Citat:
Ursprungligen postat av
Andeljus
Du talar inte om det absoluta, eviga medvetandet som vi alla är. Allt innehåller medvetande och detta medvetande är medvetet. Även fast man som barn inte var lika medveten så fanns detta absoluta medvetandet i bakgrunden. Det är detta medvetande som gör alla upplevelser möjliga. Du minns väl din barndom och dina upplevelser där? Det är det absoluta, eviga medvetandet som gjorde det möjligt för dig att uppleva din barndom och du till och med minns den.
Utan det absoluta, eviga medvetandet skulle det inte finnas någon upplevelse. Vi skulle inte uppleva våran existens eller tillvaro. Kan du inte känna detta medvetande i bakgrunden av dina tankar, känslor och upplevelser? Detta medvetande har följt med dig sedan födseln. Du är detta medvetande och det förblir detsamma. Vi kan kalla detta medvetande för närvaro. Du är närvaro. Denna närvaro reinkarnerar från livsform till livsform om den inte återvänder hem till sig själv. Det är logiskt att detta medvetandet kan reinkarnera.
Vi människor gör massor av saker omedvetet, undermedvetet, på instinkt. Det mesta från min barndom har jag glömt så det ligger i mitt undermedvetna. En hypnotisör kanske skulle kunna plocka fram mina minnen, eller om jag är med om någon speciell händelse som får ett minne att återvända. Medvetandet är inte detsamma, det förändras, från omedvetande till mer medvetande, till kanske mer logiskt medvetande. Ja kanske närvaro, men närvaro är inte medvetande. Man kan nog vara närvarande även om man ligger i koma och är medvetslös. Menar du att existens består av ett oändligt antal närvaron som reinkarneras?
Jag skulle snarare säga att det skulle kunna finnas ett absolut kollektivt undermedvetet, inte medvetande.
Eller kanske snarare en "vilja", som Arthur Schopenhauer skrev mycket om.
Det som gör att man kan prata om att människor har en "fri vilja", eller en "egen vilja".
Men är verkligen din vilja så mycket annorlunda från någon annans vilja, speciellt om man skalar bort allt som rör phenomenon?