2016-01-26, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Jag blandade en gång röd fosfor med kaliumklorat, o blandade runt...

Först efter jag bränt sönder handen, så gjorde jag kopplingen. Tändsickshuvuden = kaliumklorat, plånet = röd fosfor...

Så det är det som kallas Armstrongs mix?

EDIT: Var väl totalt ca 25 g tillsammans, men handen läkte bra o har inga spår av den skadan längre.

Har du någon gång gjort det igen och förstått vad du gjorde fel ? Jag har hört att om man rör runt med metall i den att den ska självantändas
Citera
2016-01-26, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blooby
Har du någon gång gjort det igen och förstått vad du gjorde fel ? Jag har hört att om man rör runt med metall i den att den ska självantändas

Felat Herr Krekar gjorde var att blanda det över huvud taget. Fruktansvärt känsligt och är något som inte hör hemma i varken smällare eller pyroteknik alls för den delen.

https://www.youtube.com/watch?v=BV0N8GMVy3c
Citera
2016-01-26, 18:08
Jag la det i en plastburk o skakade om...
Då självantände skiten, men det var i en öppen plastskål, så det small aldrig, men det blev ett stort eldmoln. Brännskador orsakade av fosfor (även röd) är inte roliga!

Den absolut största bomb jag tillverkat, var av röd fosfor och kaliumpermanganat. Även det är en helt vansinnig blandning, men hällde det i ett rör o tätade det. O sen en lång stubin. Brände av den i ett grönområde på vintern. Min mamma låg o sov hemma ca 400 m från detonationen, o hon vaknade av den. Ett område på runt 40 m i diameter av snön blev helt lilafärgat av kaliumpermanganatet.

En mindre bomb med samma blandning fyllde jag i en tom kulspetspenna, o jag vred o skruvade in ett tomtebloss som stubin (Friktion... Någon?), som brann av i handen... Men jag hade blyhandskar på mig, såna som används vid hantering av radioaktiva saker, o de blev skadade o jag hade ingen känsel i fingrarna i ca 2 timmar.

O jag måste berätta en till sak. Jag hade en kompis, vi kan kalla honom Nisse. Jag var hemma hos Nisse o tagit med mina kemikalier (bl.a. röd fosfor), vi brukade vara hos han o spränga, eftersom han bodde runt flera åkrar. En gång glömde jag mina kemikalier hos Nisse, som inte var särskilt kunnig när det gäller kemi. Så jag ringde Nisse o sa; -Rör inte de där grejerna som jag glömde hos dig!

Några timmar senare ringer min mamma som jobbar på sjukhuset, att Nisse kommit in med brännskador i ansiktet o jag tänkte; -Fan, det här är mitt fel! Men han kom till skolan helt prickig o bortbrända ögonbryn dagen efter, o hans föräldrar var ju inte glada... Han hade en jävla tur som klarade ögonen, en läkare fick dock plocka kemikalierester ur ögonen!
Citera
2016-01-26, 18:14
Medlem
Citat:
Jag la det i en plastburk o skakade om...
Då självantände skiten, men det var i en öppen plastskål, så det small aldrig, men det blev ett stort eldmoln. Brännskador orsakade av fosfor (även röd) är inte roliga!

Den absolut största bomb jag tillverkat, var av röd fosfor och kaliumpermanganat. Även det är en helt vansinnig blandning, men hällde det i ett rör o tätade det. O sen en lång stubin. Brände av den i ett grönområde på vintern. Min mamma låg o sov hemma ca 400 m från detonationen, o hon vaknade av den. Ett område på runt 40 m i diameter av snön blev helt lilafärgat av kaliumpermanganatet.

En mindre bomb med samma blandning fyllde jag i en tom kulspetspenna, o jag vred o skruvade in ett tomtebloss som stubin (Friktion... Någon?), som brann av i handen... Men jag hade blyhandskar på mig, såna som används vid hantering av radioaktiva saker, o de blev skadade o jag hade ingen känsel i fingrarna i ca 2 timmar.

O jag måste berätta en till sak. Jag hade en kompis, vi kan kalla honom Nisse. Jag var hemma hos Nisse o tagit med mina kemikalier (bl.a. röd fosfor), vi brukade vara hos han o spränga, eftersom han bodde runt flera åkrar. En gång glömde jag mina kemikalier hos Nisse, som inte var särskilt kunnig när det gäller kemi. Så jag ringde Nisse o sa; -Rör inte de där grejerna som jag glömde hos dig!

Några timmar senare ringer min mamma som jobbar på sjukhuset, att Nisse kommit in med brännskador i ansiktet o jag tänkte; -Fan, det här är mitt fel! Men han kom till skolan helt prickig o bortbrända ögonbryn dagen efter, o hans föräldrar var ju inte glada... Han hade en jävla tur som klarade ögonen, en läkare fick dock plocka kemikalierester ur ögonen!

Efter allt jag hört här känner jag mig som en fjant Jag tyckte att det var coolt att jag lyckades spränga en brevlåda. Men jag är fortfarande säker på att jag ska göra det imorrgon med en lite mer kunnig kompis. Jag kanske borde ta bilder under tiden jag gör smällarna så om jag dör så kan någon ladda upp dem Skoja bara jag tänker inte dö men jag ska göra smällarna.
Citera
2016-01-26, 18:16
Citat:
Efter allt jag hört här känner jag mig som en fjant Jag tyckte att det var coolt att jag lyckades spränga en brevlåda. Men jag är fortfarande säker på att jag ska göra det imorrgon med en lite mer kunnig kompis. Jag kanske borde ta bilder under tiden jag gör smällarna så om jag dör så kan någon ladda upp dem Skoja bara jag tänker inte dö men jag ska göra smällarna.
Nä, det tycker jag inte du ska känna!

Jag bara ville berätta mina historier om hur farligt/känsligt fosfor är.
Citera
2016-01-26, 18:50
Medlem
Citat:
röd fosfor och kaliumpermanganat

Hur kom du på allt? Varför inte bara hålla sig till BLP som alla andra med lite extra dödslängtan?

Citat:
~

Bättre att du lägger upp "akne" selfies efteråt.
Citera
2016-01-26, 18:57
Medlem
Citat:
...jag tänker inte dö men jag ska göra smällarna.
Så länge du bara leker med knoppsatsen från tändstickor och inte hanterar större mängder är väl risken inte extrem att dö så länge du inte använder behållare av metall eller glas. Tänk på det!

Tänk även på hur du håller kärlet med den färdiga blandningen, ha aldrig fingrarna runt omkring. Fixa någon sorts handtag eller klämma! Många har nämligen blivit blinda av denna blandning då de fått fingrarna i ögonen när de sprängts bort från handen.
Citera
2016-01-26, 19:15
Citat:
Ursprungligen postat av hegge365
Hur kom du på allt? Varför inte bara hålla sig till BLP som alla andra med lite extra dödslängtan?
Jo, självklart gjorde jag bomber med BLP också. Brukade ofta använda just kaliumpermanganat. Att blanda det med magnesium rekommenderas inte heller. Det är i.o.f. något stabilare än fosfor. Men när jag skulle tända en sån blandning, med en tändsticka... Brinnande magnesium ger inte heller särskilt roliga brännskador. Men jag var i 13 års-åldern när jag pysslade med allt det där o höll på att utvecklas, så jag har inte ett spår kvar på händerna efter mina brännskador.

Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Så länge du bara leker med knoppsatsen från tändstickor och inte hanterar större mängder är väl risken inte extrem att dö så länge du inte använder behållare av metall eller glas. Tänk på det!
Det kan vara farligt även med bara tändsticksknoppar, en annan kemipolare (inte "Nisse") malde en massa tändstickshuvuden i en mortel. Det tog eld så han brände sig tillräckligt för att uppsöka vård.
Citera
2016-01-27, 18:12
Medlem
Sådär allihopa ! Nu har jag gjort dem och jag kunnde klyva trä med 10 g armstrongs mix, Det var jättecoolt att bara ta 1,5 g och spränga det för det kom suuper mycket gnistor. Jag rekommenderar att pröva detta
Citera
2016-01-28, 16:34
Citat:
Sådär allihopa ! Nu har jag gjort dem och jag kunnde klyva trä med 10 g armstrongs mix, Det var jättecoolt att bara ta 1,5 g och spränga det för det kom suuper mycket gnistor. Jag rekommenderar att pröva detta
Jag rekommenderar inte att pröva detta. Det är alldeles för lätt för självantändning...
Citera
2016-01-28, 18:36
Medlem
Allanthyas avatar
Citat:

Varesig Kaliumpermanganat eller fosfor (oavsett färg) har något att göra inom pyrotekniken.
Det är ren ¤#"&! tur att ingen skadade sig, just den här gången...
Citera
2016-02-05, 17:16
Lite OT, men jag brukade bokstavligen "flasha" för tjejerna, genom att kasta eld.

Hade en blandning kaliumpermanganat o magnesium i min knutna näve, tände en tändsticka mellan pekfingret o långfingret. O sen kastade ut det hela som gav en "trollkarlsblixt"... Vågar inte tänka på vad som hänt om det tagit fyr inuti näven...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in