Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2016-01-21, 18:16
Medlem
haha...! va fan.. 200 k.. finns ju mängder man kan göra.. bästa investeringen är väl ngn mindre fastigheter.. jag har en lite mini etta som är värd 200 k tex.
Citera
2016-01-21, 19:27
Medlem
KalleXs avatar
Köp aktier i Tesla Motors, de ökar konstant sin produktion med typ 50% per år.
Och hyfsat snart så kommer deras gigantiska batterifabrik att minst dubblera hela världens batteriproduktion, vilket kommer medföra att de kan börja sälja billiga svenssonbilar.
Citera
2016-01-22, 02:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itzelsnitch
Men har ni några andra förslag på vad man borde göra med pengarna för att få de o växa? Jag gillar risk vs. reward - dvs jag tar gärna högre risk för högre avkastning än att sitta på 2-5% tillväxt per år.

Aktier är tyvärr enda (lagliga) lösning. Men det är mycket arbete med aktier om du vill undvika förlust. Behöver kunskap och erfarenhet. Om du inte orkar kan du prova en aktiefond.
Citera
2016-01-22, 04:41
Medlem
Citat:
Detta låter onekligen bra, lite "säkert" kanske? Om inget annat bättre kommer upp så blire nog detta.
Men vart rekommenderar du att låsa pengarna?

Där du kan få bäst ränta.

Ta en titt här:
http://www.finansportalen.se/sparkonto/

Överväg risken och läs igenom klausulerna. För egen säkerhet hade jag delat upp beloppet på två eller till och med tre banker om de är av det mer okända slaget. Välj dock med omsorg.
Citera
2016-01-22, 16:39
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Jag gillar risk vs. reward - dvs jag tar gärna högre risk för högre avkastning än att sitta på 2-5% tillväxt per år.
Alla investeringar bjuder på risk vs reward!
Sen är det fritt all välja högt eller lågt.

Glöm inte ränta på ränta.
Antaget 5% avkastning och ISK-konto.
Om du börjar med 200k och kan avsätta 10k/mån.
Då har du 1,9 miljoner om 10 år.
eller ännu värre...
Vid 65 års ålder har du 16,3 miljoner.
Citera
2016-01-22, 21:33
Medlem
kato85s avatar
Köp skog.
Vet dock inte hur du går tillväga men det borde finnas ngn mäklare på det.
Citera
2016-01-23, 08:05
Medlem
Citat:
Jag gillar risk vs. reward - dvs jag tar gärna högre risk för högre avkastning än att sitta på 2-5% tillväxt per år.
Mer om risk/reward här...
https://www.nordnet.se/mux/web/fonder/investeringsguiden/riskbarometer.html
Citera
2016-01-23, 09:44
Medlem
Citat:
Jag letar inte efter tips på att spendera pengarna, utan hur jag kan investera/använda dem för att få mer pengar till resor/lgh/hus och framtid. Kanske inte var självklart.

:P

Nej eftersom du skriver att du har pengar som samlar damm så framgår det inte självklart att du vill ha mera pengar!

För din skull hoppas jag inte att du är en sorgsen människa som vill få någon form av kick av att få folk att tro att du sitter på 200 000 kr som inte vet vad ska göra av!
Citera
2016-01-23, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan09
Nej eftersom du skriver att du har pengar som samlar damm så framgår det inte självklart att du vill ha mera pengar!

För din skull hoppas jag inte att du är en sorgsen människa som vill få någon form av kick av att få folk att tro att du sitter på 200 000 kr som inte vet vad ska göra av!

Okej. För att få det tydligört då:

Jag är en förvirrad <25 åring som har pengar på kontot och vet inte vad jag borde göra med dem för att få dem att växa. Jag föredrar hög risk vs hög reward, dvs jag är beredd på att förlora en del/allt. Som det är nu satte jag in 20k på bet365 och börjat betta igen, gått bra och känns som en ok risk/reward. Men vill inte sätta in mer än så på sportbetting...

Jag söker någon form av investering där man i stort sett bara bidrar med pengar inget annat? (dvs ingen tid, kanske drömmer?)
Citera
2016-01-23, 15:47
Medlem
Citat:
Okej. För att få det tydligört då:

Jag är en förvirrad <25 åring som har pengar på kontot och vet inte vad jag borde göra med dem för att få dem att växa. Jag föredrar hög risk vs hög reward, dvs jag är beredd på att förlora en del/allt. Som det är nu satte jag in 20k på bet365 och börjat betta igen, gått bra och känns som en ok risk/reward. Men vill inte sätta in mer än så på sportbetting...

Jag söker någon form av investering där man i stort sett bara bidrar med pengar inget annat? (dvs ingen tid, kanske drömmer?)
Jag tror inte att du har förstått (klassiska) förhållandet mellan risk/reward.
Citera
2016-01-25, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Jag tror inte att du har förstått (klassiska) förhållandet mellan risk/reward.

Hög risk = chans för högre reward?
Citera
2016-01-25, 10:23
Medlem
Citat:
Jag föredrar hög risk vs hög reward,
Citat:
Hög risk = chans för högre reward?
Ja exakt.
I ditt första inlägg fastnade jag på "vs" och tolkade det som att du föredrog hör risk mot (alltså före) hög reward.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in