• 1
  • 2
2016-02-02, 22:20
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zixl
Jag sitter med en YUMI sticka med div olika distar och verktyg på. Den fungerar för det mesta men jag har även hittat datorer som den inte vill köra en del grejor på, vissa saker går bra men en del inte så den bootar till en viss del ibland.

Där ser man
Vet att jag fick till en sticka med yumi förut är dock osäker på om jag formaterade den med FAT16 för att få det att fungera eller hur det nu var...
Citera
2016-02-11, 13:48
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
Där ser man
Vet att jag fick till en sticka med yumi förut är dock osäker på om jag formaterade den med FAT16 för att få det att fungera eller hur det nu var...

Det måste vara en riktigt gammal dator om det bioset inte klarar att boota USB-minnen som är formatterade med FAT32..

Men i många fall så emulerar man bara en floppy på 1.44Mb och boothanterarn ligger då där och laddar sen resten oavsett om det är formatterat med FAT32 eller ext3
Citera
2016-02-12, 16:19
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det måste vara en riktigt gammal dator om det bioset inte klarar att boota USB-minnen som är formatterade med FAT32..

Men i många fall så emulerar man bara en floppy på 1.44Mb och boothanterarn ligger då där och laddar sen resten oavsett om det är formatterat med FAT32 eller ext3

Notera att det som sagt enbart handlar om Multi-boot att boota en usb-sticka innehållande endast ett operativsystem fungerar utmärkt.

Vad det beror på vet jag inte.
Citera
2016-02-14, 17:39
Medlem
cykelsadels avatar
Testade att dra ner YUMI och drog in Ubuntu, Kali, Windows och memtest86+ på samma minne...

Fungerade som det gjorde. Valde att boota från USB-stickan och sedan kom jag till en meny där jag kunde välja system.

Testat med ett annat USB-minne? Kan kanske vara så att stickan har en dolt partion som är bootbar. Öppna den i ex gparted och gör 1 partion i FAT32
Citera
2016-02-17, 22:59
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cykelsadel
Testade att dra ner YUMI och drog in Ubuntu, Kali, Windows och memtest86+ på samma minne...

Fungerade som det gjorde. Valde att boota från USB-stickan och sedan kom jag till en meny där jag kunde välja system.

Testat med ett annat USB-minne? Kan kanske vara så att stickan har en dolt partion som är bootbar. Öppna den i ex gparted och gör 1 partion i FAT32

Stickan har bara en partition och den var formaterad som FAT32, använde för övrigt samma usb-minne till att installera om Windows 7 på en maskin åt en bekant så sent som igår, det fungerade helt problemfritt (då med usb-minnet partionerat som NTFS och med hjälp av Rufus)
Citera
2016-02-18, 19:15
Medlem
cykelsadels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
Stickan har bara en partition och den var formaterad som FAT32, använde för övrigt samma usb-minne till att installera om Windows 7 på en maskin åt en bekant så sent som igår, det fungerade helt problemfritt (då med usb-minnet partionerat som NTFS och med hjälp av Rufus)

Väljer du i YUMI att den ska formatera ditt minne innan?
Citera
2016-02-26, 07:55
Medlem
zixls avatar
Här är en som jag hittade i en tråd när jag sökte efter problem med YUMI, jag har inte testad den själv men det kan ju vara värt ett försök.

http://www.easy2boot.com/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in