Flashback bygger pepparkakshus!
2016-01-20, 15:48
Medlem
Äger du en fastighet?
Inte? Köp din egna lägenhet .

Annars aktier.

Bettning
Jag själv bettar lite då och då med säkra bets. Du får dock aldrig bli girig, för då går allt åt skogen.

Har själv gått 1000% + sedan årskiftet på det belopp jag satte in och börja med.

Varje månad tar jag tillbaka 50% av vinsten på kontot , sen börjar jag om.
Citera
2016-01-20, 15:55
Medlem
MyskooMojss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iphone69
Äger du en fastighet?
Inte? Köp din egna lägenhet .

Annars aktier.

Bettning
Jag själv bettar lite då och då med säkra bets. Du får dock aldrig bli girig, för då går allt åt skogen.

Har själv gått 1000% + sedan årskiftet på det belopp jag satte in och börja med.

Varje månad tar jag tillbaka 50% av vinsten på kontot , sen börjar jag om.

Jag hade själv inte köpt en bostad nu till dessa övervärderade priser, men visst det byggs ju knappt några heller och nånstans ska väl alla sand negrar bo.
Citera
2016-01-20, 16:41
Medlem
Klemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyskooMojs
Jag hade själv inte köpt en bostad nu till dessa övervärderade priser, men visst det byggs ju knappt några heller och nånstans ska väl alla sand negrar bo.
inte fan kommer man långt nu om man ska ha en lägenhet för 200k, 10 kvadrat och så får du sova i kokvrån.
Citera
2016-01-20, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MyskooMojs
Beror på vart i landet man bor. I min stad är det värt att köpa en br men in stockholm exempelvis, därrekomenderar jag inte att investera pengarna i någon fastighet.
Citera
2016-01-20, 17:53
Medlem
Psychadelic1s avatar
Flyktingförläggning?
Citera
2016-01-20, 18:19
Medlem
MyskooMojss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klemo
inte fan kommer man långt nu om man ska ha en lägenhet för 200k, 10 kvadrat och så får du sova i kokvrån.

Nej verkligen inte, då får TS låna merparten av bostaden och då går det rent åt helvete om bostadsbubblan spricker, fast med lån och ränta när han kanske inte ens får tillbaka hälften.

Citat:
Ursprungligen postat av Iphone69
Beror på vart i landet man bor. I min stad är det värt att köpa en br men in stockholm exempelvis, därrekomenderar jag inte att investera pengarna i någon fastighet.

Ja, på vissa platser kan det nog vara värt det eller i alla fall knappt spela någon roll. Personligen hade jag bevakat aktiemarknaden efter en bull market/trend igen, ingen vet dock när det vänder.
Citera
2016-01-20, 18:59
Bannlyst
Köp inte aktier eller fonder för skiten iallafall, hus är inte heller att rekommendera. Allt börjar krackelera och denna bubbla vi är i nu kommer vara så ofantligt större än den 2008.

Skulle jag vara du skulle jag investera i guld/silver eller köpa bear ETF:er som följer index nedåt
Citera
2016-01-20, 19:28
Medlem
MontyBurnss avatar
Guld och bitcoin. Fysiskt guld.
Citera
2016-01-20, 20:10
Medlem
Mitt råd är att satsa på en global aktieindexfond. Låga förvaltningsavgifter är ett stort plus, cirka 0,4% i avgift, mot fonder som tar 1.8% och ofta underpresterar. I 4 av 5 fall är globala aktieindexfonder vinnare. Enskilda marknader och länder skall man undvika.
Citera
2016-01-20, 20:19
Medlem
Lydans avatar
Låt oss börja med att konstatera att de flesta inläggen här är ganska tokiga, det jag citerar undantaget, speciellt om du letar efter en investering.

När det kommer till en investering är det självklart mycket annat som är viktigt för att veta hur du bäst bör placera dina pengar. Långsiktigt, kortsiktigt? Riskfaktor? Är du beredd att låsa pengarna?

200 000:- är inte särskilt mycket om man har ett sunt sparande, så jag själv tycker att fonder verkar passa dig. Du har hög chans till god avkastning jämfört med sparkontot, och pengarna finns tillgängliga vid behov.

Börsen har gått ner mycket och stannade idag vid ett mycket spännande motstånd. Avvakta några dagar och se om trenden vänds eller inte. Hör gärna runt i kretsen om du känner någon som brukar bevaka den. Stoppa sen in det i fonder när du känner att du har tillräckligt många rekommendationer att "gå in". Sen lämnar du det där. Dagen du kommer behöva det kommer det historiskt att vara värt mer än idag.

Angående val av fonder så är dete en utforskning även där, men blofeldt har redan gett dig lite bra tips.

Citat:
Ursprungligen postat av blofeldt
Mitt råd är att satsa på en global aktieindexfond. Låga förvaltningsavgifter är ett stort plus, cirka 0,4% i avgift, mot fonder som tar 1.8% och ofta underpresterar. I 4 av 5 fall är globala aktieindexfonder vinnare. Enskilda marknader och länder skall man undvika.
Senast redigerad av Lydan 2016-01-20 kl. 20:21.
Citera
2016-01-20, 21:09
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itzelsnitch
- - -

Men har ni några andra förslag på vad man borde göra med pengarna för att få de o växa? Jag gillar risk vs. reward - dvs jag tar gärna högre risk för högre avkastning än att sitta på 2-5% tillväxt per år.

Börsen står högt, alla tillgångsvärden är uppblåsta. Ligg du på dem. Råvaror, metaller enda som är lågt värderat. Som den besserwisser jag är minns jag att i någon av alla dessa 50-11:a guldtrådar förutspådde guldraset för några år sedan. Nu KAN guld ha en potential på 20-40 % värdestegring på kort sikt, dock mkt hög risk, kan också halveras på ett halvår.

Osäkra volatila marknader just nu. OK, man kan alltid "strike oil" genom att hitta ett bolag där aktien tredubblas på ett kvartal. OBS! Varning för långa sparcertifikat! Sitta där med 2 % ränta 2019 när man kommer att tvingas "kvasifinansiera" folkutbytespolitiken genom att inflatera sig ur misären - glöm då allt vad inflationsmål heter. "Självständig Riksbank med inflationsmål" blir en parentes i vår historia.
Citera
2016-01-20, 21:36
Medlem
InteLagoms avatar
En jorden-runt resa för 150 000 kr. Se till att vara vältränad innan du drar ut så får du ligga utav bara helvete.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in