Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-01-20, 19:08
  #1
Medlem
Hur uppskattas allsvenskan/superettans klubbars ungdomslag i vårat seriesystem? Om vi säger tex U21, U19 och U17? Orsaken till att jag undrar detta är att ett superettalags bästa U17 spelare och bänkspelare i U19 ska möta en nykomling division 5 lag. Där spelarna där majoriteten är under 23 år. Nyfiken på vilka som skulle ses som favoriter..

Men när vi ändå är inne på ämnet så hur klassar ni toppklubbarnas U21, U19 och U17 i seriesystemet allsvenskan-division 7?
Citera
2016-01-20, 19:18
  #2
Medlem
anteri17s avatar
U-21 går inte att säga då inga träningsgrupper finns. Det är en blandning av a-lagsspelare och u-19-spelare.

Toppklubbarnas u-19 skulle troligtvis klara sig kvar i Division 2. Kanske komma i mitten. De skulle däremot få det väldigt tufft i Division 1. Resterande AS-klubbars u-19-lag är mer slagkraftigt i Division 3.

U-17-lag hör mer hemma i Division 4. Här spelar iofs region stor roll.

Typ så.
Citera
2016-01-20, 22:03
  #3
Medlem
Bajenjeppes avatar
Som anteri17 skrev håller väl toppklubbarna i U19-Allsvenskan för division 2. Finns många exempel(som jag minns på rak arm) där Hammarbys U19 mött division 2-motsåndare och vunnit osv..

Flyttar vi oss ned på en lite lägre nivå så kan vi ta ett exempel som IFK Haninge/Brandbergens U19 som kom 4:a i U19 Division 1 Svealand(nivån under U19-Allsvenskan) den gångna säsongen. Nyligen mötte man Tungelsta IF som vann division 6 överlägset(typ division 5-motstånd alltså). I den matchen vann Haninge/Brandbergen U19 med hela 11-3.
Citera
2016-01-20, 22:35
  #4
Medlem
GormDenGamles avatar
U21 håller nivå som ett bottenlag i Superettan.
Citera
2016-01-20, 23:25
  #5
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
U21 håller nivå som ett bottenlag i Superettan.

Men det är en extremt varians på slagstyrkan på de olika matchtrupperna. Inte sällan är det utklassningssiffror i U-21-matcherna. Det blir lätt så när spännvidden på spelarkvaliteten är från matchotränade elitspelande seniorer, till 16-åriga talanger.
Citera
2016-01-20, 23:41
  #6
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Men det är en extremt varians på slagstyrkan på de olika matchtrupperna. Inte sällan är det utklassningssiffror i U-21-matcherna. Det blir lätt så när spännvidden på spelarkvaliteten är från matchotränade elitspelande seniorer, till 16-åriga talanger.

Du har helt rätt.
Citera
2016-01-21, 10:57
  #7
Medlem
Bajenjeppes avatar
Förbundet har ju för övrigt uttalat sig om att man vill göra U21 Allsvenskan till landets tredje bästa liga, dvs bättre än division 1. Som jag ser det är serien(serierna) alldeles för ojämn. Det är för dålig struktur. Exempelvis Djurgården, som alltid ligger i topp, brukar oftast använda maximalt tillåtna överåriga spelare. Man matchar helt enkelt äldre spelare som Jawo kontinuerligt i U21. Jag ser egentligen inget fel i det, så får man ju göra. Däremot är det inte alla lag som gör så och då blir serien för ojämn.
Citera
2016-01-21, 11:56
  #8
Medlem
mishimas avatar
De brukar ju träningsspela mot varandra ibland. MFF:s U19 spelade 2-2 mot Högaborg förra försäsongen. Högaborg spelar i tvåan.

Det finns säkert fler exempel.
Citera
2016-01-21, 12:07
  #9
Medlem
Cadenzas avatar
Tycker man borde byta ut U-21 mot att klubbarna får ha ett B-lag i vanliga seriesystemet, utan begränsning för överåriga. Typ som i Spanien. Där juniorerna kan mäta sig med seniorer och utvecklas snabbare, och klubbar kan låta bänkspelare få mer speltid. Men då får man kanske utöka division 1 med fler lag. Vad tror ni?
Citera
2016-01-21, 12:10
  #10
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cadenza
Tycker man borde byta ut U-21 mot att klubbarna får ha ett B-lag i vanliga seriesystemet, utan begränsning för överåriga. Typ som i Spanien. Där juniorerna kan mäta sig med seniorer och utvecklas snabbare, och klubbar kan låta bänkspelare få mer speltid. Men då får man kanske utöka division 1 med fler lag. Vad tror ni?

Det har provats i olika distrikt. Anledningen till att det inte har slagit igenom är att det har ogillats av småklubbarna.
Citera
2016-01-21, 12:28
  #11
Medlem
Bajenjeppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cadenza
Tycker man borde byta ut U-21 mot att klubbarna får ha ett B-lag i vanliga seriesystemet, utan begränsning för överåriga. Typ som i Spanien. Där juniorerna kan mäta sig med seniorer och utvecklas snabbare, och klubbar kan låta bänkspelare få mer speltid. Men då får man kanske utöka division 1 med fler lag. Vad tror ni?

Utifrån allsvenska- och superettanklubbarnas perspektiv gillar jag ett sådant upplägg. I Hammarby hade vi ju HTFF(Hammarby Talang) i ett antal säsonger. Klubben fick chansen att ta över en plats av ett division 4-lag och avancerade upp till division 2 ganska snabbt. Därifrån tog man sig upp i division 1 och låg faktiskt i toppen där en säsong, samtidigt som A-laget låg nära botten i Superettan... Gick även rykten om att HTFF slog A-laget i en internmatch. Problemet var väl att man använde lite för gamla spelare. Med ett sådant upplägg tycker inte jag att man ska ha spelare i 23- och 25-årsåldern. Sen lade man ner laget pga kostnadsskäl. Erkan Zengin spelade för övrigt i HTFF två säsonger.

Däremot förstår jag att småklubbarna ogillar ett sådant upplägg som fan. Även jag som är ungdomstränare i en liten klubb ogillar väl tanken att det skulle vara ännu svårare för A-laget att avancera i seriesystemet, om allsvenska klubbarna hade massa lag i division 2 eller division 1.
Citera
2016-01-21, 18:33
  #12
Medlem
SoderortFTWs avatar
[/b]
Citat:
Ursprungligen postat av Bajenjeppe
Utifrån allsvenska- och superettanklubbarnas perspektiv gillar jag ett sådant upplägg. I Hammarby hade vi ju HTFF(Hammarby Talang) i ett antal säsonger. Klubben fick chansen att ta över en plats av ett division 4-lag och avancerade upp till division 2 ganska snabbt. Därifrån tog man sig upp i division 1 och låg faktiskt i toppen där en säsong, samtidigt som A-laget låg nära botten i Superettan... Gick även rykten om att HTFF slog A-laget i en internmatch. Problemet var väl att man använde lite för gamla spelare. Med ett sådant upplägg tycker inte jag att man ska ha spelare i 23- och 25-årsåldern. Sen lade man ner laget pga kostnadsskäl. Erkan Zengin spelade för övrigt i HTFF två säsonger.

Däremot förstår jag att småklubbarna ogillar ett sådant upplägg som fan. Även jag som är ungdomstränare i en liten klubb ogillar väl tanken att det skulle vara ännu svårare för A-laget att avancera i seriesystemet, om allsvenska klubbarna hade massa lag i division 2 eller division 1.

HTFF må ha varit en ganska stor kostnad, som förr eller senare behövts läggas ner ändå, men den avgörande anledningen till HTFFs död var regländringar från förbundet som gjorde att man inte längre kan ha hela truppen tillgängliga för spel både för huvudföreningen och talangföreningen. Nu får den typen av utlåning bara ske med enstaka spelare. (William Eskeleinen spelar t.ex matcher med Värmdös div.2-lag men sitter samtidigt på bänken i allsvenskan ändå.)
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback