Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-01-26, 00:31
  #1
Medlem
OlofOchGunnars avatar
Högre utbildning är ett haveri
http://www.e-pages.dk/svenskadagblad...64fd53f094f571

Dick Harrison målar en bild av ett svenskt utbildningssystem som "lyder mammon", där genomströmning av elever är prio nummer ett och där studentkårer är så starka att det negativt påverkar undervisningen.

Jag känner själv igen mig i fenomenet "Test-tentor" där man får frågorna serverade på fat. Få kursare som ens bryr sig om att läsa kurslitteraturen då allt går att få på kurssidan.

Någon annan som känner igen sig i bilden?
Citera
2016-01-26, 00:42
  #2
Medlem
Japp, det finns en viss sanning i det han säger. Problemet är att pengar styr ALLT i offentlig sektor idag. Finns ingen hederlighet eller sunt förnuft kvar. Bara giriga politiker och tjänstemän som vill ha del av kakan.

Dock har jag fått intrycket av att Harrison är oerhört mediakåt och gärna tar tillfälle att synas och höras. Man ska inte glömma vad han tillförde i debatten om antalet flyktingar som kom från Finland under andra världskriget. Rena lögner. Hade han underkänt sig själv i det fallet?

Jag menar det måste vara svårt för studenterna att veta när han talar sanning och när han talar osanning?
__________________
Senast redigerad av netdel 2016-01-26 kl. 00:47.
Citera
2016-01-26, 01:05
  #3
Medlem
Studerar på universitetet skribenten bakom artikeln jobbar på. Känner inte igen det öht, å andra sidan pluggar jag ju inte inom samhälle- och historiesektionen. Han verkar omåttligt besviken, trist att en professor kan undermineras till den graden. Pinsamt!
Citera
2016-01-26, 08:01
  #4
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Bra rutet Harrison!

Visserligen har jag hört att han kan vara ett svin ibland, men i det här fallet har han så rätt. Jag skulle tro att det hela startade när utbildningsväsendet skulle "demokratiseras" geografiskt, och vi fick skit som Hjortträsks Högskola. Naturligtvis hade dessa B-läroanstalter svårt med rekryteringen av studenter, vilket enkelt åtgärdades med sänkta krav på tentorna.

Typiskt att det är någon person som inte är beroende av universitetets lön för sitt uppehälle. Blir Harrison utfryst av universitetet har han alltid teveprogrammen som födkrok. Ja, förresten är han ju professor, och då kan han inte sparkas. Tyvärr är det inte alla som gör sig i teve.
Citera
2016-01-26, 08:58
  #5
Medlem
Han har definitivt en poäng.

Dels så finns det problem med medelsfördelningen inom universitet och högskolor, där man inte sällan fördelar pengar efter någon slags kvalitetsmått som i sin tur ofta är starkt kopplat till examinationsgraden i en kurs. Att inte godkänna en viss andel av studenterna gör kursen olönsam, vilket skapar incitament för slapphänt examination.

En annan aspekt av problemet är att det idag finns en hel del studenter som från grund- och gymnasieskolan är helt sönderklemade och inte förmår ta ansvar för sina egna studier samtidigt som de förväntar sig att bli godkända. Det är bara att läsa här på U&S så hittar vi studenter som vill ha lättast möjliga utbildning med största möjliga lön, som inte ser några problem med att fuska sig in på en utbildning, som tror att status på utbildningen är viktigare än de kunskaper man får etc. etc. Överlag verkar det vara många som är mer intresserade över att få ett papper som det står godkänt på än att faktiskt lära sig något användbart i tron att det kommer att ge dem precis det jobb de anser sig förtjäna.

Det som är ett stort problem i landet är avsaknaden av okvalificerade jobb. Idag måste man i princip traska igenom 3 år på en skitutbildning man är ointresserad av för att få något mer stimulerande än att vända hamburgare på donken som sysselsättning. Lärosätena missbrukas som arbetslöshetsåtgärder och det finns en utbredd uppfattning om att studiebidraget är något man förtjänar oavsett om man klarar kurserna eller inte (bara att läsa här på U&S om alla som gnäller över att de inte får studiebidrag när de inte levererar). Om det fanns fler okvalificerade jobb och inte en sån utbredd uppfattning om att alla ska in på universitet och högskolor så skulle det ha en väldigt positiv påverkan på universitetens studentpopulation. Då skulle vi kunna bli av med alla som bara "sitter av tiden" snarare än att vara intresserade av att lära sig något.
Citera
2016-01-26, 09:08
  #6
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Som någon tog upp är gymnasiet en bov i det hela. Där barnen förväntades växa upp och bli vuxna, och själva ta ansvar för studier eller arbete.
Har hört för många historier om föräldrar som ser som sin uppgift att vara examinatorer för sina barn. Tydligen är det jobbigast att vara lärare i överklassområden, där man tydligen förväntar sig goda betyg som en självklar del av del av Det Goda Livet.
Citera
2016-01-26, 11:44
  #7
Medlem
Han har nog en poäng i det han säger, fast min bild utav universitetet har varit en helt annan.

Som student har man inga rättigheter alls medan lärare kan vara hur de vill nästan. Minns ni inte historian om professorn som åkte iväg och sket i sina föreläsningar eller vad det handlade om? De kunde inte göra något åt det, trots att personen uppenbart sket i sitt jobb.

Lärare är ofta slöa individer som försöker göra så lite jobb som möjligt. De har själva friheten att välja hur många de ska underkänna och jag har svårt att tro att någon kan klaga lite så att läraren "tvingas" godkänna studenter. Det finns sällan mycket tid till hjälp och studier är så individualiserat som det kan bli på universitetsnivå.

Inte fan skulle lärarna bry sig om någon student säger åt sina föräldrar att kontakta dem. De skulle snarare skratta åt dem.
Citera
2016-01-26, 11:54
  #8
Avstängd
Etnopluralists avatar
Finns en hel del att klaga på när det kommer till svenska universitet, har emellertid svårt att ta Dick Harisson på allvar:

Citat:
En professor i historia vid Lunds universitet har "utnyttjat sin maktposition för att skada sin doktorand", efter en bruten personlig relation, "och därmed åsidosatt sin skyldigheter som lärare". Universitetet har överlämnat ärendet till Statens ansvarsnämnd.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/lun...-trakasserier/

Citat:
I ett tre sidor långt brev till universitetsledningen redogör doktoranden för sina upplevelser under den tid som gått sedan Statens ansvarsnämnd den 23 juni 2004 utdelade en varning till Dick Harrison.
Trakasserierna emot henne, skriver hon, har yttrat sig på flera sätt.
Dels menar doktoranden att Dick Harrison betett sig illa mot henne på deras gemensamma arbetsplats.
"Hans syn på mig blir som mest tydlig i ett uttalande till en studierektor på Historiska institutionen, då han i mars 2005 sade: 'Hon ska få den lilla horan.'"

http://www.sydsvenskan.se/lund/harri...-trakasserier/

Ska Lunds Universitet bli hans egna lilla lekplats där han kan göra lite som han vill?
Citera
2016-01-26, 12:27
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlofOchGunnar
Högre utbildning är ett haveri
http://www.e-pages.dk/svenskadagblad...64fd53f094f571

Dick Harrison målar en bild av ett svenskt utbildningssystem som "lyder mammon", där genomströmning av elever är prio nummer ett och där studentkårer är så starka att det negativt påverkar undervisningen.

Jag känner själv igen mig i fenomenet "Test-tentor" där man får frågorna serverade på fat. Få kursare som ens bryr sig om att läsa kurslitteraturen då allt går att få på kurssidan.

Någon annan som känner igen sig i bilden?
Oavsett vad man tycker om personen så har han 100% rätt och jag har påpekat detta i flera år i flera trådar. Litteraturlistan i sådan här ämnen är kilometerlång men man behöver inte läsa en sida då man kan täcka mer än 95% av alla på den kommande tentan genom att titta på de fem senaste. Allt går ut på att få till en så bra genomströmning som vanligt och få betalt. Många av eleverna är fullständigt söndercurlade och vet inte vad det innebär att behöva anstränga sig extra. Om allt inte är serverat på ett silverfat och det går lite trögt så klagas det. De svenska tekniska högskolorna har också tappat kvalitet, men kanske inte lika mycket som humaniora.
Citera
2016-01-26, 12:33
  #10
Medlem
tcfmogs avatar
Det är inget isolerat svenskt problem, det är så i hela världen.
Citera
2016-01-26, 12:40
  #11
Medlem
det är klart att ett ökat tryck på människor att de ska skaffa sig en högskoleutbildning kopplat till nya vägar att läsa upp betyg, en ökad invandring (med språkproblem som följd), en kraftig utbyggnad av den högre utblidningen och systemet med peng för godkänd student, leder till både en mer diversifierad studentgrupp (dvs fler riktigt dåliga studenter) och ett ökat tryck på undervisande lärare att godkänna studenter.
Citera
2016-01-26, 13:47
  #12
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av netdel
Japp, det finns en viss sanning i det han säger. Problemet är att pengar styr ALLT i offentlig sektor idag. Finns ingen hederlighet eller sunt förnuft kvar. Bara giriga politiker och tjänstemän som vill ha del av kakan.

Dock har jag fått intrycket av att Harrison är oerhört mediakåt och gärna tar tillfälle att synas och höras. Man ska inte glömma vad han tillförde i debatten om antalet flyktingar som kom från Finland under andra världskriget. Rena lögner. Hade han underkänt sig själv i det fallet?

Jag menar det måste vara svårt för studenterna att veta när han talar sanning och när han talar osanning?

Jag håller med. Skulle han anse sig besegrad efter ett lika lättviktigt bemötande som han själv gav kritiker av invandringspolitiken?

Typ lite antydningar om att han är en en privilegierad kränkt vit medelålders man som längtar till 30-talets universitetsvärld med blankputsade stövlar, och lite glatt prat om allt positivt som hänt inom högre utbildning, som att mer pengar än någonsin går till högre utbildning, fler skaffar sig högre utbildning, förbättrad genomströmning, nya spännande ämnen, större individanpassning, större respekt för individen etc. etc.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback