2016-01-26, 20:17
Medlem
Afrosvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D3an
Hur vet du de? r det du som godknner alla Visa anskningar till USA? Eller du menar han har rtt att anska om turistvisum och f de prvat?
Regelverket r vldigt enkelt. En svensk medborgare har mjlighet att anska om undantag frn visum genom det sk visa waiver programmet, ESTA. Det r en automatiskt process som grs p webben. Nu har USA ndrat reglerna och de som har medborgarskap i vissa lnder eller varit i vissa lnder senaste ren omfattas inte lngre av ESTA programmet utan mste ska turistvisum p vanligt stt.

Din vn har allts mjlighet att anska om turistvisum p vanligt stt istllet fr den frenklade ESTA-processen. Eller s kan han ljuga p ESTA-formulret och resa nd.

Kllor: http://www.cbp.gov/travel/internatio...-system-travel

Skanden av ESTA fr frgan om denne har ett annat medborgarskap, du kan sjlv prova att anska om ESTA hr: https://esta.cbp.dhs.gov/esta/applic...execution=e3s1
Senast redigerad av Afrosvensk 2016-01-26 kl. 20:28.
Citera
2016-01-26, 22:56
Medlem
D3ans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MartinStLouis
S allts som jag har en kompis som r svensk medborgare men r fdd i Iran och har varit i Iran det senaste ret s kan den personen inte f flja med mig till USA?

Citat:
Ursprungligen postat av Afrosvensk
Jo det kan vederbrande. Men denne mste anska om visum och inte anska om ESTA via visa waiver programmet.

Citat:
Regelverket r vldigt enkelt. En svensk medborgare har mjlighet att anska om undantag frn visum genom det sk visa waiver programmet, ESTA. Det r en automatiskt process som grs p webben. Nu har USA ndrat reglerna och de som har medborgarskap i vissa lnder eller varit i vissa lnder senaste ren omfattas inte lngre av ESTA programmet utan mste ska turistvisum p vanligt stt.

Din vn har allts mjlighet att anska om turistvisum p vanligt stt istllet fr den frenklade ESTA-processen. Eller s kan han ljuga p ESTA-formulret och resa nd.

Kllor: http://www.cbp.gov/travel/internatio...-system-travel

Skanden av ESTA fr frgan om denne har ett annat medborgarskap, du kan sjlv prova att anska om ESTA hr: https://esta.cbp.dhs.gov/esta/applic...execution=e3s1
Jag vet mycket vl hur det fungerar, jag bor sjlv i USA, men du sger att vederbrande kan men det r inte sant vad han kan gra r att anska om Visum och eventuellt ka till USA.
Citera
2016-01-26, 23:55
Medlem
Citat:
Det har ju inte blivit ngot annat samarbete annat n att man har tillgng till varandras databaser med fingeravtryck. Lgg drtill alla vittnesuppgifter om hur folk ljugit p ESTA och nd rest s framstr din redan vertolkade och klena klla som totalt irrelevant.

Jag vet inte, jag tycker tminstone att dokument som lckt ut frn hemliga frhandlingar mellan hgt uppsatta i Sveriges och USAs stadsapparat r ganska bra kllor, men men..

Att folk ljuger i sin ESTA-anskan och slinker igenom nd betyder inte att USA inte vet om att dom ljuger.
Dremot kanske USA inte bryr sig nr folk ljuger om smsaker som inte r relevanta i sammanhanget, exempelvis nn mindre prick i registret fr mnga r sedan.

Sedan har jag lite svrt att se dels varfr ESTA verhuvudtaget skulle existera och framfr allt varfr anskan kan ta upp till 72 timmar (vilket den bevisligen gr fr vissa, medan den tar ngra minuter fr andra), om det inte utfrdes ngon som helst kontroll nr man ansker?
Citera
2016-01-27, 09:00
Medlem
Afrosvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teknikfreak
Jag vet inte, jag tycker tminstone att dokument som lckt ut frn hemliga frhandlingar mellan hgt uppsatta i Sveriges och USAs stadsapparat r ganska bra kllor, men men..

Att folk ljuger i sin ESTA-anskan och slinker igenom nd betyder inte att USA inte vet om att dom ljuger.
Dremot kanske USA inte bryr sig nr folk ljuger om smsaker som inte r relevanta i sammanhanget, exempelvis nn mindre prick i registret fr mnga r sedan.

Sedan har jag lite svrt att se dels varfr ESTA verhuvudtaget skulle existera och framfr allt varfr anskan kan ta upp till 72 timmar (vilket den bevisligen gr fr vissa, medan den tar ngra minuter fr andra), om det inte utfrdes ngon som helst kontroll nr man ansker?
Med tanke p att straffade svenska terrorister (Oussama El-Kassir) och storskurkar som Tjock-Steffe (Uppsalamaffian) lyckats ta sig in och bostta sig s skulle jag inte bli alltfr frvnad om det faktiskt r s som svensk lag faktiskt ser ut - att det inte sker ngot samarbete annat n p individniv vid behov.
Citat:
Ursprungligen postat av D3an
Jag vet mycket vl hur det fungerar, jag bor sjlv i USA, men du sger att vederbrande kan men det r inte sant vad han kan gra r att anska om Visum och eventuellt ka till USA.
Men fr helvete, frlorade du svenskan nr du drog till USA? Han kan anska om visum. Att han inte r garanterad ngot r vl fr helvete sjlvklart. Det r aldrig ngon sjlvklar rttighet att f ngot nr man gr en anskan.
Citera
2016-01-31, 01:31
Medlem
Dharmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MartinStLouis
S allts som jag har en kompis som r svensk medborgare men r fdd i Iran och har varit i Iran det senaste ret s kan den personen inte f flja med mig till USA?

Be din kompis titta i sitt pass. Str det "fdelsestad Teheran" eller liknande s lr ju inte USAs myndigheter vara s dumma i huvudet att dom inte frstr att han har dubbelt medborgarskap.
Citera
2016-02-01, 02:06
Medlem
Citat:
Med tanke p att straffade svenska terrorister (Oussama El-Kassir) och storskurkar som Tjock-Steffe (Uppsalamaffian) lyckats ta sig in och bostta sig s skulle jag inte bli alltfr frvnad om det faktiskt r s som svensk lag faktiskt ser ut - att det inte sker ngot samarbete annat n p individniv vid behov.

Fast bde Oussama El-Kassir och Tjock-Steffe slank in i USA lngt innan 2009, d krav p ESTA infrdes.
Och fr den delen, lngt innan 2008, d USA enligt wikileaks brjade trycka p Sverige fr att f ta del av svenska register.

S med dagens kontroll kanske dom inte slunkit genom lika ltt.
Det kan ju rent av vara s att dessa tv herrars utflykter p andra sidan Atlanten kan ha bidragit till dom strngare kraven.
Citera
2016-02-01, 12:29
Medlem
Afrosvensks avatar
Citat:
Fast bde Oussama El-Kassir och Tjock-Steffe slank in i USA lngt innan 2009, d krav p ESTA infrdes.
Och fr den delen, lngt innan 2008, d USA enligt wikileaks brjade trycka p Sverige fr att f ta del av svenska register.

S med dagens kontroll kanske dom inte slunkit genom lika ltt.
Det kan ju rent av vara s att dessa tv herrars utflykter p andra sidan Atlanten kan ha bidragit till dom strngare kraven.
Du verkar ha missfrsttt. ESTA r inte strngare krav n vad som var innan 2009. ESTA r mildare krav. Tidigare var man tvungen att anska om turistvisum p amerikanska ambassaden. Idag grs detta istllet via webben och r en automatiserad process.

Vad gller pstenden om att USA gjort ptryckningar s finns det inget som visar att Sverige gett efter fr dessa ptryckningar. Det har endast gjorts tv verenskommelser om automatiserat utbyte av information, och bda r frdelar fr svenskt rttsvsende och svenskar som reser till USA. Det ena r att USA och Sverige har tillgng till varandras fingeravtrycksregister. Allt de kan se r huruvida ngon finns i den andres register, det r allt. Det andra r att USA har tilltits stta upp fingeravtryckskontroll/idkontroll/skerhetskontroll p Arlanda, detta fr att underltta fr resande till USA d kontrollen sker innan avgng istllet fr som tidigare - p amerikansk flygplats.
Citera
2016-02-01, 22:11
Medlem
Citat:
Du verkar ha missfrsttt. ESTA r inte strngare krav n vad som var innan 2009. ESTA r mildare krav. Tidigare var man tvungen att anska om turistvisum p amerikanska ambassaden.

Har du nn klla p det?
Jag har varit i USA mnga gnger, mest i jobbrenden frvisso, men jag har aldrig gjort nt annat n att fylla i en Visa Waiver p planet, frutom nu p senare tid med ESTA d.

Kan inte heller hitta nn klla p att man behvde turistvisum innan 2009. (inte sedan tidigt 90-tal i alla fall)
I dessa artiklar frn 2004 och 2007 sger man att rtt typ av pass rckte, ngot som stmmer verens med min minnesbild av resorna jag gjorde d:
http://www.expressen.se/allt-om-reso...usa-resenarer/
http://www.aftonbladet.se/resa/article11285803.ab

S nog skulle jag anse att kontrollerna blivit hrdare i och med ESTA.
Citera
2016-02-01, 22:24
Medlem
Afrosvensks avatar
Citat:
Har du nn klla p det?
Jag har varit i USA mnga gnger, mest i jobbrenden frvisso, men jag har aldrig gjort nt annat n att fylla i en Visa Waiver p planet, frutom nu p senare tid med ESTA d.

Kan inte heller hitta nn klla p att man behvde turistvisum innan 2009. (inte sedan tidigt 90-tal i alla fall)
I dessa artiklar frn 2004 och 2007 sger man att rtt typ av pass rckte, ngot som stmmer verens med min minnesbild av resorna jag gjorde d:
http://www.expressen.se/allt-om-reso...usa-resenarer/
http://www.aftonbladet.se/resa/article11285803.ab

S nog skulle jag anse att kontrollerna blivit hrdare i och med ESTA.
Helt korrekt, mellan de tv perioderna har man fyllt i anskan p planet. Men dessfrinnan var det anskan p ambassaden. Frfarandet med ifyllande av kortet p planet var under ngra r.
Citera
2016-02-07, 00:37
Medlem
Dharmas avatar
Jag tror att svenskar alltid har rest visumfritt till USA.

Har jag fel?

Nr jag ville ka dit 2000 och 2001 lste jag om att man var tvungen att fylla i ett papper p flyget. Dock inget visum
Citera
2016-02-15, 13:27
Medlem
Gatuplans avatar
Om man, som jag, bara varit i (ett av) dessa vrstinglnder utan att ha ngra slktband till dem, tror ni att det kommer rcka med att ha anskt om vanligt visum en gng? Eller kommer jag vara diskvalificerad frn Visa Waiver p obestmd framtid och behva anska om vanligt visum varje gng?
Citera
2016-02-15, 13:37
Medlem
falconer8s avatar
Klart som korvspad att dom inte vill ha in en massa potentiella terrorister! Hade det bara funnits en terstllningsknapp att trycka p s att det gamla, riktiga Sverige kom tillbaka innan dessa berikare kom hit s hade jag tryckt p den fr lnge sedan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in