Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Det är en myt. Om man läser instruktionerna från Migrationsverkets ledning (jag har länkar till dem tidigare i träden) så de skriver de upp åldern redan vid det första mötet om det påstådda barnet ser ut att vara minst 30 år. I andra fall måste Migrationsverkets handläggare utreda åldern vidare. Hur de gör detta vet jag inte så mycket om men ibland görs det någon form av medicinsk utredning eller också frågar man boendet och socialtjänsten. Om man de sedan kommer fram till att det påstådda barnet sannolikt är över 18 år dvs. vuxen så ändras åldern men det sker först när beslut fattas i asylärendet. Detta gäller även fall där det finns en medicinsk åldersutredning som visar att personen inte är ett barn. Den här ordningen innebär att vuxna kan bo kvar i HVB-hemmen under en lång tid, särskilt nu när det tar lång tid innan asylärendena avgörs. Svenska läkare och tandläkare har inte velat medverka till åldersundersökningar och jag kan delvis förstå dem. Det är en uppgift för en läkare/tandläkare att röntga friska människor. Samtidigt är röntgen av skelett/tänder en ganska bra metoder för att reda på om person är vuxen eller inte, även om det finns vissa felmarginaler. Som sjukvårdspersonal exempelvis på barnakuten kan man förstås ha en uppfattning om en ungdoms ålder men jag skulle aldrig kunna gissa om en kille som är fullt pubertad är 16 år eller 18-20 år.
Det har inte funntis någon form av åldersbestämmande vid migrationsverket.
Barnläkare har vägrat utföra dessa för att det inte några tillförlitliga metoder att utföra dessa.
Så migrationsverket har tagit det individen uppger som en sanning. Fast det är jävligt uppenbart att saker inte stämmer.
Vi har målat in oss i ett hörn med våra migrationsregler.
Det hela har blivit helt utspårat tackvare att vi inte krävde pass/leg vid tullen.
Läste en intervju med Afghanistans premiärminister. Han sa att Afghanistan kommer ta emot alla vi vill avvisa, men han var väldigt noga med att Sverige måste kunna bevisa att de är Afganska medborgare.
Tyvärr, kommer vi aldrig kunna göra det. Antingen får vi skicka de till Tyskland, Danmark eller nått annat som de befann sig i innan de kom till oss. Betvivlar att de kommer släppa in någon.
Då återstår att vi behåller dessa identitetslösa för alltid.