2005-11-28, 03:04
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rob Halford
I takt med att soldaten mognar och hans kunskaper ökar minskar också det värde han sätter på den huvudbonad han tilldelades under sin värnplikt.

*applåderar också* första klassens dravel!!

Ett försök dock, lika gott som något, att bagatellisera unga mäns umbäranden att kämpa sig till den eftertraktade baskern.

Men vi är alla olika, själv läser jag SoldF när jag runkar.
Citera
2005-11-28, 10:20
Medlem
Rob Halfords avatar
Jag bagatelliserar ingenting eftersom jag själv en gång i tiden var en av dessa unga män. Däremot är jag rätt övertygad att de allra flesta som tillbringar mer tid i det militära ser tillbaka på sin värnplikt med allt större distans.

Du läser SoldF – Jag ÄR SoldF!
Citera
2005-11-29, 03:01
Moderator
Oddballs avatar
Citat:

Ojdå. Hur är man då?
Citera
2005-11-29, 04:08
Medlem
Massimos avatar
Citat:
Jag bagatelliserar ingenting eftersom jag själv en gång i tiden var en av dessa unga män. Däremot är jag rätt övertygad att de allra flesta som tillbringar mer tid i det militära ser tillbaka på sin värnplikt med allt större distans.

Hur är man egentligen som SoldF?
En förklaring vore på sin plats, då Du mer än gärna vill ha förklaringar om andra.

Mvh. Massimo
Citera
2005-11-29, 09:20
Medlem
Rob Halfords avatar
Nu var jag kanske inte fullständigt seriös när jag skrev meningen som ni hänger upp er på. Precis som vi får anta att Oddball inte var det heller när han informerade oss om vad han använder som substitut till porrfilmer.
Citera
2005-11-29, 13:03
Medlem
_virus_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
*applåderar också* första klassens dravel!!

Ett försök dock, lika gott som något, att bagatellisera unga mäns umbäranden att kämpa sig till den eftertraktade baskern.

Men vi är alla olika, själv läser jag SoldF när jag runkar.

Jag anser inte att man ska bagatellisera kämpandet för baskern (i de fall det fortfarande faktiskt är någon kamp inblandad), men vad åtminstone jag menar är att baskern sätts på en sorts piedestal som symbol för dyrkan och åtrå. Sedan när kampen väl är över har soldaten all rätt att vara stolt över sin bedrift att ha uppnått målet, men om han sedan blir kvar i försvaret kommer det sättas upp nya mål att sträva efter att uppnå (befodran, nån speciell utlandstjänst, komma in i SSG, utbilda bättre och bättre vpl eller vad det nu må vara för mål).

Det kommer hela tiden dyka upp nya prövningar, den ena svårare än den andra om än på helt andra sätt än baskerproven. I takt med att man övervinnar nya hinder bleknar forna bedrifter mer och mer in i bakgrunden eftersom man förhoppningsvis har fokus inställt framåt.

Så upplever åtminstone jag att livet funkar i största allmänhet. Man ställs inför problem, utför bedrifter, blir stolt över det, utvecklas och växer som människa av det, och allt eftersom så står man säker i sig själv på sin plats i livet utan att behöva luta sig mot de bedrifter man genomlidit. De kommer alltid finnas där i medvetandet, man vet om det, men det är inte lika viktigt nu som det var då. Det var bara ett av många steg i utvecklingen till den person man kommit att bli. Vad man HAR gjort blir mindre viktigt än vad man SKA göra...

Så var det åtminstone jag menade, så jag hoppas det är klarare nu att jag inte försökte bagatellisera något?
Citera
2005-11-29, 15:40
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _virus_
Vad man HAR gjort blir mindre viktigt än vad man SKA göra...

Så var det åtminstone jag menade, så jag hoppas det är klarare nu att jag inte försökte bagatellisera något?

Jag förstår vad du menar och håller delvis med om det. Men det som man har gjort är det som man bedöms på, inte det man tänker göra. Så funkar det ju generellt sett.

Tyckte mest att det var någon slags försök till omyndigförklaring för de som är stolta över sin surt förvärvade basker. Exempelvis så har en, i mina ögon, kille som gjorde lumpen för 10 år sedan vid K4 som Norrlandsjägare all rätt i världen att fortfarande känna stolthet för den basker han kämpade sig till då, det är inget han ska behöva känna sig fånig för att han är stolt över än idag.
Citera
2005-11-29, 16:15
Medlem
Mr Blås avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nightghost
Nu var det ett tag sen jag såg den filmen, men om tiden stämmer så finns det goda anledningar till att det tog så lång tid...

Kanske samma anledningar som Östersunds "fältjägare" i mitten på 80-talet?!?
Övning och, som vanligt, kallt som satan. Mitt i skogen nödgas de bränna sina SKIDOR (!) för att överleva. För sörlänningarna i detta forum kan jag berätta att i norrland finns det skog...mycket skog! Varför man då tar av sig skidorna och eldar upp dem är för mig en gåta - Hur skall man annars ta sig fram i djupsnön?!?
Citera
2005-11-29, 16:23
Medlem
Mr Blås avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Glömmer inte den här kommentaren, utspelas under visitation (har typ 1 hårstrå kvar efter rakningen under näsborren):

Befälet: "Hade Oddballs mamma en svår förlossning?"
Jag: "Det vet jag inget om löjtnant!?!"
Befälet: "Jag frågar eftersom det ser ut som om halva fittan fastnade i ditt ansikte. Omvisitation 2 minuter."

Kanske samma befäl på K4 när dragon R utför honnör?!?

Befälet: "Dragon R. Sträck på fingrarna"
Dragon R: "Kan inte löjtnant. Jag är född såhär (neurosedyn)"
Befälet: "Strykjärn finns på logementet!"
Citera
2005-11-30, 02:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Blå
Kanske samma anledningar som Östersunds "fältjägare" i mitten på 80-talet?!?
Övning och, som vanligt, kallt som satan. Mitt i skogen nödgas de bränna sina SKIDOR (!) för att överleva. För sörlänningarna i detta forum kan jag berätta att i norrland finns det skog...mycket skog! Varför man då tar av sig skidorna och eldar upp dem är för mig en gåta - Hur skall man annars ta sig fram i djupsnön?!?

Lät intressant mr Blå..den historien har jag inte hört.. kan man få veta mer?
Citera
2005-11-30, 04:09
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Blå
Mitt i skogen nödgas de bränna sina SKIDOR (!) för att överleva.

De följde en fin gammal anrik tradition i den svenska försvarsmakten: att elda upp sin utrustning. Redan vid marschen från Norge över kalfjället för läääänge sedan så eldade svenskarna upp bl.a sina gevärskolvar (!) för att överleva i kylan....

Fast jag medger att det låter märkligare att elda upp skidorna i en skog!! Iofs skulle jag också gärna tutta på en hög med "vita blixten"!!
Citera
2005-11-30, 13:20
Medlem
Mr Blås avatar
Njaeä... Med risk att minnet sviker mig skedde detta när jag låg på K4 under andra hälften av 80-talet. Några fältjägare hade kommit vilse i skogen och i tidningarna beskrevs det som att deras professionalism räddade dem (känns igen från Rambo va?) och vad de gjorde var, som sagt, inte att fälla ngn torrfura/samla pinnar utan att helt sonika bränna sina egna skidor. Detta ledde ju bara till att de inte kunde ta sig vidare utan bara sitta och vänta på att bli hittade. Kommer mest ihåg vårt befäls råa skratt när han kommenterade det på ngn av övningarna.

Försökte finna ngt om det på nätet men lyckades inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in