• 1
  • 2
2016-01-25, 21:00
Medlem
Jag funderar just nu mellan en Golf sportcombi 1.2 TSI och en Volvo V40 D2. Det finns givetvis flera för - och nackdelar med respektive bil och säkerligen också jämförelsevis. Det ska sägas att jag inte är intresserad av att bilen ska vara kvick eller liknande, prio är bränslesnålheten.

Det jag vill få reda på i första hand är en uppskattning på hur bränslekostnaderna kommer att se ut för respektive modell. Jag kör relativt blandat, stadskörning men knappast i Stockholms innerstad utan i en mindre stad, och det mesta av körningen är korta sträckor mellan punkt A och punkt B. T.ex 10 minuter till jobb. 10 minuter hem. 5 minuter till affären.

Teknisk data VW
Citat:
Förbrukn. bland. körn.: 5l/100 km***
Förbrukn. stadstrafik: 6,3l/100 km***
Förbrukn. landsväg: 4,3l/100 km***
CO2-utsläpp bland. körning: 117g/km**
http://personbilar.volkswagen.se/sv/...trustning.html

Teknisk data Volvo
Hittar inga uppgifter hos Volvo kring bränsleförbrukning. Övrig data står men ej förbrukningen:
http://www.volvocars.com/se/bilar/mo...pecifikationer

Frågor:
Vilken bil är generellt törstigast av dessa två? Vilken skulle vara billigast "i drift" gällande bränslet?
Vilka för och nackdelar finns det mellan diesel och bensin som jag bör tänka på i en priskalkyl?
Övriga erfarenheter kring dessa två bilar ni vill dela med er av?
Citera
2016-01-25, 21:04
Medlem
VissenBuske1987s avatar
Skulle valt Volvon.

Nya VEA-motorn är grymt bra och bränsleeffektiv.

http://www.auto-data.net/en/?f=showCar&car_id=21745
Citera
2016-01-25, 21:15
Bannlyst
TS, bränsle är en liten kostnad i ett bilägande. Om bilen är ny så kommer TS ha runt 500kr i värdeminskning per dag som ex. Vill TS ha en så bränslesnål bil som möjligt så måste TS köpa så bra däck som möjligt vilket kostar säg minst 1500kr däck.

Folk verkar i allmänhet bara tänka på en liten kostnad när det finns många både små och stora kostnader iom. bilägande..
Citera
2016-01-25, 21:18
Medlem
utan.att.stannas avatar
Disel är väl inte att rekommendera om man kör mycket korta sträckor.
Citera
2016-01-25, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tibetanleguan
TS, bränsle är en liten kostnad i ett bilägande. Om bilen är ny så kommer TS ha runt 500kr i värdeminskning per dag som ex. Vill TS ha en så bränslesnål bil som möjligt så måste TS köpa så bra däck som möjligt vilket kostar säg minst 1500kr däck.

Folk verkar i allmänhet bara tänka på en liten kostnad när det finns många både små och stora kostnader iom. bilägande..
Helt rätt, det är något jag glömt. Tack för att du påminde mig. Dock funderar jag på leasing, så valet av däck lär jag inte kunna diktera.

Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Disel är väl inte att rekommendera om man kör mycket korta sträckor.
Det var precis såna här gobitar av info som jag ville åt.

Lust att utveckla det påståendet?
Citera
2016-01-25, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VissenBuske1987
Skulle valt Volvon.

Nya VEA-motorn är grymt bra och bränsleeffektiv.

http://www.auto-data.net/en/?f=showCar&car_id=21745
Gäller även icke-Cross country förmodar jag? Men bränsleeffektiv motor gillar jag.
Citera
2016-01-25, 22:01
Medlem
Hur mycket kör du egentligen, om bränslet gör någon skillnad...?
Citera
2016-01-25, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hösten
Hur mycket kör du egentligen, om bränslet gör någon skillnad...?
Dagligen dock inga längre sträckor. Är väl 2-3 gånger per år jag gör en roadtrip på 30 mil+ . Skulle säga att jag snittar runt 1100-1300 mil per år.

Jag försöker bara att på alla möjliga sätt få fram vilken av dessa bilar som hade lämpat sig allra bäst för mig. Och det inbegriper ju även diskussionen kring bensin kontra diesel, där jag är ganska lost. Sen om det skiljer sig en hundralapp eller en tjugolapp i månaden får väl visa sig
Citera
2016-01-25, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mushymushy
Gäller även icke-Cross country förmodar jag? Men bränsleeffektiv motor gillar jag.

nån decimal skillnad på grund av luftmotstånd möjligen, men tveksamt. det är ju samma motorer.

diskussionen om diesel och bensin är inte så relevant längre när man pratar om nya bilar, skillnaderna i skatt osv har minskat pga att miljöklassningen av moderna dieselmotorer. båda motortyperna har utvecklats enormt mycket de senaste åren så det känns som en gammal diskussion. om ekonomin blir ungefär densamma så återstår typ varvsljud, lukt, osv. och det är ju en smaksak

en del menar att korta sträckor med dieselbilar gör att partikelreningen inte hinner bli varm och därmed undermålig och att detta leder till dyra reparationer. jag kan för lite teoretiskt för att uttala mig om det, men mina erfarenheter och bekantas diton stärker inte dessa skräckhistorier.
Citera
2016-01-25, 22:56
Medlem
BAB7s avatar
Volvon är trång som fan, och baksätet är ett skämt.
Men det vet du kanske redan?
Citera
2016-01-26, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gamesetmatch
nån decimal skillnad på grund av luftmotstånd möjligen, men tveksamt. det är ju samma motorer.

diskussionen om diesel och bensin är inte så relevant längre när man pratar om nya bilar, skillnaderna i skatt osv har minskat pga att miljöklassningen av moderna dieselmotorer. båda motortyperna har utvecklats enormt mycket de senaste åren så det känns som en gammal diskussion. om ekonomin blir ungefär densamma så återstår typ varvsljud, lukt, osv. och det är ju en smaksak

en del menar att korta sträckor med dieselbilar gör att partikelreningen inte hinner bli varm och därmed undermålig och att detta leder till dyra reparationer. jag kan för lite teoretiskt för att uttala mig om det, men mina erfarenheter och bekantas diton stärker inte dessa skräckhistorier.
Intressant. Nu lutar det nog åt att det blir leasing så jag bryr mig inte nämnvärt om reparationer egentligen, bortsett från det faktum att jag såklart inte vill att bilen ska krångla. Men så lär det ju knappast bli med en sprillans ny bil.

Hade varit intressant att höra från andra kring detta med dieselmotorer och korta körsträckor.

Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Volvon är trång som fan, och baksätet är ett skämt.
Men det vet du kanske redan?
Har inte testat baksätet, utan bara vid förarsätet. Kommer testa den mer utförligt i veckan tänkte jag. Däremot ska det sägas att baksätet knappt lär användas annat än av vänner som man kanske skjutsar nån gång, men det är ju deras problem.

Det är väl Volvons stora nackdel tyvärr. Den känns lite för hatchbackig.
Citera
2016-01-26, 01:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mushymushy
Helt rätt, det är något jag glömt. Tack för att du påminde mig. Dock funderar jag på leasing, så valet av däck lär jag inte kunna diktera.

Det var precis såna här gobitar av info som jag ville åt.

Lust att utveckla det påståendet?

Beror på typ av leasing. Fördelen med leasing är väl att du slipper värdeminskningen som nog är något liknande av vad bilen lär kosta i månaden om det är en nyare bil.

Du snackar ju om bränsleeffektivitet och där spelar allt in. Förare, däck, bil och service. Har man en ny bil och i synnerhet en diesel så är bränslekostnaden förmodligen en av dom lägsta av alla. Jag skulle rekommendera att du skaffar dig en bensinbil då diesel har så dyr skatt och inte är värt det om du inte kör taxi med bilen dvs + 15 000 mil per år...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in