faktura och såklart hade jag inte råd att betala och jag ångrar mig idag för jag överlever inte. Det går inte längre, jag har räkningar som ligger hos kronofogden och hade jag haft tillgångar hade dom tagit det redan. Jag har av dom 9650 kronorna kvar 1300 kvar. När kan man gå till soc och försöka få hjälp? Vad säger csn om det?
Citera
2016-01-26, 14:40
Medlem
Har du pratat med Kronofogden för att se om du kan få till en avbetalningsplan eller liknande?
Citera
2016-01-26, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knytte8
Har du pratat med Kronofogden för att se om du kan få till en avbetalningsplan eller liknande?

Kan alltid betala in valfri summa till dom så drar dom av det men är ingen riktig avbetalning.
Citera
2016-01-26, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knytte8

Detta.

Om du ringer och berättar för kronofogden att du gärna fortsätter att göra rätt för dig så kan de ordna upp en vettigare avbetalningsplan där de i många fall tillochmed fryser räntan. Soc kommer du aldrig någonsin att få som student. Se till att sköta studierna och ring kronofogden direkt imorgon så ska du se att du har 2500 kvar på studs varje månad.
Citera
2016-01-26, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdertackan
Detta.

Om du ringer och berättar för kronofogden att du gärna fortsätter att göra rätt för dig så kan de ordna upp en vettigare avbetalningsplan där de i många fall tillochmed fryser räntan. Soc kommer du aldrig någonsin att få som student. Se till att sköta studierna och ring kronofogden direkt imorgon så ska du se att du har 2500 kvar på studs varje månad.
Ska pröva detta igen då, men hon jag pratade med tidigare sa att man inte får någon avbetalningsplan hos dom.
Citera
2016-01-26, 14:47
Medlem
"Det kan vara bra att veta att vi inte har några*möjligheter att frysa ränta eller förhandla om storleken på skulden. Sådana frågor måste du ta med den som lämnat in skulden till oss."
Citera
2016-01-26, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av timpelt
Ska pröva detta igen då, men hon jag pratade med tidigare sa att man inte får någon avbetalningsplan hos dom.

Berätta för människan att du lever under existensminimum idag och att situationen inte är hållbar. Självklart kan de lösa detta. Handlar det om flera gamla avbetalningar och isåfall vad är slutsumman som ligger hos kronkalle nu?
Citera
2016-01-26, 15:04
Medlem
Aspackad-huggorms avatar
Du har inte funderat på att pausa studierna för att istället jobba och på så sätt betala av skulderna? Sålänge du lyckas få ett jobb alltså.
Citera
2016-01-26, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdertackan
Berätta för människan att du lever under existensminimum idag och att situationen inte är hållbar. Självklart kan de lösa detta. Handlar det om flera gamla avbetalningar och isåfall vad är slutsumman som ligger hos kronkalle nu?

Vet inte helt men mellan 7 till 9 tusen
Citera
2016-01-26, 16:20
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Vet inte helt men mellan 7 till 9 tusen
Det är 'inga pengar' även om det säkert känns så för dig just nu. Det är vad du kommer kunna lägga undan varje månad när du väl börjar jobba. Om du kan avvara 1000:-/mån nu så är du skuldfri lagom till sommarens sista dagar. Skönt va! Kör på, dra inte på dig fler skulder och planera din mat och övriga utgifter (ät samma mat flera dagar i rad).
Citera
2016-01-26, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Det är 'inga pengar' även om det säkert känns så för dig just nu. Det är vad du kommer kunna lägga undan varje månad när du väl börjar jobba. Om du kan avvara 1000:-/mån nu så är du skuldfri lagom till sommarens sista dagar. Skönt va! Kör på, dra inte på dig fler skulder och planera din mat och övriga utgifter (ät samma mat flera dagar i rad).

Om det vore så enkelt, för just nu har jag en avbetalningsplan på 800 kronor i månaden hos en annan. Iförsig 1800 i månaden för avbetalning hyra 3800 och mobil internet 1000 helt ok. Ja vafan det går. tack
Citera
2016-01-26, 16:24
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Om det vore så enkelt, för just nu har jag en avbetalningsplan på 800 kronor i månaden hos en annan. Iförsig 1800 i månaden för avbetalning hyra 3800 och mobil internet 1000 helt ok. Ja vafan det går. tack
Klart det går, alternativet kommer nog inte vara bättre. Dra ner internethastigheten och ring ingenting. Jag brukar ha telefonräkningar på strax över hundringen och då har jag fast avgift på 89:-.
Kolla om du kan hitta nåt extrajobb, vet inte hur mycket ni studenter får tjäna men det kanske räcker med en månad eller två med arbete så är allt borta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in