2016-01-22, 17:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenBeirut
Det här känns så jävla riggat efter all kritik mot polis och allt.
Bilden dyker upp tredje veckan i januari, han blir tagen dagen efter.
Men bilden är tagen första veckan i januari.

Brottet och tjejens agerande känns inte riggat, men hur man använt det för att visa hur effektivt sveriges system att plocka in brottslingar är, det känns som en pr-kupp.

Vad menar du med pr kupp? pr kupp för vilket bolag?
Citera
2016-01-22, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amnezia1
Borde inte en mamma instinktivt tänka på att försöka skydda sina barn istället för att stoppa en ficktjuv och därigenom riskera att han attackerar barnen?

Hon vet ju inte vem personen ifråga är som hon konfronterar, varför då göra en sån sak när hon har småbarn med sig? Uppenbarligen hade hon inte kunnat göra särskilt mycket för att försvara barnen om han hade gett sig på dom.

Hon kanske kände sig "säker" eftersom det var i en tunnelbanestation mitt i stan på ljusa dagen, men hon visste antagligen inte att begreppet "civilkurage" inte existerar bland svenskar i Sverige. Nästa gång tror jag hon tänker en gång till innan hon försöker leka stålmannen igen.

Ta nu inte mitt inlägg som försvar för idioten som gjorde detta, era skithögar.

Du har rätt, varför utsätta sig för en risk för det man tror på.
Citera
2016-01-22, 17:48
Bannlyst
Helt klart medskyldig till sitt eget brott och borde iaf få en tillsägning av polisen.

Men sånt kan man väl inte hoppas på i detta PK-Sverige
Citera
2016-01-22, 17:50
Citat:
Ursprungligen postat av HalfRunar
Av ren nyfikenhet, om du själv såg hur någon var påväg att stjäla från en gammal dam, vad skulle du själv göra???

En kompis till mig berättade att han avbrutit en liknande fickstöld med resultatet att en zigenarkvinna och hennes manlige kumpan hamnade på marken vilt skrikandes att deras släktingar snart skulle komma och minsann "ta hand om" honom. Alla i närheten stod och gjorde ingenting för att hjälpa till, sedan blev det en pinsam resa med vittnena där alla tittade med förakt på honom.
Lycka till !
Senast redigerad av Wal1berg 2016-01-22 kl. 17:56. Anledning: tillägg
Citera
2016-01-22, 17:51
Medlem
Evaristos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenBeirut
Det här känns så jävla riggat efter all kritik mot polis och allt.
Bilden dyker upp tredje veckan i januari, han blir tagen dagen efter.
Men bilden är tagen första veckan i januari.

Brottet och tjejens agerande känns inte riggat, men hur man använt det för att visa hur effektivt sveriges system att plocka in brottslingar är, det känns som en pr-kupp.
Du tänker att de väntade tills de hade korn på honom innan de gick ut brett, för att sen kunna gripa honom snabbt? Möjligt. Det är ju skumt att de väntade 17 dagar med efterlysning och bilder.
Citera
2016-01-22, 17:51
Medlem
Avva66s avatar
Är det säkert att det är en zigenare? Varför har han då inte blivit utvisad tidigare? Han har ju begått brott innan med, han är ju känd av polisen.
Citera
2016-01-22, 17:52
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xxsolid
Du har rätt, varför utsätta sig för en risk för det man tror på.

Fast nu utsatte hon inte bara sig själv, utan även sina barn som själva inte gjort det aktiva valet, eller hur?
Citera
2016-01-22, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av donadoni
Det är ju helt jävla naturligt att agera som hon gör. Visst, hon har kidsen med sig. Men om en man gjort det samma så hade du inte brytt dig, eller?
Du är en fjant, tro inget annat.

Det är inte helt naturligt att agera, och det har inte något med Sverige specifikt att göra, utan det är ett ganska så universellt fenomen, även om vissa kulturella drag och normer kan påverka, många i Sverige drar sig ju från att lägga sig i andras privatliv t ex.

Att det skulle vara väldigt "naturligt" att agera när man bevittnar något, är ett vetenskapsfientligt påstånde, och "sunt förnuft" resonerande, då det finns otaliga experiment, som bevisar motsatsen. Så många agerar inte och det är inte naturligt för dessa att agera.

Ett känt psykologiskt fenomen, är det så kallade Bystander effect, som myntades av John Darley och Bibb Latané. I Sverige benämnd åskådareffekten. Många hävdar att de skulle agerat, men de har egentligen inte en jävla aning förrns de varit i en sådan situation.

https://en.wikipedia.org/wiki/Bystander_effect
Senast redigerad av Eaglesandshit 2016-01-22 kl. 17:58.
Citera
2016-01-22, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGlobalEmpire
Fint att den vidriga zigenarjäveln åkte fast och nu borde nästa steg bli att utvisa fanskapet!!!

Mmmmm

Du glömmer att detta är landet Absurdistan där allt är omvänt !

Rätt är fel och fel är rätt.
Citera
2016-01-22, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RonnieHerel
Men på vilket sätt är kvinnan tuff? Snarare omdömeslös. Den som bara sköter sitt blir nämligen inte misshandlad mitt framför ögonen på sina barn.Vi kan klaga på gärningsmännen tills tungan blir blå. Men faktum är att inte skulle bli några dylika överfall alls om den irrationella kvinnan bara använde sitt sunda förnuft och exponera sig själv och sina barn för sådana risker.
Personer som saknar civilkurage brukar i alla fall ha vett att dölja det, där verker du vara lite ovanlig.
Något som du förmodligen inte förstår är att hela vistsen med civilkurage är att hålla fast vid det, speciellt när det finns vittnen på platsen. Det där var ett utmärkt tillfälle att visa för sina barn/medtrafikanter att man vågar stå upp för sin uppfattning om rätt och fel.

Med tanke på att det var en offentlig plats med massor av vittnen runtomkring var det helt oväntat att ficktjuven skulle bruka våld/spotta mot kvinnan.

Heder åt kvinnan som agerade helt korrekt, och dessutom har kunnat ge en tydlig redogörelse för sitt agerande i efterhand. Jobbigt för barnen förstås, men tids nog kommer de förstå att de har en mamma som är tuffare än både ficktjuvarna och trollen på flashback.
Citera
2016-01-22, 17:56
Medlem
Ett misstankens frö har såtts i mig. Kanske är jag paranoid, men jag tycker också att gripandet kom för snabbt. Nej det är ingen PR-kupp från polisens sida. Men varför togs något som hände 5 januari upp den 20 eller 21 januari????

Vad är det som händer? Är det konstruerade nyheter? Är vi den sista Sovjet-staten, eller är vi DDR? Jag ifrågasätter starkt detta.

Försöker man vända bort intresset från dom "oskyldiga" arabiska ungdomarna som tafsar till att istället gå på tiggare från Rumänien, Bulgarien? Vad gjorde Hitler och Goebbels?

Hela historien stinker... ....
Citera
2016-01-22, 18:05
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Jag måste nog ställa mig på de personernas sida som menar att mamman gjorde fel i att lägga sig i.

Jag gissar på att de som håller med om att hon gjorde rätt, antingen inte har egna barn, är såpass gamla att det var väldigt länge sedan de hade småbarn och de har glömt mycket, eller på grund av mycket dålig förmåga att bedöma farliga situationer, helt enkelt är väldigt dåliga på att skydda sina egna barn.

Själv hade jag inte tvekat en sekund att agera på ett eller annat sätt i en sådan situation, förutsatt att jag var själv eller med andra vuxna. Men hade jag haft med mig småbarn, hade jag definitivt inte lagt mig i på det sättet som kvinnan gjorde. Det kvinnan gjorde är inte att vara hjälte, det är att vara korkad, genom att vara hjälte i en helt fel situation (dvs. där barn potentiellt kan skadas).

Hade kvinnan tänkt smart, hade hon låtit brottet ske och omedelbart efter påtalat detta för kvinnan som blev utsatt för ficktjuven.

Ni som inte håller med måste kunna se det ur ett helt annat perspektiv. Vi vet inte ens vad ficktjuven hade kunnat ta, kanske var det så lite som en hundralapp. Menar ni på allvar att det är värt att riskera småbarns liv för exempelvis en hundralapp? I ett läge där barnen eventuellt hade knivdödats av mannen, av ren ilska (den där mannen verkar ju inte ha riktigt alla hemma, så ingenting är omöjligt) så hade den eventuellt överlevande mamman i så fall ångrat för resten av sitt liv att hon inte lät brottet begås, för att sedan ta upp sin egen plånbok och ge det förlorade beloppet till den äldre kvinnan.

Vad som än hade blivit stulet där, tror jag mamman i så fall gladeligen betalat för att få tillbaka sina barn i livet.

Bara en tanke :-)
Senast redigerad av EnergizerBunny 2016-01-22 kl. 18:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in