2016-01-29, 08:10
Medlem
Jigsaw74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azimut68
Vet vi när MGM kom till Sverige?

Kan det vara killen till höger i dessa bilder?

24 jan 2015
https://www.facebook.com/photo.php?f...e=3&permPage=1

15 dec 2014

Killen som har facebook kontot är vad jag förstår Facebookvän med minst en som bor på adressen.

Nix det är inte han på bilderna...
Men killen till vänster är ifrån samma boende... Han är 1 av dom ensamkommande som är på gym tillsammans med GM
Citera
2016-01-29, 08:21
Medlem
styrlunds avatar
Jag tror att detta mord kommer tvinga svenska politiker att ta tag i de jobbiga sakerna som ålder och identitet på de individerna som sitter på boenden runt om i landet.
När det väl sätter igång komner det spridas som en löpeld mellan boendena. Vilket kommer sluta med att de försvinner ut i samhället.
Enda sättet är en massiv insats på samtliga boenden samtidigt.
Sedan får vi börja utreda och säkerställa varje individs identitet.
Jag tror inte regeringen kan sitta kvar om det intäffar en sån här sak igen.
Ansvaret faller tungt på de politiker som ansåg att pass/legitimation vid tullen var ett nazistpåfund.
Citera
2016-01-29, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Jag tror att detta mord kommer tvinga svenska politiker att ta tag i de jobbiga sakerna som ålder och identitet på de individerna som sitter på boenden runt om i landet.
När det väl sätter igång komner det spridas som en löpeld mellan boendena. Vilket kommer sluta med att de försvinner ut i samhället.
Enda sättet är en massiv insats på samtliga boenden samtidigt.
Sedan får vi börja utreda och säkerställa varje individs identitet.

Jag tror inte regeringen kan sitta kvar om det intäffar en sån här sak igen.
Ansvaret faller tungt på de politiker som ansåg att pass/legitimation vid tullen var ett nazistpåfund.

Migrationsverket har idag ca 33600 "ensamkommande" inskrivna i sitt mottagningssystem. Hur skulle en sådan insats genomföras? Går knappast att frihetsberöva alla dessa samtidigt. Även om det vore möjligt i praktiken, vilket det inte är, så skulle det krävas omfattande lagändringar. Lycka till...
Citera
2016-01-29, 09:06
Medlem
Kulturmammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azimut68
Vet vi när MGM kom till Sverige?

Kan det vara killen till höger i dessa bilder?

24 jan 2015

15 dec 2014

Killen som har facebook kontot är vad jag förstår Facebookvän med minst en som bor på adressen.

GM umgås ju uppenbarligen inte med folk i 15 års åldern, vilket indikerar delvis att han är äldre.

Vilket bedrägeri. Dessa personer är troligt 20-25.
Citera
2016-01-29, 09:07
Medlem
Frustrerande med osäkerheten kring hans ålder. Det blir ju mycket hårdare straff om han kan bevisas vara över 21 dessutom. Ett bevisat mord måste leda till konsekvenser för GM - det finns inte utrymme för glapp i rättsskipningen kring ett så extremt allvarligt tilltag.

Utsvävning kring åldersbestämning:
Undrar om alla asylsökande verkligen vet sin riktiga ålder. Förutom fusket kring de som falskeligen uppger sig vara barn finns det andra saker som rör till det. En rättrogen muslim firar t.ex. inte födelsedagar, de flesta islamiska stater har inte gregorianska kalendern (använder istället islamska eller persiska), för ensamkommande är det trovärdigaste åldersvittnet (egna modern) inte tillgängligt för förhör.
Dessutom har befolkningen i Afghanistan och Somalia bland den sämsta läskunnigheten i världen - desto större risk att egna åldern uppges felaktigt.

Allt detta tycker jag talar för att Migrationsverket skall bedöma ålder utifrån medicinska metoder.
Senast redigerad av Skewie 2016-01-29 kl. 09:28.
Citera
2016-01-29, 09:16
Medlem
Rabattfyllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skewie
Väldig frustrerande med osäkerheten kring hans ålder. Det blir ju mycket hårdare straff om han kan bevisas vara över 21 dessutom. Ett bevisat mord måste leda till konsekvenser för GM - det finns inte utrymme för glapp i rättsskipningen kring ett så extremt allvarligt tilltag.

Utsvävning kring åldersbestämning:
Undrar om alla asylsökande verkligen vet sin riktiga ålder. Förutom fusket kring de som falskeligen uppger sig vara barn finns det andra saker som rör till det. En rättrogen muslim firar t.ex. inte födelsedagar, de flesta islamiska stater har inte gregorianska kalendern (använder istället islamska eller persiska), för ensamkommande är det trovärdigaste åldersvittnet (egna modern) inte tillgängligt för förhör.
Dessutom har befolkningen i Afghanistan och Somalia bland den sämsta läskunnigheten i världen - desto större risk att egna åldern uppges felaktigt.

Allt detta tycker jag talar för att Migrationsverket skall bedöma ålder utifrån medicinska metoder.

Det hade varit fräckt om gärningsmannen sagt att han varit under 15 år. Ingen direkt påföljd hade kunnat bli aktuell då för mordet om det nu är ett mord och inte ett dråp.
Citera
2016-01-29, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmamma
GM umgås ju uppenbarligen inte med folk i 15 års åldern, vilket indikerar delvis att han är äldre.

Vilket bedrägeri. Dessa personer är troligt 20-25.

Jag har visat bilden från häktningen för ett antal bekanta och ingen har gissat på en ålder under 25.

Roade mig att jämföra utseendet med de somaliska bandyspelarna från Borlänge också, de flesta ser ju mycket yngre ut än denna gärningsman som alltså skall vara 15 år.

Även om något enstaka barn drabbas av åldersbestämning så drabbas de hårdare av att tvingas umgås med 25/30-åringar när de skall integreras i samhället. Det måste vara bättre med medicinsk åldersbestämning för alla utom de som ljuger!
Citera
2016-01-29, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orolig2000
för att återgå tillbaks till ämnet (genom att skippa längd på personen, etnicitet och annan skit som inte hör ämnet till) så undrar jag hur hur oundvikligt detta vore genom att ha två anställda på plats?
har någon väl bestämt sig för att ta livet på någon så spelar det ju mindre roll om det är 1 eller 10 anställda på plats om brottet begås med skjutvapen eller kniv.
Svårt att säga exakt hur många personal det skall vara, men om lagarna kring bemanning skärptes och efterlevdes bättre skulle det inte bli lika lockande för lycksökare att starta HVB. Tillgången på HVB-platser skulle minska (eller bli betydligt dyrare) för staten att köpa in. Detta skulle i sin tur tvinga regeringen att fundera över rimligheten att ta emot så många asylsökande.

Just nu verkar regeringen avsiktligt hålla HVB-hemsreglerna så slappa som möjligt för att säkerställa att det skall bli så billigt som möjligt.
Citera
2016-01-29, 09:30
Medlem
x2tusens avatar
Hur mycket har mördaren tjänat i sitt bidragsfusk genom att ljuga om sin ålder?

Skrämmande att detta fusk pågår i industriell skala över hela landet.
Citera
2016-01-29, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Jag har visat bilden från häktningen för ett antal bekanta och ingen har gissat på en ålder under 25.

Roade mig att jämföra utseendet med de somaliska bandyspelarna från Borlänge också, de flesta ser ju mycket yngre ut än denna gärningsman som alltså skall vara 15 år.

Även om något enstaka barn drabbas av åldersbestämning så drabbas de hårdare av att tvingas umgås med 25/30-åringar när de skall integreras i samhället. Det måste vara bättre med medicinsk åldersbestämning för alla utom de som ljuger!

Det är väl av tveksamt bevisvärde men man kan inte låta bli att jämföra med en annan 15-årig somalisk pojke, Ahmed Hassan som blev mördad av Anton Lundin Pettersson. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21658785.ab

Svårt att tro att de skulle vara jämnåriga, baserat på dessa bilder.
Citera
2016-01-29, 09:34
Medlem
Kulturmammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman

Om man roar sig med att kolla igenom dessa personer Facebook så kan man se att vissa av dem t.o.m påstår sig ha pluggat på universitet i Kabul och skolor i Spanien. En verkar ha ett barn. Nu befinner de sig uppenbarligen på ett boende för ensamkommande "flyktingbarn". Totalt bedrägeri alltså.

GM är också då troligen i samma ålderskategori.
Citera
2016-01-29, 09:44
Medlem
Aftonbladets mörkande av mätningar!

http://www.aftonbladet.se/debatt/article22159801.ab

Aftonbladet verkar ha tagit bort mätningen som de hade tidigare under artikeln.

Artikeln handlar om att det är arbetsgivarens och offrets fel som jobbade ensam och inte mördarens!

Håller med ----- 21%
Håller inte med --------------------------------- 79%

Finns det en tråd om hur aftonbladet hela tiden tar bort mätningar så fort resultaten inte passar?
Under andra kampanjer de haft så har de ju haft kvar resultatet och stoltserat med i många dagar...
Detta skulle behöva delas på Facebook eller liknande eller få en egen tråd åtminstone så att folk i större utsträckning får upp ögonen för detta!

Jag blir mörkrädd när jag ser hur politiskt målstyrt media är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in