2025-08-06, 23:09
Medlem
FlashbackBeers avatar
Jag brukar unna mig mycket sötsaker i form av godis. Inte ovanligt att jag äter en Plopp-choklad eller liknande efter middagen och jag köper ofta lösgodis också där jag mumsar i mig halva påsen på en kväll. Men jag har tänkt att jag ska minska ner på sockret, det är ju inte bra med för mkt.
Citera
2025-08-07, 09:29
Avstängd
unnar mej väldigt sällan då jag vet att socker och sockerfritt sötningsmedel båda spikar blodsocker och fuckar upp/stör kroppens insulinproduktion så att jag går upp i vikt oavsett om jag ligger på kaloriunderskott eller balans.
Citera
2025-08-07, 11:15
Medlem
Varje dag i princip.

Inga problem att hålla vikten heller
Citera
2025-08-07, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Nästan 10 år senare och man är fortfarande i exakt samma beteende. Det är för jävligt.

Känner igen mig. Kan inte hantera socker över huvud taget. Har testat alla varianter, men det spelar ingen roll hur sällan jag äter det, för suget och beroendet kommer tillbaka obönhörligt. Till sist gav jag upp, och slutade helt med allt sött och även stärkelse för ca ett år sedan. Tror att det är det bästa jag någonsin gjort, och idag jämför jag mitt sockerberoende med ett slags alkoholism.

Nu får jag inget sug, så länge jag får i mig ordentligt med fett och kött. Kan verkligen rekommendera det, fast det förutsätter nästan att man kan laga samtliga mål mat själv. Kan även tipsa om beef jerky (utan socker ) som är tidernas mellanmål, och ersätter både godis och snacks.
Citera
2025-08-08, 16:39
Medlem
Knivur-273s avatar
Som barn åt jag mycket sött och surt godis, så jag har amalganfyllningar i gaddarna. Efter många år sväller fyllningarna genom oxidation och spräcker tänderna. Nu har jag ganska starka tänder och så snusar jag, vilket skyddar tänderna.
Citera
2025-08-15, 19:47
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersbachmann2
unnar mej väldigt sällan då jag vet att socker och sockerfritt sötningsmedel båda spikar blodsocker och fuckar upp/stör kroppens insulinproduktion så att jag går upp i vikt oavsett om jag ligger på kaloriunderskott eller balans.

Vad är det för sötningsmedel som stör kroppens insulinproduktion? Och vad menas med stör? Diabetiker kan ju äta och dricka t.ex. lightläsk och äta sockerfritt godis utan påverkan på blodsockret.

OnT för att svara på frågan, inte lika ofta som jag skulle vilja men som fd fet får man hålla sig i skinnet. Och förlåt alla men tycker nyttigare sötsaker tex halvfryst banan ripplad med lite mörk choklad tillfredsställer sötsuget rätt bra.
Senast redigerad av Dishy 2025-08-15 kl. 19:57.
Citera
2025-08-20, 19:01
Medlem
drinksareonmes avatar
Får alltid sånt jäkla sötsug på kvällen efter jag käkat. Försöker lindra det med halstabletter.
Citera
2025-08-20, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dishy
Vad är det för sötningsmedel som stör kroppens insulinproduktion? Och vad menas med stör? Diabetiker kan ju äta och dricka t.ex. lightläsk och äta sockerfritt godis utan påverkan på blodsockret.

OnT för att svara på frågan, inte lika ofta som jag skulle vilja men som fd fet får man hålla sig i skinnet. Och förlåt alla men tycker nyttigare sötsaker tex halvfryst banan ripplad med lite mörk choklad tillfredsställer sötsuget rätt bra.

Undrar också hur det är med sötningsmedel och insulin, men kan tänka mig att det funkar olika för olika personer. Jag misstänker iallafall att mitt insulinsystem triggas nästan likadant av sötningsmedel som det gör av socker. För när jag minskade på sockret med hjälp av sötningsmedel så gick jag upp i vikt och sötbegäret blev värre än någonsin.

Däremot, när jag slutade med både socker, stärkelse och sötningsmedel, så försvann både övervikten och sötsuget. Så idag unnar jag mig inte alls längre, utan ser mig som en nykter alkoholist när det gäller både alkohol och sötsaker.
Senast redigerad av busy-signal 2025-08-20 kl. 20:01.
Citera
2025-09-23, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dishy

Ska kolla i en bok om insulin

Det finns inget sockerfritt godis utan det är fullt av socker... Även viktväktarnas. Så de med diabetes påverkas ju av godis.
Senast redigerad av JohnWicks 2025-09-23 kl. 17:27.
Citera
2025-09-23, 17:25
Medlem
Hellesylts avatar
Jag har diabetes men äter ändå godis och glass från morgon till kväll. Har försökt sluta flera gånger men det funkar tyvärr inte i längden. Dödsorsak sötsaker kommer det säkert att stå i min journal.
Citera
2025-09-23, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hellesylt
Jag har diabetes men äter ändå godis och glass från morgon till kväll. Har försökt sluta flera gånger men det funkar tyvärr inte i längden. Dödsorsak sötsaker kommer det säkert att stå i min journal.

Farsan gjorde samma och utvecklade elakartad cancer på 4 år. :/ Svårt att säga hur länge han hade pre diabetes innan det dock. Börja ät keto.
Citera
2025-09-23, 17:33
Medlem
Hellesylts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Farsan gjorde samma och utvecklade elakartad cancer på 4 år. :/ Svårt att säga hur länge han hade pre diabetes innan det dock. Börja ät keto.

Keto är samma som junkfood? Bra i så fall för det äter jag nästan varje dag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in