Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-26, 11:35
  #1
Medlem
MorganPalssons avatar
Funderar på att anställa en ny person. Skulle dock gärna slippa uppsägningstiden.
Är det vanligt att man inte har uppsägningstid om jag anställer genom ett bemanningsföretag?

Brukar kostnaden bli högre än om jag anställer den själv?

Vilka övriga fördelar ser ni med bemanningsföretag?
Citera
2016-01-26, 11:38
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MorganPalsson
Funderar på att anställa en ny person. Skulle dock gärna slippa uppsägningstiden.
Är det vanligt att man inte har uppsägningstid om jag anställer genom ett bemanningsföretag?

Brukar kostnaden bli högre än om jag anställer den själv?

Vilka övriga fördelar ser ni med bemanningsföretag?

Om du tecknar ett avtal med ett bemanningsföretag så är det en uppsägningstid på avtalet. Däremot rundar du ju kravet på saklig grund för uppsägning i LAS.

Kostnaden är normalt sett högre än att anställa själv, eftersom du även ska betala bemanningsföretagets vinst, men det kan bli mer flexibelt eftersom du slipper LAS och kan få ersättare vid sjukdom.
Citera
2016-01-26, 12:06
  #3
Medlem
Det borde väl knappast vara uppsägningstiden som är problemet. Handlar de inte om en väldigt speciell tjänst är det ytterst sällan uppsägningstiden är längre än 1 månad.
Dom flesta arbetsgivare använder ju sig av 6 månaders provanställning. Det är ju en liten trygghet för arbetsgivaren eftersom man utan större bekymmer kan avsluta anställningen efter 6 månader om de inte känns rätt.
Det är ju när den anställde fått en tillsvidare anställning det kan bli lite svårare att "bli av" med personen då det som oftast måste ske igenom facklig förhandling. Har du inte goda grunder för säga upp personen kommer facket säga nej helt enkelt, eller alt att du ersätter personen under viss period i bästa fall.
Citera
2016-01-26, 12:13
  #4
Medlem
Det är väl där bemanningsföretagen är bra för arbetsgivare. Man kan utan större anledningar säga att man inte vill ha kvar personen.
Handledarens uppgift på bemanningsföretaget är ju att försöka matcha in en så lämplig kandidat som möjligt till den aktuella tjänsten.
Men som nämnts tidigare är detta en dyrare lösning i det långa loppet. Det är därför vanligt att företag själva anställer efter ett tag om man fått in en person som känns rätt.
Citera
2016-01-26, 17:59
  #5
Medlem
BNCs avatar
Tänk på att du via bemanningsföretag, sannolikt inte kommer att få en lika kompetent person som du kan få annars. Är det en fullständigt okvalificerad tjänst så spelar det väl mindre roll, men annars är det något att tänka på.

Många (tex. jag som ingenjör) flyr bemanningsföretag som pesten, och ser det bara som en absolut sista utväg om alla andra vägar till ett specifikt jobb skulle vara körda. Dvs. många av de arbetstagare du får via bemanningsföretag, är de som inte lyckades få jobb på annan väg (av god anledning, sannolikt).
Citera
2016-01-26, 19:24
  #6
Medlem
Zohans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BNC
.Många (tex. jag som ingenjör) flyr bemanningsföretag som pesten, och ser det bara som en absolut sista utväg om alla andra vägar till ett specifikt jobb skulle vara körda. Dvs. många av de arbetstagare du får via bemanningsföretag, är de som inte lyckades få jobb på annan väg (av god anledning, sannolikt).

Mjo, har jobbar inom bemanning i 3 år nu. Grym lön, och om man är någorlunda funtad ringer företag och frågar efter mig personligen. Så nej, självklart finns det en del idioter som bemanningsföretagen plockar in för att utföra hjärndöda uppgifter.

Hade jag varit dig TS hade jag plockat in bemanning, rekommenderar Manpower eller EPAB. De flesta andra upplever jag som skojjare.

lycka till!
Citera
2016-01-26, 22:46
  #7
Medlem
knazbarnets avatar
varför vill du slippa upps.tiden?
Citera
2016-01-27, 00:05
  #8
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MorganPalsson
Funderar på att anställa en ny person. Skulle dock gärna slippa uppsägningstiden.
Är det vanligt att man inte har uppsägningstid om jag anställer genom ett bemanningsföretag?

Brukar kostnaden bli högre än om jag anställer den själv?

Vilka övriga fördelar ser ni med bemanningsföretag?
Beror ju på vilken typ av jobb det handlar om och i hur hög omfattning du vill anställa. Många företag plockar in egna timanställda, slipper både kostnaden till bemanningsföretaget och uppsägningstiden. Själv hade jag nog i många fall valt den lösningen.

Citat:
Ursprungligen postat av Zohan
Mjo, har jobbar inom bemanning i 3 år nu. Grym lön, och om man är någorlunda funtad ringer företag och frågar efter mig personligen. Så nej, självklart finns det en del idioter som bemanningsföretagen plockar in för att utföra hjärndöda uppgifter.

Hade jag varit dig TS hade jag plockat in bemanning, rekommenderar Manpower eller EPAB. De flesta andra upplever jag som skojjare.

lycka till!
Vilka företag som är seriösa varierar givetvis från ort till ort, eftersom dom representeras av olika personer på olika orter. Det gäller för övrigt givetvis alla andra branscher lika väl som bemanningsbranschen - om Uniflex eller Manpower är bäst i Skövde avgörs av vilka som sköter de företagen där, om NCC eller Peab är bäst i Umeå avgörs av vilka som sköter de företagen där osv.
Citera
2016-01-28, 14:30
  #9
Medlem
Du kan förhandla fram två veckorw uppsägningstid, det är vad bemmaningsföretaget har mot sin konsult.
Räkna med att du får betala en faktor på 1,8-2,3 x månadslönen konsulten har.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback