2016-01-26, 01:55
Medlem
Av det jag läser skulle en liten elbil passa bäst,

*Lägst bränslekostnad utan tvekan..
*Slits inte extra mycket av många "start/stop" och korta körningar på samma sätt som en förbränningsmotor.
*Elmotorer är responsiva och kan accelerera bra om du kör i stan.

Jag skulle aldrig köpt en diesel för sådana korta körningar.. Det är nog inte bra för varken miljön eller förbrukningen.. (Dock är det inte bra för förbrukningen med bensin heller, menmen..)

Varför TS bryr sig om förbrukningen är ett stort mysterium..
Om TS kör 1500 mil om året
Bränslet kostar 13 kr/litern
Bilen drar 0,4 liter/milen
=7800kr

Om bilen istället drar 0,5 liter/mil. (25% mer!)
=9750kr

Mindre än 2000kr mer och nu med väldigt extrema siffror..

Om vi drar ner till 1000 mil om året, 10% skillnad i förbrukning och 12kr/litern har vi snart en löjlig skillnad i bränslekostnad...

Köp den trevligaste bilen istället.. Det du försöker spara i förbrukning just nu sparar du mycket enklare genom att INTE ta bilen till pizzerian den där enda fredagen i september..

Om du bryr dig om miljön köper du en elbil,
Om du bryr dig om plånboken skulle jag kolla på franska eller asiatiska småbilar istället för en tysk eller svensk.. (Helt enkelt den billigaste bilen, med billig försäkring och skatt och bra hållbarhets statistik)
Om du nu bara bryr dig om förbrukningen kan jag rekommendera en sönderkörd volvo 240 som inte startar. Den drar 0 liter.
Citera
2016-01-26, 02:16
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se33

Elbil?

Ser du många elbilar när du är ute på stan?
.
.
.
.
- undrar varför?

Varför rekommendera något som inte funkar i praktiken, TS kanske till och med bor i lägenhet och inte ens kan ladda sin elbil..

Elbilar är leksaker för de rika som redan har två bilar på sin uppfart.
Citera
2016-01-26, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Elbil?

Ser du många elbilar när du är ute på stan?
.
.
.
.
- undrar varför?

Varför rekommendera något som inte funkar i praktiken, TS kanske till och med bor i lägenhet och inte ens kan ladda sin elbil..

Elbilar är leksaker för de rika som redan har två bilar på sin uppfart.

Ser inte så många, nej.
Antagligen för att:
*Dom är dyra i inköp
*Finns få modeller som är mer lyxiga
*Går ej att köra långt med
*Det är nytt och som vi vet är folk alltid rädda för nya saker

TS i denna tråden frågade efter den mest bränslesnåla bilen och om vi ser till bränslekostnaden är en elbil absolut överlägsen. Det låter även som om TS skulle kunna klara sig trots begränsad räckvidd eftersom TS skriver att hen kör nästan bara korta sträckor. (Kan man ladda på hemma och på jobbet lär det då gå utmärkt)

Elbilar fungerar. Man måste bara acceptera att dom fungerar lite annorlunda än vi är vana vid från förbränningsmotorer. Laddningen tar lite tid helt enkelt. (Samt att man inte får värme i kupén automatiskt från motorn utan det drar också batteri..)

Elbilar är för den som vill ha en miljövänlig bil med nästintill gratis bränslekostnad.
Citera
2016-01-26, 14:06
Medlem
Citat:

*Lägst bränslekostnad utan tvekan..
*Slits inte extra mycket av många "start/stop" och korta körningar på samma sätt som en förbränningsmotor.
*Elmotorer är responsiva och kan accelerera bra om du kör i stan.

Jag skulle aldrig köpt en diesel för sådana korta körningar.. Det är nog inte bra för varken miljön eller förbrukningen.. (Dock är det inte bra för förbrukningen med bensin heller, menmen..)

Varför TS bryr sig om förbrukningen är ett stort mysterium..
Om TS kör 1500 mil om året
Bränslet kostar 13 kr/litern
Bilen drar 0,4 liter/milen
=7800kr

Om bilen istället drar 0,5 liter/mil. (25% mer!)
=9750kr

Mindre än 2000kr mer och nu med väldigt extrema siffror..

Om vi drar ner till 1000 mil om året, 10% skillnad i förbrukning och 12kr/litern har vi snart en löjlig skillnad i bränslekostnad...

Köp den trevligaste bilen istället.. Det du försöker spara i förbrukning just nu sparar du mycket enklare genom att INTE ta bilen till pizzerian den där enda fredagen i september..

Om du bryr dig om miljön köper du en elbil,
Om du bryr dig om plånboken skulle jag kolla på franska eller asiatiska småbilar istället för en tysk eller svensk.. (Helt enkelt den billigaste bilen, med billig försäkring och skatt och bra hållbarhets statistik)
Om du nu bara bryr dig om förbrukningen kan jag rekommendera en sönderkörd volvo 240 som inte startar. Den drar 0 liter.
Elbil är förstås helt uteslutet och jag förstår inte varför du tar upp det alternativet i en tråd som är ämnad för jämförelse mellan två redan specificerade bilmodeller.
Sedan tycker jag att du ör lite fånig när du i slutet reducerar frågeställningen till bortom något relevant alls. Vi kan alla rationalisera bortom all rimlighet. Varför ens äta pizza när jag kan äta bröd och varför ens äta bröd när jag kan äta korn osv. Det blir lite fåmigt.

Bränsleförbrukningen är en del av en större kravbild jag har gällande bilvalet. Övriga komponenter och delar i denna kravbild ägnar jag på annat håll, b.la genom egna eftersökningar.

Huruvida skillnaderna mellan mina två valda bilar är obefintlig eller ej är ju precis det jag försöker ta reda på. Visar det sig att det faktiskt inte spelar någon egentlig roll så är det ju fantastiskt. Då kan jag stryka detta och slipper väga in det i valet.

Citat:

TS i denna tråden frågade efter den mest bränslesnåla bilen och om vi ser till bränslekostnaden är en elbil absolut överlägsen.

Nej, jag efterfrågade skillnaderna i bränslekostnad/förbrukning mellan två valda modeller, inte efter den mest bränslesnåla bilen. Det är en helt annan diskussion.
Citera
2016-01-26, 15:21
Medlem
Med tanke på att TS planerar på att leasa så är det som han säger att bränsleförbrukning är i princip den största faktorn. Tycker att V40n är ganska skön att köra dock känns den lite svajjig i högre hastigheter/landsväg. Som det redan konstaterats har du inte det största utrymmet i världen i den men du verkar ju inte behöva det.
Citera
2016-01-26, 16:20
Medlem
Både haft en sprillans V40, sprillans BMW 118D samt en Audi A3 via jobbet. Hade valt volvon alla dagar i veckan, den komforten går fan inte att slå.
Citera
2016-01-26, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DubbelPanna
Med tanke på att TS planerar på att leasa så är det som han säger att bränsleförbrukning är i princip den största faktorn. Tycker att V40n är ganska skön att köra dock känns den lite svajjig i högre hastigheter/landsväg. Som det redan konstaterats har du inte det största utrymmet i världen i den men du verkar ju inte behöva det.
Jag kan ju säga som så att Volvons utrymme är absolut minimum. Jag kommer behöva få plats med barnvagn, vilket den också rymmer plus något till möjligtvis. Men jo, jag behöver faktiskt ett visst utrymme men min uppfattning är att även om utrymmet ligger i minuskolumnen hos Volvo så kanske andra faktorer väger över denna.

Men låt oss säga att Volvon kostar mig totalt sett ~300-400 kr mindre i månaden, då tycker jag det kan vara värt med lite mindre bagageutrymme.
Citera
2016-01-26, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mushymushy
Elbil är förstås helt uteslutet och jag förstår inte varför du tar upp det alternativet i en tråd som är ämnad för jämförelse mellan två redan specificerade bilmodeller.
Sedan tycker jag att du ör lite fånig när du i slutet reducerar frågeställningen till bortom något relevant alls. Vi kan alla rationalisera bortom all rimlighet. Varför ens äta pizza när jag kan äta bröd och varför ens äta bröd när jag kan äta korn osv. Det blir lite fåmigt.

Bränsleförbrukningen är en del av en större kravbild jag har gällande bilvalet. Övriga komponenter och delar i denna kravbild ägnar jag på annat håll, b.la genom egna eftersökningar.

Huruvida skillnaderna mellan mina två valda bilar är obefintlig eller ej är ju precis det jag försöker ta reda på. Visar det sig att det faktiskt inte spelar någon egentlig roll så är det ju fantastiskt. Då kan jag stryka detta och slipper väga in det i valet.

Nej, jag efterfrågade skillnaderna i bränslekostnad/förbrukning mellan två valda modeller, inte efter den mest bränslesnåla bilen. Det är en helt annan diskussion.

Jag tog upp det för att det är det ger dig den billigaste bränslekostnaden du möjligen kan få såvida du inte väljer den trasiga volvon som går 0 mil med 0 liter.

Jag ville bara poängtera att bränslekostnaden faktiskt inte är så lätt att slippa undan.. Det gör större skillnad att köra mindre än du kan göra genom att ha en snål bil..

Du kan ju själv räkna som jag gjorde, med din körsträcka och storleksklass på bil har jag svårt att se att skillnaden går över 2000kr om året oavsett vilket märke du köper.. Sålänge du inte väljer en avsevärt större bil/motor. Detta borde göra att det blir andra faktorer som styr ditt köp.

Ursäkta då om det bara var dom två nämnda motorerna i TS som var intressanta.. Men Golf finns som elbil. Så modellen kan du fortfarande köpa.
Citera
2016-01-26, 23:23
Medlem
Citat:
Jag tog upp det för att det är det ger dig den billigaste bränslekostnaden du möjligen kan få såvida du inte väljer den trasiga volvon som går 0 mil med 0 liter.
Tack, det var vänligt. Men volov-exemplet sänker tyvärr trovärdigheten.
Citat:
Jag ville bara poängtera att bränslekostnaden faktiskt inte är så lätt att slippa undan..
Jag har aldrig påstått att jag vill slippa undan bränslekostnaden. Det vore ett ganska orimligt krav.

Citat:
Det gör större skillnad att köra mindre än du kan göra genom att ha en snål bil..
Och tack för ett bra tips. Om jag äter mindre så går jag inte upp i vikt och om jag klipper håret oftare så växer det sig inte långt. Bra. Då är vi båda överens om ganska grundläggande självklarheter?
Citat:
Du kan ju själv räkna som jag gjorde, med din körsträcka och storleksklass på bil har jag svårt att se att skillnaden går över 2000kr om året oavsett vilket märke du köper.. Sålänge du inte väljer en avsevärt större bil/motor. Detta borde göra att det blir andra faktorer som styr ditt köp.
Ja, det tänkte jag göra. Men det var inte bara vad min frågeställning handlade om. Jag var även intresserad av skillnaderna gällande diesel och bensin, men det har andra besvarat på ett bra sätt

Citat:
Ursäkta då om det bara var dom två nämnda motorerna i TS som var intressanta.. Men Golf finns som elbil. Så modellen kan du fortfarande köpa.
Du förstår säkert att med elbil så tillkommer det massor med andra faktorer som inte berörs av bensin - och dieselbilar som spelar in såsom laddningsstolpe osv. vilket gör att elbil är helt uteslutet.
Citera
2016-01-27, 09:49
Medlem
Har TS möjligen kollat V60? alternativt golf combi?
Citera
2016-01-27, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mushymushy
Du förstår säkert att med elbil så tillkommer det massor med andra faktorer som inte berörs av bensin - och dieselbilar som spelar in såsom laddningsstolpe osv. vilket gör att elbil är helt uteslutet.

Från det jag läst så förstår jag faktiskt inte vilken faktor som skulle utesluta en elbil.. Jag föreslog det just för att det verkar som att det skulle kunna funka väldigt bra för dig.

Inköpspriset är såklart högt..
Den skulle antagligen inte funka särskilt bra för dina få längre körningar om 30 mil om du inte har råd med en Tesla den rullar 30 mil på en laddning utan problem.

Har du inte eluttag vid din parkeringsplats där du bor?

Isåfall skulle jag rekommendera dig att försöka skaffa det, samt någon bra fjärrstyrd timer eller bara en hederlig äggklocks timer så du kan koppla in motorvärmare.. Kallstarter är inte bra oavsett vilken förbränningsmotor du väljer..
Citera
2016-01-27, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DubbelPanna
Har TS möjligen kollat V60? alternativt golf combi?

Golf combi = Golf Sportcombi som jag behandlar i tråden. Det är bara VW som kallar sina Golf combis för sportcombis

V60 lite för dyr
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in