2025-09-23, 18:49
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Ska kolla i en bok om insulin

Det finns inget sockerfritt godis utan det är fullt av socker... Även viktväktarnas. Så de med diabetes påverkas ju av godis.

Citat:
Ursprungligen postat av Hellesylt
Jag har diabetes men äter ändå godis och glass från morgon till kväll. Har försökt sluta flera gånger men det funkar tyvärr inte i längden. Dödsorsak sötsaker kommer det säkert att stå i min journal.

Tweek och Pändy finns ju. Inte helt sockerfritt men typ 1 g socker per 100 g. Lightläsk är sockerfritt.
Citera
2025-09-23, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Undrar också hur det är med sötningsmedel och insulin, men kan tänka mig att det funkar olika för olika personer. Jag misstänker iallafall att mitt insulinsystem triggas nästan likadant av sötningsmedel som det gör av socker. För när jag minskade på sockret med hjälp av sötningsmedel så gick jag upp i vikt och sötbegäret blev värre än någonsin.

Däremot, när jag slutade med både socker, stärkelse och sötningsmedel, så försvann både övervikten och sötsuget. Så idag unnar jag mig inte alls längre, utan ser mig som en nykter alkoholist när det gäller både alkohol och sötsaker.

Citat:
Ursprungligen postat av Dishy
Vad är det för sötningsmedel som stör kroppens insulinproduktion? Och vad menas med stör? Diabetiker kan ju äta och dricka t.ex. lightläsk och äta sockerfritt godis utan påverkan på blodsockret.

OnT för att svara på frågan, inte lika ofta som jag skulle vilja men som fd fet får man hålla sig i skinnet. Och förlåt alla men tycker nyttigare sötsaker tex halvfryst banan ripplad med lite mörk choklad tillfredsställer sötsuget rätt bra.

Enligt boken jag har så tror man sötningsmedel kan trigga kroppen genom att kroppen förväntar sig något sött. Forskningen rekommenderar därför inte sötningsmedel då många har gått upp i vikt i studier på sötningsmedel.
Citera
2025-09-23, 18:55
Medlem
Citat:
Keto är samma som junkfood? Bra i så fall för det äter jag nästan varje dag.

Tvärtom. Bara kött typ. Inget socker. Du riskerar att bli blind så du behöver inte dö. Amputation av fötter är vanligt och att tappa synen.
Citera
2025-09-23, 18:56
Medlem
Citat:
Tweek och Pändy finns ju. Inte helt sockerfritt men typ 1 g socker per 100 g. Lightläsk är sockerfritt.

Är det godis man tuggar på?
Citera
2025-09-23, 18:58
Medlem
Hellesylts avatar
Citat:
Tvärtom. Bara kött typ. Inget socker. Du riskerar att bli blind så du behöver inte dö. Amputation av fötter är vanligt och att tappa synen.

Om socker är så farligt varför finns det då i maten? Finns även socker i frukt.
Citera
2025-09-23, 19:01
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Enligt boken jag har så tror man sötningsmedel kan trigga kroppen genom att kroppen förväntar sig något sött. Forskningen rekommenderar därför inte sötningsmedel då många har gått upp i vikt i studier på sötningsmedel.

Ja om du ska cherry picka studier kan du säkert skaka fram något, men sammantaget har man inte sett att sötningsmedel leder till viktuppgång. Det finns studier på att om man ersätter socker med sötningsmedel så leder det till viktnedgång (rätt givet).

Du kanske tänker på att det finns studier som visar koppling mellan hög konsumtion av sötningsmedel och högre vikt, men där verkar sambanden vara att hög konsumtion av sötningsmedel också haft samband med hög konsumtion av processad mat. Ett pseudosamband kan ju också ses genom att det ofta är personer som har problem med vikten som väljer sötningsmedel.
Citera
2025-09-23, 19:02
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Är det godis man tuggar på?

Japp. Samt sväljer.
Citera
2025-09-23, 19:06
Medlem
Citat:
Om socker är så farligt varför finns det då i maten? Finns även socker i frukt.

Man tillsätter socker i maten för att det ska bli godare och även för att det skapar ett beroende så att kunden vill köpa maten igen.
Det finns socker i frukt. Det är inga människor som levt på frukt utan vi har utvecklats på planeten i miljoner år och varit jägare. På Keto eller lchf äter kan inte speciellt mycket socker. Matbutiker och jordbruket är väldigt nytt. Några tusen år. Våra kroppar har inte anpassat sig. Därför försvinner din diabetes om du går över till keto. Din kropp behöver inte insulinet lika mycket och du slipper sjukdomarna som annars kommer.
Citera
2025-09-23, 19:17
Medlem
Citat:
Ja om du ska cherry picka studier kan du säkert skaka fram något, men sammantaget har man inte sett att sötningsmedel leder till viktuppgång. Det finns studier på att om man ersätter socker med sötningsmedel så leder det till viktnedgång (rätt givet).

Du kanske tänker på att det finns studier som visar koppling mellan hög konsumtion av sötningsmedel och högre vikt, men där verkar sambanden vara att hög konsumtion av sötningsmedel också haft samband med hög konsumtion av processad mat. Ett pseudosamband kan ju också ses genom att det ofta är personer som har problem med vikten som väljer sötningsmedel.

Jag läste inte källorna i boken. Den ska inte bygga på cherry picking men den är inte ny utan är från 2012: Matrevolutionen : ät dig frisk med riktig mat. Så kanske har man idag kommit på mer i ämnet än när den skrevs.

Men givet är det ju bara i en kontrollerad miljö. Så givet är det ju inte om man inte blir nöjd och måste äta mer av något.

Men vad meta studierna säger är det intressanta och vad säger de i frågan eller är forskningen inte där än ?
Senast redigerad av JohnWicks 2025-09-23 kl. 19:20.
Citera
2025-09-23, 19:25
Medlem
Konceptet med "man måste ju få unna sig" som ursäkt till att var tionde minut minut trycka i sig sötsaker ligger nog bakom mycket av den fysiska ohälsan idag. Frossande i godis och sötsaker med unnande som ursäkt. Det är ju inte dålig karaktär. Man måste ju få unna sig......
Citera
2025-09-23, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 555-553
Konceptet med "man måste ju få unna sig" som ursäkt till att var tionde minut minut trycka i sig sötsaker ligger nog bakom mycket av den fysiska ohälsan idag. Frossande i godis och sötsaker med unnande som ursäkt. Det är ju inte dålig karaktär. Man måste ju få unna sig......

Väldigt sant. Att leva är att äta nyttigt. Tänk att må bra 24 timmar om dygnet istället för under de korta tiderna man äter.

Jag äter inga sötsaker.
Citera
2025-09-23, 23:03
Medlem
Citat:
Väldigt sant. Att leva är att äta nyttigt. Tänk att må bra 24 timmar om dygnet istället för under de korta tiderna man äter.

Jag äter inga sötsaker.

Hur mår man bra när man inte äter något?

Har du något bra svar?

Mvh icke anorektiker/bulimiker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in