• 1
  • 2
2016-01-24, 00:19
Medlem
Dennis Maglic som driver butiken DM Retro har under flera år hållit på med diverse fuffens och lurendrejerier. Jag har inte brytt mig trots att jag fått höra en hel del. Skattefiffel, svarta pengar, svarta löner, lurade bloggare, lögner om ditten och datten, mm har inte stört mig.

Men när en person tjänar pengar på djurplågeri kan jag inte sitta tyst och se på. När dessutom unga tjejer blir lurade, och tror att de köper något som inte är gjort av levande djur, har man gått för långt.

Denna Dennis (eller Denis om han är döpt till) säljer alltså jackor gjorda av strutsfjädrar, men hävdar på sin hemsida, blogg, instagram mm. att jackan är gjord av "syntetiska" fjädrar. Flera kunder har speciellt frågat om ifall inte pälsen visst är av äkta fjädrar, och Dennis har då svarat att det är fejkpäls. Flera har också skrivit att de VET att pälsen är äkta och att Dennis ljuger. Dessa inlägg blir raderade fortare än kvickt.

Till saken hör att Dennis gärna framställer sig själv som en stooor djurvän. Han postar bilder på gulliga djur, för att få en massa likes från sina kunder, som är småtjejer från ca 13 upp till kanske 20 år. Han har vid flera tillfällen skrivit att han minsann inte säljer något som kommer från djur, och aldrig kommer att sälja.

VART kan man anmäla denna butik? Kan en sån här lögn leda till någon form av straff? Böter? Eller är det fritt fram att påstå vad som helst om de varor man säljer (dvs att inget straff kan utdömas, mer än möjligen ajabaja)?

Mina bevis kommer i separat inlägg.
Citera
2016-01-24, 00:39
Bannlyst
Om man säljer en vara med en beskrivning som inte överensstämmer med vad varan egentligen är så är det ett marknadsföringsbrott (falsk marknadsföring) vilket finns att läsa om i marknadsföringslagen.

https://www.riksdagen.se/sv/Dokument..._sfs-2008-486/

Om sedan produkten/varan kommer från ett djur som inte lagligen får säljas i Sverige så kan det bli en j*vla cirkus. en riktig päls kräver ju nästan licens idag om det rör mer udda djur.
Citera
2016-01-24, 00:57
Medlem
sommarlovs avatar
Låter som ett udda omvänt problem.
Det brukar vara syntetiska varor som säljs som äkta.

I vilket fall får inte kunden det vederbörande förväntar sig!
Citera
2016-01-24, 01:07
Medlem
nedboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaTook-Book
Mina bevis kommer i separat inlägg.

Det är ju lite det här vi väntar på just nu då? Borde du inte ha med det i topic då hela tråden faktiskt hänger på just detta? Som det är nu utan dina bevis så lutar det mest åt förtal och det borde Flashback slänga i papperskorgen kunde man tycka?

EDIT:
Eller så sitter vi här och går på en helt galet vriden reklampostning där den som faktiskt är intresserad av en äkta päls blir lurad till att köpa en fuskpäls som hen inte kan klaga på eftersom "på riktigt" så hävdar försäljaren att det är just fuskpäls?
Senast redigerad av nedboy 2016-01-24 kl. 01:10.
Citera
2016-01-24, 01:15
Medlem
Bevis nr 1.

Att Dennis verkligen köpt 110 st jackor hos angivna kinesiska butik:
https://s04-cdn.anonfiles.com/aa93e6...31a6dbb027.jpg
https://s01-cdn.anonfiles.com/687acd...894a3e058b.jpg
https://s01-cdn.anonfiles.com/0423cd...45437b1829.jpg

Kanske onödigt att lägga ut ovan, men det kommer alltid någon som ifrågasätter och försöker missförstå annars.

Bevis 2.

I beskrivningen av ovan jackor står absolut INGET om att det skulle vara "syntetiska" fjädrar. Så här står det:
Citat:
10 colors fashion sexy Ostrich wool turkey fur 2015 wool coat feather fur short jacket angelababy

Det är alltså inte enbart strutsfjädrar utan även kalkonfjädrar och ull.

Bevis 3.

Faktum är att det ö h t inte finns något som heter "syntetiska" fjädrar. De som kallas "artificiella" innebär att de är färgade, alltså inte naturella, men fortfarande från äkta fåglar.

Några källor:

Citat:
“There are no artificial feathers in existence that look like real feathers; even the ‘faux feather hair extensions’ look far more like artificial hair than they look like feathers! There are no man-made feathers that look, feel, and move like a real feather. If it looks and feels like a feather– it is one, and it came from a real bird.”
http://featherdust.critter.net/featherorigins.html

Citat:
“Djurens Rätt har frågat runt, men har inte hos någon grossist eller butikskedja kunnat hitta syntetiska fjädrar.”
http://veganen.se/page/8/
Senast redigerad av AnnaTook-Book 2016-01-24 kl. 01:27.
Citera
2016-01-24, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Låter som ett udda omvänt problem.
Det brukar vara syntetiska varor som säljs som äkta.

I vilket fall får inte kunden det vederbörande förväntar sig!
Precis. Men i just detta fall är köparna unga tjejer (ofta barn) som är noga med att de inte vill bära äkta päls. Men de litar självklart på en vuxen butiksägare när den säger något. Det är massor av tjejer som gör tummen upp och hjärtan på Dennis sida för att de tror att pälsarna är fejk. De kommenterar att det är värt att betala mer för denna jacka än de i andra butiker, eftersom denna är syntetisk

Att han vänder sig till just barn (alla under 18 år i Sverige) gör det hela ännu mer avskyvärt (80-90% av hans kunder är barn). Likt en pedofil har han först byggt upp en relation och förtroende till barnen/kunderna genom söta djurbilder mm, för att sedan gå över lik för att tjäna 1000 kr per jacka.
Senast redigerad av AnnaTook-Book 2016-01-24 kl. 01:28.
Citera
2016-01-24, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tibetanleguan
Om man säljer en vara med en beskrivning som inte överensstämmer med vad varan egentligen är så är det ett marknadsföringsbrott (falsk marknadsföring) vilket finns att läsa om i marknadsföringslagen.

https://www.riksdagen.se/sv/Dokument..._sfs-2008-486/

Om sedan produkten/varan kommer från ett djur som inte lagligen får säljas i Sverige så kan det bli en j*vla cirkus. en riktig päls kräver ju nästan licens idag om det rör mer udda djur.
Jag tror att strutsfjädrar får säljas i Sverige. Alla andra butiker är öppna med att de säljer äkta struts. Det är ju just det som Dennis försöker dra nytta av.

Men vad gäller Marknadsföringslagen och andra lagar, så är det väl bara straffbart om det är något som kan skada konsumenter? Eller att sälja typ falska märkeskläder? Kan det vara så illa att just detta hamnar mellan stolarna. Man får s a s sälja en äkta vara som falsk?

Och hur kan man sprida ut detta till alla som tänkt köpa en jacka hos DM Retro?
Citera
2016-01-24, 13:00
Medlem
http://www.sverigeskonsumenter.se/In...Anmala-reklam/

Dit hör du av dig, att starta en antikampanj utan klara bevis skulle kunna bli ett förödande tilltag för en själv, så börja i rätt ände.
Citera
2016-01-24, 16:27
Medlem
Sasha08s avatar
Jag tror inte på det här för fem öre! Vet du vad äkta fjädrar kostar jämfört med syntet? Han skulle ju gå back om han köpte in äkta och sålde som fejk!
Citera
2016-01-24, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sasha08
Jag tror inte på det här för fem öre! Vet du vad äkta fjädrar kostar jämfört med syntet? Han skulle ju gå back om han köpte in äkta och sålde som fejk!
Har du ens läs tråden? Det FINNS INGET som heter syntetiska fjädrar på marknaden. Och fjädrar är i det närmaste gratis. T.ex. kan du köpa färgade och behandlade äkta fjädrar till påskriset för ett par kronor. Det är en restprodukt vid slakt. Dessutom plockas fåglarna levande ett par gånger under sin livstid av fattiga arbetare i Kina. Alltså skulle framställning av syntetiska fjädrar bli mycket dyrare än att ta äkta, dvs OM DET NU FANNS SYNTETISKA FJÄDRAR. Det gör det INTE!!

Fan va trött jag blir på såna som du som ska försvara djurplågeri till vilket pris som helst. Jag förstår att du själv är i branschen på något sätt.

Du kan inte jämföra med päls från pälsdjur. Där är äkta päls dyrare, eftersom själva tillverkningsprocessen för äkta päls är mycket dyrare än syntetisk päls, som ju är ett tyg.

Men det kommer att köpas in en jacka från DM Retro och lämnas in på analys. Då får vi ett skriftligt intyg på att fjädrarna kommer från äkta fåglar.

Jag vet att detta inte kommer att få dig att inse fakta. Men jag ber dig att länka till en strutsfjäderjacka som anges som fejk (förutom Dennis då)?

Citera
2016-01-24, 22:17
Medlem
VanDeKamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaTook-Book

Men det kommer att köpas in en jacka från DM Retro och lämnas in på analys. Då får vi ett skriftligt intyg på att fjädrarna kommer från äkta fåglar.

[/b]

Köp en direkt från Kina istället så sponsras inte DM Retro och sådana jackor kostar en spottstyver av vad han tar i sin shop. Fattar inte att folk är så dumma att handla hans Kinaplagg till, typ, ockerpriser.

Edit: Någonstans inom mig hoppas jag att detta blir en ny AnnaAmanda och att vi sänker hela shoppen. *evil*
Senast redigerad av VanDeKamp 2016-01-24 kl. 22:19.
Citera
2016-01-25, 00:49
Medlem
fredricomartins avatar
Han ska straffas hårt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto