Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-01-20, 14:56
  #1
Medlem
X_surfers avatar
Hej!

Sitter här och håller på och blir tokig, jag vill kunna boota flera linux-distar (såsom Kali och Ubuntu)
från samma usb-minne hittils har jag försökt med både MultiSystem och YUMI.

Använder jag MultiSystem klagar MultiSystem över att den inte kan hitta iso-filen för Ubuntu när jag försöker boota från usb-minnet (Kali fungerade dock)

Använder jag istället YUMI så får jag följande fel istället:

Kod:
error: file/boot/grub/i386-pc/normal.mod not found

Tittar jag igenom usb-minnet så ser det ut såhär, så det verkar alltså som att grub saknas helt och hållet?

http://postimg.org/image/55ic1j07t/full/



En tanke som slog mig när jag såg felmeddelandet ovan var att jag hittils uteslutande använt mig utav 64-bitars distar, kan det ha någon betydelse?

Finns det någon som kan tipsa om ett vettigt verktyg som faktiskt fungerar, som har stöd för persisence-mode med både Kali Linux och Ubuntu, utan en massa krångel och som dessutom finns tillgänligt för Linux så vore det kanon (jo jag har en maskin med Windows också, men det vore väl själva f*n om det inte skulle finnas ett vettigt verktyg för Linux som kan lösa det)

(Jag skulle naturligtvis kunna beta av varenda verktyg jag har hittat ett efter ett, men jag har redan formaterat om mitt stackars usb-minne fyra gånget utan, att uppnå något som helst resultat hittils)
Citera
2016-01-20, 15:10
  #2
Avstängd
xiao8s avatar
Följer denna tråd noggrant. Herrejäklar vad häftigt detta skulle vara att få till.
Citera
2016-01-20, 17:46
  #3
Medlem
Men är det inte samma princip som när man konfigurerar en windowsburk med tillräckligt utrymme att vid uppstart få en flerboot-meny?

T ex då jag la in kali på min windowsburk så använde jag först gparted för att göra en till partition av hårddisken. Sen in med kali-dvd, välja graphical install och var noga så du inte installerar över windows-versionen osv.
Citera
2016-01-27, 19:47
  #4
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cafe-opera
Men är det inte samma princip som när man konfigurerar en windowsburk med tillräckligt utrymme att vid uppstart få en flerboot-meny?

T ex då jag la in kali på min windowsburk så använde jag först gparted för att göra en till partition av hårddisken. Sen in med kali-dvd, välja graphical install och var noga så du inte installerar över windows-versionen osv.

Nja, vanligtvis använder man ett verktyg som YUMI eller MultiSystem för att lösa det.

Jag vill inte på något vis verka otacksam, men någon som sitter på fler tips?
Citera
2016-01-28, 03:31
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
Sitter här och håller på och blir tokig, jag vill kunna boota flera linux-distar (såsom Kali och Ubuntu)
från samma usb-minne hittils har jag försökt med både MultiSystem och YUMI.

Använder jag MultiSystem klagar MultiSystem över att den inte kan hitta iso-filen för Ubuntu när jag försöker boota från usb-minnet (Kali fungerade dock)
...
Finns det någon som kan tipsa om ett vettigt verktyg som faktiskt fungerar, som har stöd för persisence-mode med både Kali Linux och Ubuntu, utan en massa krångel och som dessutom finns tillgänligt för Linux så vore det kanon (jo jag har en maskin med Windows också, men det vore väl själva f*n om det inte skulle finnas ett vettigt verktyg för Linux som kan lösa det)
...
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
...
Jag vill inte på något vis verka otacksam, men någon som sitter på fler tips?
Problematiken beror på HUR PCn bootar och speciellt hur PCn bootar från USB:
Det görs av det system vi kallar BIOS och är alltså egentligen OS-oberoende, men av kommersiella skäl är det anpassat/optimerat till hur MS Windows vill göra.

Så koden som ska klara detta varierar lite mellan varje BIOS-tillverkare och BIOS-versionerna, vilket gör att nästan varje PCmodell kan uppföra sig olika...
Som ett av de sista stegen BIOS gör efter att ha läst in boot-blocken, är att lägga in information så att nästa (inlästa) kodstycke vet vilket PC-device som booten pågår ifrån.

Det tog ganska lång tid från att USB-portar dök upp tills de också blev bootbara och till att börja med handlade det om att LURA den bootade Windowsversionen att den kom ifrån ett device det kunde hantera och numrera - I praktiken var det antingen floppy- eller CD-emulering.

Sedan dess har HDD-"emulering" och UEFI tillkommit.

Rätt svar på din "dröm" heter UEFI just nu...
Men eftersom sannolikheten att både PCn och det bootade OSet, både stöder och är inställda på UEFI, så anses detta än så länge som "överkurs" som skapar många fler supportärenden än det löser verkliga behov...


Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
En tanke som slog mig när jag såg felmeddelandet ovan var att jag hittils uteslutande använt mig utav 64-bitars distar, kan det ha någon betydelse?
Nej egentligen inte, om 32b-versionerna klarar att UEFI-bootas.
Citera
2016-01-28, 22:08
  #6
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Problematiken beror på HUR PCn bootar och speciellt hur PCn bootar från USB:
Det görs av det system vi kallar BIOS och är alltså egentligen OS-oberoende, men av kommersiella skäl är det anpassat/optimerat till hur MS Windows vill göra.

Så koden som ska klara detta varierar lite mellan varje BIOS-tillverkare och BIOS-versionerna, vilket gör att nästan varje PCmodell kan uppföra sig olika...
Som ett av de sista stegen BIOS gör efter att ha läst in boot-blocken, är att lägga in information så att nästa (inlästa) kodstycke vet vilket PC-device som booten pågår ifrån.

Det tog ganska lång tid från att USB-portar dök upp tills de också blev bootbara och till att börja med handlade det om att LURA den bootade Windowsversionen att den kom ifrån ett device det kunde hantera och numrera - I praktiken var det antingen floppy- eller CD-emulering.

Sedan dess har HDD-"emulering" och UEFI tillkommit.

Rätt svar på din "dröm" heter UEFI just nu...
Men eftersom sannolikheten att både PCn och det bootade OSet, både stöder och är inställda på UEFI, så anses detta än så länge som "överkurs" som skapar många fler supportärenden än det löser verkliga behov...


Nej egentligen inte, om 32b-versionerna klarar att UEFI-bootas.

Jag borde naturligtvis ha skrivit från början att det inte är några som helst problem att boota usb-minnen med bara en dist på (skapade med t ex Unetbootin, dd eller Rufus), så maskinen stödjer utan tvekan att boota ifrån ett usb-minne.

Laptopen är för övrigt en Dell Inspirion 1545, med ett vanligt BIOS och har inte UEFI, jag har även testat usb-stickan på min stationära dator ifrån 2008 med samma resultat.
Citera
2016-01-28, 22:22
  #7
Medlem
HeadlessChilds avatar
Om du har tillgång till nätverk kan du använda dig utav netboot.xyz

Boota via USB.
Citera
2016-01-29, 01:49
  #8
Medlem
xcb567s avatar
En enkel lösning är syslinux, deras wiki finns här

Sitter själv med en sticka med kali, knoppix, win7, hdt, freedos och lite annat på
Citera
2016-01-29, 19:03
  #9
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xcb567
En enkel lösning är syslinux, deras wiki finns här

Sitter själv med en sticka med kali, knoppix, win7, hdt, freedos och lite annat på

Det är väl Syslinux YUMI kör såvitt jag förstår, men att sitta och mecka med det maneullt känns lite i grötigaste laget kan jag tycka
Citera
2016-01-30, 04:45
  #10
Medlem
xcb567s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
men att sitta och mecka med det maneullt känns lite i grötigaste laget kan jag tycka
Det är ju en piece of kaka
Nästan alla linux-distarna använder isolinux, så i det är i princip bara att extrahera isolinux.conf och kopiera över raderna till sin syslinux.
Random syslinux.conf som låg och skräpade som start till dej på pastebin.com. Win7 biten är väl det enda som krävde en gnutta google-fu
Citera
2016-01-31, 22:39
  #11
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xcb567
Det är ju en piece of kaka
Nästan alla linux-distarna använder isolinux, så i det är i princip bara att extrahera isolinux.conf och kopiera över raderna till sin syslinux.
Random syslinux.conf som låg och skräpade som start till dej på pastebin.com. Win7 biten är väl det enda som krävde en gnutta google-fu

Okej, ska kolla vidare på det där, någon dag när jag får tid över, tackar för länken
Citera
2016-02-01, 15:56
  #12
Medlem
zixls avatar
Jag sitter med en YUMI sticka med div olika distar och verktyg på. Den fungerar för det mesta men jag har även hittat datorer som den inte vill köra en del grejor på, vissa saker går bra men en del inte så den bootar till en viss del ibland.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback