2016-02-22, 01:17
Medlem
Dharmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gatuplan
Om man, som jag, bara varit i (ett av) dessa vrstinglnder utan att ha ngra slktband till dem, tror ni att det kommer rcka med att ha anskt om vanligt visum en gng? Eller kommer jag vara diskvalificerad frn Visa Waiver p obestmd framtid och behva anska om vanligt visum varje gng?

Tnk s hr. Dom frgar fortfarande om beskarna var medlemmar i nazistpartiet mellan ren 1939 och 1945

Jag tror att du blir brnnmrkt fr livet. Framfrallt om du nu skulle ha tillhrt den gruppen som r fdd i mellanstern.

Dock tror jag att nr du hmtar ut ditt nya pass s frsvinner nog en del av dina spr
Citera
2016-02-22, 09:44
Medlem
Gatuplans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dharma
Tnk s hr. Dom frgar fortfarande om beskarna var medlemmar i nazistpartiet mellan ren 1939 och 1945

Jag tror att du blir brnnmrkt fr livet. Framfrallt om du nu skulle ha tillhrt den gruppen som r fdd i mellanstern.

Dock tror jag att nr du hmtar ut ditt nya pass s frsvinner nog en del av dina spr

"Brnnmrkt" gr vl an. Men jag vill inte fr all framtid betala det dyra visumet och g p intervju p ambassaden vid varje resa.

Ny artikel i Sydsvenskan: http://www.sydsvenskan.se/resor/sven...a-visumregler/

Citat:
Sedan 21 januari gller visumtvng ven fr svenska medborgare om de beskt Syrien, Iran, Irak eller Sudan de senaste fem ren, eller har ett andra medborgarskap i ngot av de lnderna.

r det ens folk som ker p terrorresor till Iran? Jag gjorde det d inte. Jag ville bara se Teheran.
Citera
2016-02-22, 10:18
Medlem
Dom flesta ev. terrorister i Europa finns ju i ngot brottsregister och finns man dr s lr man inte f inresa till USA nd. Det gller att var vit som sn annars blir det nobben. Grannen hade i alla fall inga som helst problem att ta sin rliga semester i USA. Sedan att svensk antiterrorpolitik r ett skmt frbttrar ju inte det hela.
Tyvrr mste det tydligen smlla rejlt innan vra politiker inser allvaret med radikaliserade ungdomar sm lever i vra hopplsa frorter.
Citera
2016-02-22, 12:44
Medlem
Dharmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gatuplan
"Brnnmrkt" gr vl an. Men jag vill inte fr all framtid betala det dyra visumet och g p intervju p ambassaden vid varje resa.

Ny artikel i Sydsvenskan: http://www.sydsvenskan.se/resor/sven...a-visumregler/

r det ens folk som ker p terrorresor till Iran? Jag gjorde det d inte. Jag ville bara se Teheran.

Jag frstr dig. Teheran verkar vara en trevlig stad och ett av vrldens strsta kpcenter ligger i Iran.

https://en.wikipedia.org/wiki/Isfahan_City_Center

Jag tror att anledningen till dessa datum var eftersom folk under den hr tiden kte dit fr att gra "Jihad" (inte specifikt till Iran).

Rimligtvis hade ju USA kunnat acceptera en lsning som ser ut s hr:

1. Du ker till Iran
2. Du gr till amerikanska ambassaden och sker visum
3. Du r nu godknd och ren. Du har ftt frklara att du inte r en jihad krigare
4. Du kan nu ska ESTA nsta gng
5. Du ker igen till Iran.
6. Du mste nu g till amerikanska ambassaden och frklara uppst innan du fr ka igen
7. Tillbaka p ruta 3.

Eller s ser det ut s hr:

1. Du ker till Iran
2. Du gr till amerikanska ambassaden och sker visum
3. Du har ftt frklara att du inte r en jihad krigare. Men USA sparar uppgifter om dina resor
4. USA har nu kopior p dina inresestmplar till Iran. Du kommer fr alltid att vara stmplad hos dom. Du behver alltid ska visum.
Citera
2016-02-22, 15:20
Medlem
MrMarios avatar
Agendasttande Artikel i "Sydsvenskan" frsker smyga in falska orosknslor hos lsaren:

http://www.sydsvenskan.se/resor/sven...a-visumregler/

"Svenskar drabbas av USA:s nya visumregler"

Men lser man sedan artikeln, s framgr det tydligt att svenskar hgst osannolikt drabbas av de nya visumreglerna, som kraftigt kar vr personliga skerhet d vi flyger till USA. Svenskar kan fortfarande resa enbart med det komfortabla ESTA, de som drabbas r istllet araber som bor i Sverige, dvs. inte svenskar. Svenskar har sllan till aldrig ngot intresse i att resa till Iran och man kan inte vara svensk om man r arab/persier eller har medborgarskap i Iran.

Vidare s pstr en stoppad iranier i artikeln, att de nya reglerna r "orttvisa", trots att det ju till 100% r personer med mellanstern-nordafrika-bakgrund som begr alla terrorattentat. Det orttvisa vore sledes om vi svenskar ocks drabbades, eftersom vi skter oss,
Senast redigerad av MrMario 2016-02-22 kl. 15:22.
Citera
2016-03-05, 11:35
Medlem
Dharmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMario
Agendasttande Artikel i "Sydsvenskan" frsker smyga in falska orosknslor hos lsaren:

http://www.sydsvenskan.se/resor/sven...a-visumregler/

"Svenskar drabbas av USA:s nya visumregler"

Men lser man sedan artikeln, s framgr det tydligt att svenskar hgst osannolikt drabbas av de nya visumreglerna, som kraftigt kar vr personliga skerhet d vi flyger till USA. Svenskar kan fortfarande resa enbart med det komfortabla ESTA, de som drabbas r istllet araber som bor i Sverige, dvs. inte svenskar. Svenskar har sllan till aldrig ngot intresse i att resa till Iran och man kan inte vara svensk om man r arab/persier eller har medborgarskap i Iran.

Vidare s pstr en stoppad iranier i artikeln, att de nya reglerna r "orttvisa", trots att det ju till 100% r personer med mellanstern-nordafrika-bakgrund som begr alla terrorattentat. Det orttvisa vore sledes om vi svenskar ocks drabbades, eftersom vi skter oss,

Jag frstr inte varfr svenska medier r nnu mer intresserade av detta.

Om en affr inte slpper in zigenare med hnvisning till att zigenare stjl s ser vi nsta dag en stor rubrik:
"Nazistisk ICA handlare vgrade betjna romer!"

USA vljer att infra visumtvng fr 20% av Sveriges medborgare:
"S kan du drabbas"
Citera
2016-03-30, 00:37
Medlem
Tjena! Har en frga hr och vet inte riktigt var jag ska skriva den. Fdd i Sverige med 2 iranska frldrar som aldrig beskt ambassaden sen de kom hit. Jag ska ka till USA. Kan jag g via ESTA och sedan vid frgor bertta att jag inte har medborgarskap (p.g.a. ovanstende och vet inte att man fr nr man fdds, om det r s) eller mste jag g via usa:s ambassad fr visum. Vad kan eventuella konsekvenser bli?
Citera
2016-03-30, 00:54
Medlem
mr.demons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zlarren
Tjena! Har en frga hr och vet inte riktigt var jag ska skriva den. Fdd i Sverige med 2 iranska frldrar som aldrig beskt ambassaden sen de kom hit. Jag ska ka till USA. Kan jag g via ESTA och sedan vid frgor bertta att jag inte har medborgarskap (p.g.a. ovanstende och vet inte att man fr nr man fdds, om det r s) eller mste jag g via usa:s ambassad fr visum. Vad kan eventuella konsekvenser bli?

Men du r ju per automatik svensk om du r fdd hr? Eller har jag fel? och har du ju ett svenskt pass, och borde kunna ka dit p semester, eller om du ska emigrera? Eller har du varit i Iran p sistone?
Citera
2016-03-30, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.demon
Men du r ju per automatik svensk om du r fdd hr? Eller har jag fel? och har du ju ett svenskt pass, och borde kunna ka dit p semester, eller om du ska emigrera? Eller har du varit i Iran p sistone?

Ja, jag har endast gt ett svenskt pass och aldrig varit i Iran. Har aldrig haft iranskt pass heller men tydligen har jag nd iranskt medborgarskap p.g.a. automatiskt genom mina frldrars blod och man kan inte lmna tillbaka den heller. r det som jag r rdd kan sabba.
Citera
2016-03-30, 01:03
Medlem
mr.demons avatar
Citat:
Ja, jag har endast gt ett svenskt pass och aldrig varit i Iran. Har aldrig haft iranskt pass heller men tydligen har jag nd iranskt medborgarskap p.g.a. automatiskt genom mina frldrars blod och man kan inte lmna tillbaka den heller. r det som jag r rdd kan sabba.

Jag vet inte nu, gissar bara. Men att ka dit p semester borde inte vara ngra problem. Att bostta sig dr kanske r svrare. Det kommer i alla fall inte bli lttare.

Jag r straffad ( iofs evigheter sen ) och har varit fr flertalet gnger utan att bli stoppad.
Senast redigerad av mr.demon 2016-03-30 kl. 01:08.
Citera
2016-03-30, 10:55
Medlem
Citat:

Zlarren, jag var i samma sits som dig och fick skaffa visum. Spelar ingen roll att du har svenskt pass, de nya reglerna r mnade o drabba dubbel-medborgare och med en iransk fader faller du inom den kategorin, oavsett om du varit i Iran eller inte.. Alternativet r att du ljuger p din ESTA anskan och sedan ven vid "port of entry" i USA. Har du inget iranskt-klingande namn r det mjligt att du kommer undan men det r inget jag rekommenderar.
Nackdelen r att du fr prjsa runt 160$ och g p intervju i Stockholm. Frdelen r att ambassadpersonalen verkar frst att det r en konstig regel och ger vanligtvis ett 10 rigt, multiple-entry visum.
Citera
2016-03-30, 11:03
Medlem
Dexter.Pointdexters avatar
Konstigt att svensk media inte vgar kritisera nr det handlar om stora USA. Tnk om det varit Polen tex som infrt dem hr visumreglerna... D hade det frdmts av politiker och alla stora medier varje dag ett halvr..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in