• 1
  • 2
2016-01-25, 18:23
Medlem
Hej Allihopa !

Jag har precis hittat en as fet video som de gör små smällare i. Jag har lite frågor eftersom jag inte är helt säker på att snubben är en bra källa, och jag är helt usel på sånt här med kemi (Jag håller på med biologi).

Killen i videon använder 5 gram fosfor och han lyckas få det att smälla. Han skrapar av yterkanten av en tändsticka och sidorna. Men det åvan på tändstickerna är väll svavel ? Men han är ju amerikanare så jag vet inte om tändstickorna är gjorda av fosfor där.

Men den största frågan är vart kan man få tag i fosfor någonstans ?! Jag har ingen ide ! Men jag har faktiskt inte letat runt så mycket. Kan man köpa det på Apoteket eller i en järnhandel. Det ända jag bor nära är 2 apotek 1 ICA 2 COOP 1 Bygghandel (Byggmax) 1 Målarbutik.

Tacksam för bra svar
Citera
2016-01-25, 18:35
Medlem
Röd fosfor ingår, jämte glaspulver och något bindemedel, i plånet på tändsticksaskarna (däremot inte i själva tändsatsen på stickorna, som innehåller svavel och kaliumklorat).
Du får nog skrapa av ganska många plån för att få ett gram fosfor...
Citera
2016-01-25, 18:38
Medlem
skunkjobbs avatar
Du tänker på den gamla sorgliga sagan om flickan med svavelstickorna, det var över hundra år sedan. Det är sedan länge rätt sorts fosfor på vanliga tändstickor och det är bara att sätta sig och skrapa. Orkar du inte det så finns det att köpa som pulver också: http://www.pyroshop.org/product.asp?product=746
Citera
2016-01-25, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Du tänker på den gamla sorgliga sagan om flickan med svavelstickorna, det var över hundra år sedan. Det är sedan länge rätt sorts fosfor på vanliga tändstickor och det är bara att sätta sig och skrapa. Orkar du inte det så finns det att köpa som pulver också: http://www.pyroshop.org/product.asp?product=746

Skulle man inte kunna snatta med lite pulver hem från skolan .. Skoja bara. Men måste det vara 100 % fosfor för att det ska kunna smälla ? Man kan ju späda ut fosforen med lite svavel från stickorna..
Citera
2016-01-25, 18:52
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Röd fosfor ingår, jämte glaspulver och något bindemedel, i plånet på tändsticksaskarna (däremot inte i själva tändsatsen på stickorna, som innehåller svavel och kaliumklorat).
Du får nog skrapa av ganska många plån för att få ett gram fosfor...
Fanken vad det var svårt att hitta någon pålitlig info om vad tändsatsen på stickan är gjord av. Jag trodde det var fosfor i den också. Joho, här står det visst om även tändsatsens sammansättning: https://en.wikipedia.org/wiki/Match#The_safety_match
Citat:
The striking surface on modern matchboxes is typically composed of 25% powdered glass or other abrasive material, 50% red phosphorus, 5% neutralizer, 4% carbon black, and 16% binder; and the match head is typically composed of 45–55% potassium chlorate, with a little sulfur and starch, a neutralizer (ZnO or CaCO3), 20–40% of siliceous filler, diatomite, and glue. Some heads contain antimony(III) sulfide to make them burn more vigorously. Safety matches ignite due to the extreme reactivity of phosphorus with the potassium chlorate in the match head. When the match is struck the phosphorus and chlorate mix in a small amount forming something akin to the explosive Armstrong's mixture which ignites due to the friction.

Fan, ingen fosfor i tändsatsen då...
Citera
2016-01-25, 18:53
Medlem
https://en.wikipedia.org/wiki/Match#The_safety_match
Citat:
The striking surface on modern matchboxes is typically composed of 25% powdered glass or other abrasive material, 50% red phosphorus, 5% neutralizer, 4% carbon black, and 16% binder; and the match head is typically composed of 45–55% potassium chlorate, with a little sulfur and starch, a neutralizer (ZnO or CaCO
3), 20–40% of siliceous filler, diatomite, and glue.
Citera
2016-01-25, 18:58
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blooby
Skulle man inte kunna snatta med lite pulver hem från skolan .. Skoja bara. Men måste det vara 100 % fosfor för att det ska kunna smälla ? Man kan ju späda ut fosforen med lite svavel från stickorna..
Har ni sånt i skollabbet så visst. Man kan ju ha kul även med tändsatsen på tändstickor, små miniraketer av folie, mycket enkelt: https://www.youtube.com/watch?v=WFyKgmnCF-8
Citera
2016-01-25, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Fanken vad det var svårt att hitta någon pålitlig info om vad tändsatsen på stickan är gjord av. Jag trodde det var fosfor i den också. Joho, här står det visst om även tändsatsens sammansättning: https://en.wikipedia.org/wiki/Match#The_safety_match

Fan, ingen fosfor i tändsatsen då...

Kemi är ju helt fantastiskt ! Om man blandar Fosforen och chlorate mixen så blir det armstrong mixen ! Och det är exakt den jag behöver !

https://www.youtube.com/watch?v=SR-yKiCxT-s
Citera
Stockos avatar

Moderatormeddelande

Postat av Stocko 2016-01-25, 20:28
Medlem
Fysik, matematik och teknologi --> Kemi och pyroteknik
/Moderator
2016-01-25, 22:00
Medlem
INGEN, och framför allt inte någon utan erfarenhet, behöver Armstrongs blandning, dvs kaliumklorat och röd fosfor!

Av alla pyrotekniska satser är det denna blandning som har flest olyckor och döda på sitt samvete!

Satsen kan bara hanteras säkert i vått tillstånd och man måste tillsätta något pH-höjande ämne för att undvika risk för självantändning när det torkar då röd fosfor snabbt blir sur.

För övrigt har inte svenska tändstickor innehållit svavel i knoppsatsen på mer än 20 år (kanske 30 nu?).

Tillägg:
I princip allt är fel i den där videon och den rena blandningen av enbart kaliumklorat och röd fosfor detonerar vid antändning om mängden är tillräcklig.

Trots att kaliumkloratet är väldigt utspätt av bindemedel och andra tillsatser i knoppsatsen blir det ändå en friktionskänslig blandning och att blanda i en tändsticksask som sedan dras isär skulle jag definitivt beteckna som ett stort riskmoment!
Senast redigerad av Crazy Swede 2016-01-25 kl. 22:10.
Citera
2016-01-26, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
INGEN, och framför allt inte någon utan erfarenhet, behöver Armstrongs blandning, dvs kaliumklorat och röd fosfor!

Av alla pyrotekniska satser är det denna blandning som har flest olyckor och döda på sitt samvete!

Satsen kan bara hanteras säkert i vått tillstånd och man måste tillsätta något pH-höjande ämne för att undvika risk för självantändning när det torkar då röd fosfor snabbt blir sur.

För övrigt har inte svenska tändstickor innehållit svavel i knoppsatsen på mer än 20 år (kanske 30 nu?).

Tillägg:
I princip allt är fel i den där videon och den rena blandningen av enbart kaliumklorat och röd fosfor detonerar vid antändning om mängden är tillräcklig.

Trots att kaliumkloratet är väldigt utspätt av bindemedel och andra tillsatser i knoppsatsen blir det ändå en friktionskänslig blandning och att blanda i en tändsticksask som sedan dras isär skulle jag definitivt beteckna som ett stort riskmoment!

Som jag sa när jag fråga så är jag riktigt duktig inom biologi, Så jag behöver bara lite infomation och sedan gör jag det på ett labb.
Citera
2016-01-26, 12:46
Jag blandade en gång röd fosfor med kaliumklorat, o blandade runt...

Först efter jag bränt sönder handen, så gjorde jag kopplingen. Tändsickshuvuden = kaliumklorat, plånet = röd fosfor...

Så det är det som kallas Armstrongs mix?

EDIT: Var väl totalt ca 25 g tillsammans, men handen läkte bra o har inga spår av den skadan längre.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in