2005-11-22, 09:58
Medlem
FJS har behandlat sina vpl med viss respekt, medan KJ såg sina vpl (och elever på KJS tiden) som värdelösa kräk som skulle lida för att visa att dom ville bli kustjägare. Att bli behandlad som ett kräk i 15månader kan i många fall vara värre än en fjällmarsch.

A-dyk är eliten inom KJ som blir, så det lär vara mycket svårt att bli!
Citera
2005-11-22, 20:11
Medlem
h8_religions avatar
Haha, klockren kommentar av det där befälet Oddball.

Citat:
Inte utbildningsmässigt såklart men hur de anses, vad folk tycker om dem så att säga.

Ok, men det var mest det utbildningsmässiga jag undrade över, alltså om de har liknande utbildningar, liknande baskerprov, liknande disciplin etc.? Jägarna på K3 genomgår väl inte alls samma vinterutbildning som dem i Arvidsjaur kan jag tänka mig. Så det blir väl mer längdskidåkning i Arvidsjaur, men mer löpning på K3 eller? :P
Citera
2005-11-24, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjöberg
Alla militärer tycker inte nödvändigtvis att det är "coolt" med basker. Nu har det dessutom gått sån inflation i det hela att betydelsen lakats ur rejält. Som ett utbildningstecken för elitbetonade utbildningar kan den väl ha visst värde, förutsatt att den ENDAST används i icke-fältmässiga sammanhang. Jag känner själv respekt för folk som klarat FJS t.ex. men i övrigt verkar det mest vara omogna tonårskillar (verkliga eller överåriga sådana...) som tycker att basker i sig är tufft. Jag är i princip motstånadre till ALLT som inte är fältmässigt och har en praktisk funktion i den militära verksamheten, men vissa begränsade traditioner kan man ändå ha kvar.

Jag skrattade alltid gott åt folk som la ner massa tid på att "stuka till" fältmössan(då det begav sig), eller på att vika upp nederdelen av jackan så att den ser ut som nån kort käck modell. Det är väldigt fjolligt att vika upp jackan och sen gå runt och svanka med baken i vädret. Militära kläder är(bör vara) till för att skydda kroppen mot väder och vind osv, INGET annat. Studs och puts har inget egenvärde. Hellre en duglig krigare med skägg iklädd smutsiga grötkläder och med en gammal pälsmössa med nedfällda fladdrande öronlappar (jag vet att "byfånestuk" betraktas som en dödssynd) på huvudet som effektivt löser uppgiften/dödar fiender än en metrosexuell smygfjolla som lägger tid och möda på att i alla lägen ha rätt "stuk" på kepsen/baskern/uniformen. Nu utesluter ju i och för sig nödvändigtvis inte det ena alltid det andra, men ändå. Lite tillspetsat kanske men jag hoppas de flesta fattar vad jag menar.

Kan inte göra annat än att hålla med om så gott som varje ord! Hur många av er tror att det fanns baskrar till samtliga som burit det under värnplikten i mobförråden för respektive förband?
Citera
2005-11-25, 03:21
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rabiator
Kan inte göra annat än att hålla med om så gott som varje ord! Hur många av er tror att det fanns baskrar till samtliga som burit det under värnplikten i mobförråden för respektive förband?

Vid mobilisering tar man med sig baskern hemifrån*. Plus egna tilläggsvapen som kan vara bra att ha.

* Ganska många fick med sig baskern hem efter värnplikten på nåt märkligt sätt....
Citera
2005-11-26, 22:34
Medlem
Rob Halfords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Vid mobilisering tar man med sig baskern hemifrån*. Plus egna tilläggsvapen som kan vara bra att ha.

* Ganska många fick med sig baskern hem efter värnplikten på nåt märkligt sätt....

Endast en dåre tar med sig basker vid mobilisering.

Kriga gör du naturligtvis iförd hjälm då skyddet är betydligt bättre. Dessutom gör du det svårare för fienden att identifiera ditt förband!
Citera
2005-11-26, 22:50
Medlem
Jupp, hjälm på är det som gäller. Om det inte passar sig så är det fältmössa som gäller.

Har blivit tilldelad en basker i tjänsten, har inte den hemma, vad jag däremot har kvar är min älskade fältmössa som följt mig genom lumpen, OHS och arbete. Den kommer jag aldrig att göra mig av med. Jag ser svettbandet på den som en genpool, mycket användbart den dag det är dags att klona mig själv.
Citera
2005-11-27, 02:55
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rob Halford
Endast en dåre tar med sig basker vid mobilisering.

Kriga gör du naturligtvis iförd hjälm då skyddet är betydligt bättre. Dessutom gör du det svårare för fienden att identifiera ditt förband!

Man vill ju se snygg ut på bilder när man poserar med en hög döda ryssar bredvid sig.

Identifieringen kan ju göras mha andra attribut än hjälmen.... Men visst, i strid är det hjälm på som gäller.
Citera
2005-11-27, 03:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pjtr
Skulle du ha på dig en basker i det civila livet skulle du bli stämplad som grodätare eller bög, så varför har det här oskiket levt kvar i det militära och där stämplas det som koolt. Efter att ha genomgått hårda prov får den stolte soldaten äntligen sätta på sig den här tygbiten. Om någon försöker tvinga på mig en basker i lumpen kommer jag vägra.

Har den ens en funktion än att dölja begynnande flint? Den värmer inte öronen, skyddar inte ögonen eller nacken mot solen, ser ful ut.

Har ni nåt att säga till baskerns försvar?

Kanske för att dom har en sådan mössa på sommrarna?!
Citera
2005-11-27, 07:11
Medlem
Rob Halfords avatar
Citat:
Identifieringen kan ju göras mha andra attribut än hjälmen.... Men visst, i strid är det hjälm på som gäller.

Lägg av! Du kan inte mena allvar?

Men du tycker inte att det vore lägligt att försvåra för fienden, om än enbart för en kort tid, att identifiera förbandet han ställts inför med detta mycket enkla ”knep”?
Citera
2005-11-27, 17:18
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Lägg av! Du kan inte mena allvar?

Men du tycker inte att det vore lägligt att försvåra för fienden, om än enbart för en kort tid, att identifiera förbandet han ställts inför med detta mycket enkla ”knep”?

Vad är det nu du vill ha sagt då? Att hjälmen ska sitta som fastväxt på huvudet non-stop eller?!

På vilket sätt skulle man "lura" någon med hjälmen? Förbandstillhörigheten visas nog på ganska många sätt ändå!! Vapen, ev fordon, plats, hur man strider, antal....

Både brittiska elittrupper i Falklandskriget och Franska Främlingslegionen i ett flertal fall har gått ut i strid med sina baskrar på sig, de menade att den har en demoraliserande verkan på fienden när de vet att de står emot nåt annat än vanligt infanteri. Däremot skulle jag personligen föredra att ha hjälm på mig i strid (förutsatt att det inte är den gamla stålbaljan vi pratar om).
Citera
2005-11-27, 22:05
Medlem
Rob Halfords avatar
Citat:
Vad är det nu du vill ha sagt då? Att hjälmen ska sitta som fastväxt på huvudet non-stop eller?!

På vilket sätt skulle man "lura" någon med hjälmen? Förbandstillhörigheten visas nog på ganska många sätt ändå!! Vapen, ev fordon, plats, hur man strider, antal....

Både brittiska elittrupper i Falklandskriget och Franska Främlingslegionen i ett flertal fall har gått ut i strid med sina baskrar på sig, de menade att den har en demoraliserande verkan på fienden när de vet att de står emot nåt annat än vanligt infanteri. Däremot skulle jag personligen föredra att ha hjälm på mig i strid (förutsatt att det inte är den gamla stålbaljan vi pratar om).

För att citera polaren efter BA 01: ”Jag trodde att hjälmfan skulle växa fast på huvudet.”. Så det är förmodligen ingen dum idé alls att ha hjälm påtagen mest hela tiden när det krigas på riktigt.

Nej, du lurar naturligtvis ingen alls genom att använda hjälm och ett förband kan identifieras på många olika sätt som du också påpekar, men det är naturligtvis förbannat dumt att undanröja alla tvivel genom att bära något så utmärkande som en basker i strid.

Tillägg:

För att avsluta med att svara på den ursprungliga frågeställningen ställd av trådskaparen:

Det gör långt ifrån alla militärer. I takt med att soldaten mognar och hans kunskaper ökar minskar också det värde han sätter på den huvudbonad han tilldelades under sin värnplikt. Men då de allra flesta aldrig kommer att tillbringa mer tid i det militära än värnplikten lyckas de aldrig lämna stadiet i livet när de värderar en soldat efter hans basker.
Citera
2005-11-28, 00:29
Medlem
_virus_s avatar
Citat:
I takt med att soldaten mognar och hans kunskaper ökar minskar också det värde han sätter på den huvudbonad han tilldelades under sin värnplikt. Men då de allra flesta aldrig kommer att tillbringa mer tid i det militära än värnplikten lyckas de aldrig lämna stadiet i livet när de värderar en soldat efter hans basker.

*applåderar* Mycket väl talat!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in