Citat:
Ursprungligen postat av
Itzelsnitch
Jag har ett avanza konto, provade tradea lite, gick +10k första halvåret och sen gick dem ned samma summa andra halvåret. Efter det vare lite "Meh". Dock tog jag bara en del random aktier med ingen riktig baktanke och missade precis PREC rushen.
Hur vet jag exakt vad jag ska lägga pengarna i? "En global fond" säger mig inte mycket tyvärr, sjuk hur oerfaren jag är inom detta område faktiskt

Sitter du med en hög aktier utan att aktivt köpa och sälja så följer u i princip börsindex, därför är det lite säkrare att investera i indexet istället för en handfull aktier som du egentligen inte är pålästa på.
Trejda inte om du inte vet vad du gör, blev själv missbrukare av bull&bear-certifikat inom olja och silver våren 2011 och det slutade med en förlust på närmare 400.000sek som jag än idag inte återhämtat mig från.
Aktier är lite snällare då de inte har en hävstång, körde själv ibland på x20 vilket gör en ganska addicted.
Var med i Fingerprint när det började stiga våren 2015 men sålde med 25% vinst eftersom jag inte litade på företaget efter vd-skandalen. Hade jag suttit kvar i ett halvår hade jag fått igen den där halva miljonen jag gick bet på 2011
Mitt råd: simma lungt, kör iaf. 50% aktieindexfon utan avgift resten aktier som är på minst smallcaplistan, och när du läst lite analyser och forum (avanza index samt bull&bear-forumen rekommenderas) så kan du gå en med en 50k i ett intressant bolag och följa varje dag. Sätt stoploss om du inte kan sova gott om natten