2016-01-30, 17:23
Medlem
dramagouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 9797
Försöker du missuppfatta eller? Det är ju skillnad på dricka och dricka. Men visst, hade jag blivit berusad och helt tappat omdömet efter en öl så hade jag inte heller druckit.

Om modern som kom ut och skrek 1min efter att dottern fallit, har druckit alkohol, så kan det ha bidragit till att hon inte tänkt ett steg längre, rattfylla går vid 0,2%, att passa barn kan kräva rätt många aktiva beslut, precis som bilkörning. Fast om du dricker med ett barn utsätter du bara barnet för fara. Kör du bil och dricker så utsätter du andra och dig själv för fara.

Jag menar att i det aktuella fallet så kan det ha varit så att modern hade druckit alkohol, och att hon då under alkoholruset kan ha tagit ett dåligt beslut. Alltså redan efter någon öl.
Citera
2016-02-04, 20:04
Medlem
Hur kan vi inte veta något om den här familjen än? Vart kommer de ifrån? Namn? Kom igen nu folk! Det var ju folk som var där som skrivit i tråden. Ni kanske vet?
Citera
2016-02-06, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9797
Många idioter här som uppenbarligen inte har barn själva men ändå tror sig vara experter på hur dom ska hanteras. Varför skulle man inte åka utomlands med små barn? Även om barnet inte minns något av resan så blir det ju fina minnen för föräldrarna. Och skulle man ta sig en öl i solstolen jämte babypoolen gör det en knappast till en usel förälder.

Man kan inte ha stenkoll på sina ungar varenda sekund. Och har man det så måste man ha ett jävligt tråkigt liv som förälder. Man gör ju hela tiden riskbedömningar utifrån massa olika omständigheter. Personligen hade jag aldrig haft balkongdörren öppen i detta fallet oavsett hur barnsäkert stället sades vara. Men uppenbarligen gjorde dessa föräldrar en annan bedömning. Eller inte. Vi vet ju ingenting om händelseförloppet så att fullständigt idiotförklara föräldrarna är lite väl tidigt. Ibland lämnar man ju ungen för var man tror ska bli några sekunder men så händer något som gör att det istället blir en halv minut eller nått. Mycket kan såklart hända under tiden. Men visst, klart det handlar om bristande tillsyn i slutändan.

Fast just 22-månaders barn som i detta fall är både väldigt skickliga på att klättra och gå, samt enormt snabba, så att lämna dem under uppsikt för toabesök osv är uteslutet om balkongdörrren ärr öppen. Hon har väl klättrat upp på en stol, upp på bordet och av nyfikenhet lutat sig över räcket. Tyvärr, antingen stänger man balkongdörren när man går på toa eller tar med sig ungen på dass i det läget. Exakt samma säkerhetstänk finns t ex på förskolor där man ansvarar över barnen. Solklart. Olyckor KAN hända (t ex korvbit i halsen) men detta ÄR en onödig olycka som relativt enkelt kunnat förebyggas.
Citera
2016-02-07, 13:17
Medlem
Hörni, namn på familjen tack!
Citera
2016-02-07, 13:23
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeritonScholes
Hörni, namn på familjen tack!
Vad ska du ha det till? Ska du sitta och gotta dig i deras sorg eller? Att våldtäktsmän o dyl hängs ut här har jag inget emot men vad fan, detta är en familj som förlorat sitt barn i en olycka, de har det nog alldeles tillräckligt svårt utan att du ska veta vad de heter.
Citera
2016-02-07, 13:26
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fdsrew34
Uppsåt krävs inte för straffrättsligt ansvar. För att kunna dömas för vållande till annans död räcker det med oaktsamhet. Du blir således dömd även om det var en olycka.

Nu hände detta förvisso inte Sverige men kan tänka mig att spanska lagstiftningen har liknande struktur.
Och vad har det med det jag skrev att göra? Vad jag diskuterade var om det kan kallas olycka och det är precis vad det kan och ska.
Citera
2017-06-18, 16:34
Medlem
meiis avatar
Vilka var familjen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in