Flashback bygger pepparkakshus!
2017-02-06, 16:51
Medlem
Tar lite liv på denna igen då jag precis kommit hem till sverige efter ett halvår utomlands!

Har fortfarande en "stor" (för mig) summa pengar som jag inte gör något med.. Just nu så växer den rätt bra då min lön e ok, sportsbetting går bra samt min hobby ger en del pengar.

Är duktig på att spara och tjäna pengar. Men är väldans dålig på investeringar m.m. Hjälp gärna.
Citera
2017-02-06, 18:23
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itzelsnitch
Tar lite liv på denna igen då jag precis kommit hem till sverige efter ett halvår utomlands!

Har fortfarande en "stor" (för mig) summa pengar som jag inte gör något med.. Just nu så växer den rätt bra då min lön e ok, sportsbetting går bra samt min hobby ger en del pengar.

Är duktig på att spara och tjäna pengar. Men är väldans dålig på investeringar m.m. Hjälp gärna.

aktieindexfond, typ avanza, kostnad 0kr, avkastning: låg, men med 0 kostnad är det ändå en bra investering, sålänge börsen håller sig uppe.
har gått upp bra nu ett tag, kan såklart gå ned i framtiden.
Citera
2017-02-06, 18:30
Medlem
Typemynames avatar
Citat:

månadsspara i Avanza zero och en global fond. T.ex. 50/50 fördelning. du har perfekta förutsättningar för att bli en förmögen man.
Citera
2017-02-06, 18:32
Medlem
icarusogxs avatar
Citat:

Ja du kan hjälpa mig att betala min första hyra på 4600 till huset jag fått tag på så jag o frugan o djuren kan flytta från den jävla pundar campingen a.s.a.p så välgörenhet är en investering för själen
Citera
2017-02-07, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
aktieindexfond, typ avanza, kostnad 0kr, avkastning: låg, men med 0 kostnad är det ändå en bra investering, sålänge börsen håller sig uppe.
har gått upp bra nu ett tag, kan såklart gå ned i framtiden.

Citat:
Ursprungligen postat av Typemyname
månadsspara i Avanza zero och en global fond. T.ex. 50/50 fördelning. du har perfekta förutsättningar för att bli en förmögen man.

Jag har ett avanza konto, provade tradea lite, gick +10k första halvåret och sen gick dem ned samma summa andra halvåret. Efter det vare lite "Meh". Dock tog jag bara en del random aktier med ingen riktig baktanke och missade precis PREC rushen.

Hur vet jag exakt vad jag ska lägga pengarna i? "En global fond" säger mig inte mycket tyvärr, sjuk hur oerfaren jag är inom detta område faktiskt
Citera
2017-02-07, 12:33
Medlem
CASHFL0Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av icarusogx
Ja du kan hjälpa mig att betala min första hyra på 4600 till huset jag fått tag på så jag o frugan o djuren kan flytta från den jävla pundar campingen a.s.a.p så välgörenhet är en investering för själen
Jag kan göra det om du skriver 1% av huset i mitt namn.
Citera
2017-02-07, 12:49
Medlem
Typemynames avatar
Citat:
Jag har ett avanza konto, provade tradea lite, gick +10k första halvåret och sen gick dem ned samma summa andra halvåret. Efter det vare lite "Meh". Dock tog jag bara en del random aktier med ingen riktig baktanke och missade precis PREC rushen.

Hur vet jag exakt vad jag ska lägga pengarna i? "En global fond" säger mig inte mycket tyvärr, sjuk hur oerfaren jag är inom detta område faktiskt

Du ska inte hålla på och trada förhoppningsaktier. Lägg ner tanken på att bli rik snabbt.

Har du minimal kunskap (och lust att lära dig)? då sätter du ihop ett månadsparande på avanza. Det kan du lätt googlade dig fram. Använd med fördel deras portföljgenerator som är helt okej.
Citera
2017-02-07, 12:59
Medlem
Citat:
Du ska inte hålla på och trada förhoppningsaktier. Lägg ner tanken på att bli rik snabbt.

Nja har väl vuxit upp lite de senaste åren och insett det.

Citat:
Har du minimal kunskap (och lust att lära dig)? då sätter du ihop ett månadsparande på avanza. Det kan du lätt googlade dig fram. Använd med fördel deras portföljgenerator som är helt okej.

Hmm, om jag får 15% avkastning med maximal kunskap gentemot 5% avkastning på minimal så tar jag hellre det senare då jag kan lägga tiden på annat. Så länge jag känner att de växer lite är jag nöjd (dvs inte samlar damm som jag så fint nämnde det). Överförde precis sparandet till Avanza och kollade lite på portföljgeneratorn och den såg intressant ut. Blir nog prova den.
Citera
2017-02-07, 20:35
Medlem
icarusogxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CASHFL0W

Ska hyra det skrivit kontrakt idag men det gäller inte förens hyran är betald
Citera
2017-02-07, 23:47
Medlem
Citat:
Om du läste mitt första inlägg så föredrar jag risk än "säkert". Jag är beredd på att förlora pengarna
här är en idé så god som någon 15% på bitcoin och 5% på ethereum. 80% av kapitalet på nordnet superfond/amerikansk indexfond och sedan belåna upp till gränsen för knockoutlån (med lite marginal) och köpa whatever aktier för det. lycka till.
för övrigt är det lätt att säga att man är beredd att förlora pengarna..när man väl har förlorat dom så är det inte säkert man känner likadant
Senast redigerad av chipskungen 2017-02-07 kl. 23:51.
Citera
2017-02-08, 22:36
Medlem
icarusogxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CASHFL0W

Det e dessutom betalt men tack för chansen
Citera
2017-02-12, 19:09
Medlem
kato85s avatar
Citat:

Sitter du med en hög aktier utan att aktivt köpa och sälja så följer u i princip börsindex, därför är det lite säkrare att investera i indexet istället för en handfull aktier som du egentligen inte är pålästa på.

Trejda inte om du inte vet vad du gör, blev själv missbrukare av bull&bear-certifikat inom olja och silver våren 2011 och det slutade med en förlust på närmare 400.000sek som jag än idag inte återhämtat mig från.

Aktier är lite snällare då de inte har en hävstång, körde själv ibland på x20 vilket gör en ganska addicted.

Var med i Fingerprint när det började stiga våren 2015 men sålde med 25% vinst eftersom jag inte litade på företaget efter vd-skandalen. Hade jag suttit kvar i ett halvår hade jag fått igen den där halva miljonen jag gick bet på 2011

Mitt råd: simma lungt, kör iaf. 50% aktieindexfon utan avgift resten aktier som är på minst smallcaplistan, och när du läst lite analyser och forum (avanza index samt bull&bear-forumen rekommenderas) så kan du gå en med en 50k i ett intressant bolag och följa varje dag. Sätt stoploss om du inte kan sova gott om natten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in