Flashback bygger pepparkakshus!
2016-01-26, 20:17
Medlem
Afrosvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D3an
Hur vet du de? är det du som godkänner alla Visa ansökningar till USA? Eller du menar han har rätt att ansöka om turistvisum och få de prövat?
Regelverket är väldigt enkelt. En svensk medborgare har möjlighet att ansöka om undantag från visum genom det sk visa waiver programmet, ESTA. Det är en automatiskt process som görs på webben. Nu har USA ändrat reglerna och de som har medborgarskap i vissa länder eller varit i vissa länder senaste åren omfattas inte längre av ESTA programmet utan måste söka turistvisum på vanligt sätt.

Din vän har alltså möjlighet att ansöka om turistvisum på vanligt sätt istället för den förenklade ESTA-processen. Eller så kan han ljuga på ESTA-formuläret och resa ändå.

Källor: http://www.cbp.gov/travel/international-visitors/frequently-asked-questions-about-visa-waiver-program-vwp-and-electronic-system-travel

Sökanden av ESTA får frågan om denne har ett annat medborgarskap, du kan själv prova att ansöka om ESTA här: https://esta.cbp.dhs.gov/esta/application.html?execution=e3s1
Senast redigerad av Afrosvensk 2016-01-26 kl. 20:28.
Citera
2016-01-26, 22:56
Medlem
D3ans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MartinStLouis
Så alltså som jag har en kompis som är svensk medborgare men är född i Iran och har varit i Iran det senaste året så kan den personen inte få följa med mig till USA?

Citat:
Ursprungligen postat av Afrosvensk
Jo det kan vederbörande. Men denne måste ansöka om visum och inte ansöka om ESTA via visa waiver programmet.

Citat:
Regelverket är väldigt enkelt. En svensk medborgare har möjlighet att ansöka om undantag från visum genom det sk visa waiver programmet, ESTA. Det är en automatiskt process som görs på webben. Nu har USA ändrat reglerna och de som har medborgarskap i vissa länder eller varit i vissa länder senaste åren omfattas inte längre av ESTA programmet utan måste söka turistvisum på vanligt sätt.

Din vän har alltså möjlighet att ansöka om turistvisum på vanligt sätt istället för den förenklade ESTA-processen. Eller så kan han ljuga på ESTA-formuläret och resa ändå.

Källor: http://www.cbp.gov/travel/international-visitors/frequently-asked-questions-about-visa-waiver-program-vwp-and-electronic-system-travel

Sökanden av ESTA får frågan om denne har ett annat medborgarskap, du kan själv prova att ansöka om ESTA här: https://esta.cbp.dhs.gov/esta/application.html?execution=e3s1
Jag vet mycket väl hur det fungerar, jag bor själv i USA, men du säger att vederbörande kan men det är inte sant vad han kan göra är att ansöka om Visum och eventuellt åka till USA.
Citera
2016-01-26, 23:55
Medlem
Citat:
Det har ju inte blivit något annat samarbete annat än att man har tillgång till varandras databaser med fingeravtryck. Lägg därtill alla vittnesuppgifter om hur folk ljugit på ESTA och ändå rest så framstår din redan övertolkade och klena källa som totalt irrelevant.

Jag vet inte, jag tycker åtminstone att dokument som läckt ut från hemliga förhandlingar mellan högt uppsatta i Sveriges och USAs stadsapparat är ganska bra källor, men men..

Att folk ljuger i sin ESTA-ansökan och slinker igenom ändå betyder inte att USA inte vet om att dom ljuger.
Däremot kanske USA inte bryr sig när folk ljuger om småsaker som inte är relevanta i sammanhanget, exempelvis nån mindre prick i registret för många år sedan.

Sedan har jag lite svårt att se dels varför ESTA överhuvudtaget skulle existera och framför allt varför ansökan kan ta upp till 72 timmar (vilket den bevisligen gör för vissa, medan den tar några minuter för andra), om det inte utfördes någon som helst kontroll när man ansöker?
Citera
2016-01-27, 09:00
Medlem
Afrosvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teknikfreak
Jag vet inte, jag tycker åtminstone att dokument som läckt ut från hemliga förhandlingar mellan högt uppsatta i Sveriges och USAs stadsapparat är ganska bra källor, men men..

Att folk ljuger i sin ESTA-ansökan och slinker igenom ändå betyder inte att USA inte vet om att dom ljuger.
Däremot kanske USA inte bryr sig när folk ljuger om småsaker som inte är relevanta i sammanhanget, exempelvis nån mindre prick i registret för många år sedan.

Sedan har jag lite svårt att se dels varför ESTA överhuvudtaget skulle existera och framför allt varför ansökan kan ta upp till 72 timmar (vilket den bevisligen gör för vissa, medan den tar några minuter för andra), om det inte utfördes någon som helst kontroll när man ansöker?
Med tanke på att straffade svenska terrorister (Oussama El-Kassir) och storskurkar som Tjock-Steffe (Uppsalamaffian) lyckats ta sig in och bosätta sig så skulle jag inte bli alltför förvånad om det faktiskt är så som svensk lag faktiskt ser ut - att det inte sker något samarbete annat än på individnivå vid behov.
Citat:
Ursprungligen postat av D3an
Jag vet mycket väl hur det fungerar, jag bor själv i USA, men du säger att vederbörande kan men det är inte sant vad han kan göra är att ansöka om Visum och eventuellt åka till USA.
Men för helvete, förlorade du svenskan när du drog till USA? Han kan ansöka om visum. Att han inte är garanterad något är väl för helvete självklart. Det är aldrig någon självklar rättighet att få något när man gör en ansökan.
Citera
2016-01-31, 01:31
Medlem
Dharmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MartinStLouis
Så alltså som jag har en kompis som är svensk medborgare men är född i Iran och har varit i Iran det senaste året så kan den personen inte få följa med mig till USA?

Be din kompis titta i sitt pass. Står det "födelsestad Teheran" eller liknande så lär ju inte USAs myndigheter vara så dumma i huvudet att dom inte förstår att han har dubbelt medborgarskap.
Citera
2016-02-01, 02:06
Medlem
Citat:
Med tanke på att straffade svenska terrorister (Oussama El-Kassir) och storskurkar som Tjock-Steffe (Uppsalamaffian) lyckats ta sig in och bosätta sig så skulle jag inte bli alltför förvånad om det faktiskt är så som svensk lag faktiskt ser ut - att det inte sker något samarbete annat än på individnivå vid behov.

Fast både Oussama El-Kassir och Tjock-Steffe slank in i USA långt innan 2009, då krav på ESTA infördes.
Och för den delen, långt innan 2008, då USA enligt wikileaks började trycka på Sverige för att få ta del av svenska register.

Så med dagens kontroll kanske dom inte slunkit genom lika lätt.
Det kan ju rent av vara så att dessa två herrars utflykter på andra sidan Atlanten kan ha bidragit till dom strängare kraven.
Citera
2016-02-01, 12:29
Medlem
Afrosvensks avatar
Citat:
Fast både Oussama El-Kassir och Tjock-Steffe slank in i USA långt innan 2009, då krav på ESTA infördes.
Och för den delen, långt innan 2008, då USA enligt wikileaks började trycka på Sverige för att få ta del av svenska register.

Så med dagens kontroll kanske dom inte slunkit genom lika lätt.
Det kan ju rent av vara så att dessa två herrars utflykter på andra sidan Atlanten kan ha bidragit till dom strängare kraven.
Du verkar ha missförstått. ESTA är inte strängare krav än vad som var innan 2009. ESTA är mildare krav. Tidigare var man tvungen att ansöka om turistvisum på amerikanska ambassaden. Idag görs detta istället via webben och är en automatiserad process.

Vad gäller påståenden om att USA gjort påtryckningar så finns det inget som visar att Sverige gett efter för dessa påtryckningar. Det har endast gjorts två överenskommelser om automatiserat utbyte av information, och båda är fördelar för svenskt rättsväsende och svenskar som reser till USA. Det ena är att USA och Sverige har tillgång till varandras fingeravtrycksregister. Allt de kan se är huruvida någon finns i den andres register, det är allt. Det andra är att USA har tillåtits sätta upp fingeravtryckskontroll/idkontroll/säkerhetskontroll på Arlanda, detta för att underlätta för resande till USA då kontrollen sker innan avgång istället för som tidigare - på amerikansk flygplats.
Citera
2016-02-01, 22:11
Medlem
Citat:
Du verkar ha missförstått. ESTA är inte strängare krav än vad som var innan 2009. ESTA är mildare krav. Tidigare var man tvungen att ansöka om turistvisum på amerikanska ambassaden.

Har du nån källa på det?
Jag har varit i USA många gånger, mest i jobbärenden förvisso, men jag har aldrig gjort nåt annat än att fylla i en Visa Waiver på planet, förutom nu på senare tid med ESTA då.

Kan inte heller hitta nån källa på att man behövde turistvisum innan 2009. (inte sedan tidigt 90-tal i alla fall)
I dessa artiklar från 2004 och 2007 säger man att rätt typ av pass räckte, något som stämmer överens med min minnesbild av resorna jag gjorde då:
http://www.expressen.se/allt-om-resor/nytt-visumtrassel-for-usa-resenarer/
http://www.aftonbladet.se/resa/article11285803.ab

Så nog skulle jag anse att kontrollerna blivit hårdare i och med ESTA.
Citera
2016-02-01, 22:24
Medlem
Afrosvensks avatar
Citat:
Har du nån källa på det?
Jag har varit i USA många gånger, mest i jobbärenden förvisso, men jag har aldrig gjort nåt annat än att fylla i en Visa Waiver på planet, förutom nu på senare tid med ESTA då.

Kan inte heller hitta nån källa på att man behövde turistvisum innan 2009. (inte sedan tidigt 90-tal i alla fall)
I dessa artiklar från 2004 och 2007 säger man att rätt typ av pass räckte, något som stämmer överens med min minnesbild av resorna jag gjorde då:
http://www.expressen.se/allt-om-resor/nytt-visumtrassel-for-usa-resenarer/
http://www.aftonbladet.se/resa/article11285803.ab

Så nog skulle jag anse att kontrollerna blivit hårdare i och med ESTA.
Helt korrekt, mellan de två perioderna har man fyllt i ansökan på planet. Men dessförinnan var det ansökan på ambassaden. Förfarandet med ifyllande av kortet på planet var under några år.
Citera
2016-02-07, 00:37
Medlem
Dharmas avatar
Jag tror att svenskar alltid har rest visumfritt till USA.

Har jag fel?

När jag ville åka dit 2000 och 2001 läste jag om att man var tvungen att fylla i ett papper på flyget. Dock inget visum
Citera
2016-02-15, 13:27
Medlem
Gatuplans avatar
Om man, som jag, bara varit i (ett av) dessa värstingländer utan att ha några släktband till dem, tror ni att det kommer räcka med att ha ansökt om vanligt visum en gång? Eller kommer jag vara diskvalificerad från Visa Waiver på obestämd framtid och behöva ansöka om vanligt visum varje gång?
Citera
2016-02-15, 13:37
Medlem
falconer8s avatar
Klart som korvspad att dom inte vill ha in en massa potentiella terrorister! Hade det bara funnits en återställningsknapp att trycka på så att det gamla, riktiga Sverige kom tillbaka innan dessa berikare kom hit så hade jag tryckt på den för länge sedan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in