Flashback bygger pepparkakshus!
2016-01-20, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lydan
Låt oss börja med att konstatera att de flesta inläggen här är ganska tokiga, det jag citerar undantaget, speciellt om du letar efter en investering.

När det kommer till en investering är det självklart mycket annat som är viktigt för att veta hur du bäst bör placera dina pengar. Långsiktigt, kortsiktigt? Riskfaktor? Är du beredd att låsa pengarna?

200 000:- är inte särskilt mycket om man har ett sunt sparande, så jag själv tycker att fonder verkar passa dig. Du har hög chans till god avkastning jämfört med sparkontot, och pengarna finns tillgängliga vid behov.

Börsen har gått ner mycket och stannade idag vid ett mycket spännande motstånd. Avvakta några dagar och se om trenden vänds eller inte. Hör gärna runt i kretsen om du känner någon som brukar bevaka den. Stoppa sen in det i fonder när du känner att du har tillräckligt många rekommendationer att "gå in". Sen lämnar du det där. Dagen du kommer behöva det kommer det historiskt att vara värt mer än idag.

Angående val av fonder så är dete en utforskning även där, men blofeldt har redan gett dig lite bra tips.
Har du någon bra fond att rekommendera?
Citera
2016-01-20, 23:38
Medlem
Lydans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iphone69
Har du någon bra fond att rekommendera?

Jag investerar inte i fonder själv, då jag satsar kortsiktigt och väldigt riskabelt. Har alltid varit en gambler. Så jag är inne på aktietorget och first north och försöker pricka rätt. Det skulle jag dock aldrig rekommendera någon annan, jag gör det enbart för att jag är beredd att förlora alla mina satsade pengar.

Men Avanza Zero har jag hört gott om. Spiltans fonder brukar få bra beröm i nyheterna. Men det är allt jag vet. Tyvärr tar det mycket tid att hitta rätt investeringar för en själv. Dock är det ofta tid väl spenderad.
Citera
2016-01-21, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lydan
Jag investerar inte i fonder själv, då jag satsar kortsiktigt och väldigt riskabelt. Har alltid varit en gambler. Så jag är inne på aktietorget och first north och försöker pricka rätt. Det skulle jag dock aldrig rekommendera någon annan, jag gör det enbart för att jag är beredd att förlora alla mina satsade pengar.

Men Avanza Zero har jag hört gott om. Spiltans fonder brukar få bra beröm i nyheterna. Men det är allt jag vet. Tyvärr tar det mycket tid att hitta rätt investeringar för en själv. Dock är det ofta tid väl spenderad.

Om du läste mitt första inlägg så föredrar jag risk än "säkert". Jag är beredd på att förlora pengarna
Citera
2016-01-21, 00:20
Medlem
Lås 150k på ett räntekonto i ett år eller två. Tittar du över gränserna mot Norge kan du hitta banker med bra ränteerbjudande. Norska kronan är dessutom låg just nu vilket kan ge dig en ordentlig avkastning om norska kronan stiger. Detta har en låg risk.

Börsen gungar just och är du oinsatt skulle jag vara mycket försiktig och gå på det första stycket. Om något år är trenden tydligare och i alla fall min känsla är en fortsatt negativ börstrend. Så om något år när ditt kapital låses upp börjar du med en kontinuerlig överföring till en bred indexfond (globala indexfonder), ta en titt på fondforumet hur det fungerar. För över 5k-10k i månaden (1k-3k i veckan) och du får ett bra snittpris. Därefter bara låt dem växa över tid. Se dem som din buffert inför framtiden, en garanti ifall allt skiter sig.
Detta är i riskklass: medel.

Genomsnittsavkastningen över tid är 7,5%.
Senast redigerad av TuManHand 2016-01-21 kl. 00:22.
Citera
2016-01-21, 01:13
Medlem
hellb0unds avatar
Eftersom att jag inte kan någonting av aktier eller betting så hade jag låtit dom ligga kvar på kontot och sparat de till resan till Amerika och så vidare. Det lilla jag försökt mig på aktier och fonder har bara slutat med att jag förlorat det jag satsade. Eller så sätter du in de på mitt konto, vet precis vad jag hade gjort. Festat
Citera
2016-01-21, 02:18
Medlem
beastlyys avatar
Resa kanske? En investering i dig själv. Behöver inte bli jättedyrt heller, t.ex. var jag i asien i 5 veckor för ~22 000 kr.
Citera
2016-01-21, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beastlyy
Resa kanske? En investering i dig själv. Behöver inte bli jättedyrt heller, t.ex. var jag i asien i 5 veckor för ~22 000 kr.

Ska resa/jobba utomlands väldigt mycket i år, men utöver det kommer jag fortfarande ha 150-200k på sparkontot under dessa tider och vill investera dem (med risk) med någon chans på bra avkastning.
Tråden handlar ej om att investera i mig själv - det gör jag redan
Citera
2016-01-21, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TuManHand
Lås 150k på ett räntekonto i ett år eller två. Tittar du över gränserna mot Norge kan du hitta banker med bra ränteerbjudande. Norska kronan är dessutom låg just nu vilket kan ge dig en ordentlig avkastning om norska kronan stiger. Detta har en låg risk.

Börsen gungar just och är du oinsatt skulle jag vara mycket försiktig och gå på det första stycket. Om något år är trenden tydligare och i alla fall min känsla är en fortsatt negativ börstrend. Så om något år när ditt kapital låses upp börjar du med en kontinuerlig överföring till en bred indexfond (globala indexfonder), ta en titt på fondforumet hur det fungerar. För över 5k-10k i månaden (1k-3k i veckan) och du får ett bra snittpris. Därefter bara låt dem växa över tid. Se dem som din buffert inför framtiden, en garanti ifall allt skiter sig.
Detta är i riskklass: medel.

Genomsnittsavkastningen över tid är 7,5%.

Detta låter onekligen bra, lite "säkert" kanske? Om inget annat bättre kommer upp så blire nog detta.
Men vart rekommenderar du att låsa pengarna?
Citera
2016-01-21, 10:36
Medlem
Muwltipliers avatar
Ta ett lån o köp en bostad.

Hyr sedan ut bostaden till Migrationsverket.

$$$$$$
Citera
2016-01-21, 17:07
Medlem
tchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itzelsnitch
Vet att de finns ett antal liknande trådar, men samtidigt är de alltid väldigt personliga så gör en egen så får mod skicka den till rätt ställe om det så krävs.

Lite bakgrund är att jag är <25år gammal, sparar ca 10k/månad just nu. Har sparat så mycket jag kunnat sen ja började sommarjobba, men samtidigt alltid köpt vad jag vill ha/rest mkt. Har 200k på kontot nu.
I år planeras en 45dagars tripp till USA (kostnad ~60k) samt att flytta Utomlands för att jobba, vilket kanske kostar lite också (förhoppningsvis +/-0 under ett halvår).

Jag vettefan va jag ska göra med pengarna egentligen.

Provade aktier lite, följde arbetskollegors råd som låg på 20% return efter 2 år. Jag gick -5% efter ett halvår och då slutade jag då det kändes som jag knappt hade någon kontroll, samt för lite kunskap för daytrading.

Sportbettade mycket förra sommaren och förvandlade 5k insättning till 30k efter 3 månader. Det gjordes fint och metodiskt (ca 10bets/dag), gick bra. Tog ut ca 10k och behöll resten som investering till o betta mer. Problemet var att jag fick hybris och började tokbetta (100bets/dag) högre stakes än tidigare och de gick fort bort. Tagit ett break sen oktober (då nedfallet skedde).

Funderar på att "investera" i Sportbetting istället för aktier då det kändes som man hade mer kontroll - pengar låg bara i risk när man vill och kan casha ut exakt när som helst utan förlust. Men måste bara se till att hålla det lugnt och metodiskt isf. (Och nej kommer inte investera allt i det, utan ca 10-20% max)

Men har ni några andra förslag på vad man borde göra med pengarna för att få de o växa? Jag gillar risk vs. reward - dvs jag tar gärna högre risk för högre avkastning än att sitta på 2-5% tillväxt per år.

Spela jack vegas
Citera
2016-01-21, 17:40
Medlem
Skänk bort dom.
Citera
2016-01-21, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itzelsnitch
Vet att de finns ett antal liknande trådar, men samtidigt är de alltid väldigt personliga så gör en egen så får mod skicka den till rätt ställe om det så krävs.

Lite bakgrund är att jag är <25år gammal, sparar ca 10k/månad just nu. Har sparat så mycket jag kunnat sen ja började sommarjobba, men samtidigt alltid köpt vad jag vill ha/rest mkt. Har 200k på kontot nu.
I år planeras en 45dagars tripp till USA (kostnad ~60k) samt att flytta Utomlands för att jobba, vilket kanske kostar lite också (förhoppningsvis +/-0 under ett halvår).

Jag vettefan va jag ska göra med pengarna egentligen.

Provade aktier lite, följde arbetskollegors råd som låg på 20% return efter 2 år. Jag gick -5% efter ett halvår och då slutade jag då det kändes som jag knappt hade någon kontroll, samt för lite kunskap för daytrading.

Sportbettade mycket förra sommaren och förvandlade 5k insättning till 30k efter 3 månader. Det gjordes fint och metodiskt (ca 10bets/dag), gick bra. Tog ut ca 10k och behöll resten som investering till o betta mer. Problemet var att jag fick hybris och började tokbetta (100bets/dag) högre stakes än tidigare och de gick fort bort. Tagit ett break sen oktober (då nedfallet skedde).

Funderar på att "investera" i Sportbetting istället för aktier då det kändes som man hade mer kontroll - pengar låg bara i risk när man vill och kan casha ut exakt när som helst utan förlust. Men måste bara se till att hålla det lugnt och metodiskt isf. (Och nej kommer inte investera allt i det, utan ca 10-20% max)

Men har ni några andra förslag på vad man borde göra med pengarna för att få de o växa? Jag gillar risk vs. reward - dvs jag tar gärna högre risk för högre avkastning än att sitta på 2-5% tillväxt per år.

Min inställning att vadslagning, poker och annat är för de som tror de är sluga, smarta och listiga men bra är en intellektuell underklass. Efter ett tag inser man att man det hade varit smartare att investera pengarna och tiden i något annat. Att lyssna på vad andra rekommenderar i form av värderpapper eller vad andra anser "kommer att gå" bra är också en förlorande strategi. Det ghynnar bara de som snackar upp sin investeringen.

Jag skulle råda dig att hålla hårt i pengarna för runt hörnet väntar mycket svåra tider såvida man inte är ett socialfall och aldrig skapat något eller kommer att skapa något för egen maskin. Alternativt identifiera vad du är duktig på och vad som intresserar dig och satsa på en utbildning eller ytterligare utbildning så länge det fortfarande är avgiftsfritt av plugga. Vem vet de där pengarna kanske kommer att bli förräntade på ett helt annat sätt. Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in