Låt oss börja med att konstatera att de flesta inläggen här är ganska tokiga, det jag citerar undantaget, speciellt om du letar efter en investering.
När det kommer till en investering är det självklart mycket annat som är viktigt för att veta hur du bäst bör placera dina pengar. Långsiktigt, kortsiktigt? Riskfaktor? Är du beredd att låsa pengarna?
200 000:- är inte särskilt mycket om man har ett sunt sparande, så jag själv tycker att fonder verkar passa dig. Du har hög chans till god avkastning jämfört med sparkontot, och pengarna finns tillgängliga vid behov.
Börsen har gått ner mycket och stannade idag vid ett mycket spännande motstånd. Avvakta några dagar och se om trenden vänds eller inte. Hör gärna runt i kretsen om du känner någon som brukar bevaka den. Stoppa sen in det i fonder när du känner att du har tillräckligt många rekommendationer att "gå in". Sen lämnar du det där. Dagen du kommer behöva det kommer det historiskt att vara värt mer än idag.
Angående val av fonder så är dete en utforskning även där, men blofeldt har redan gett dig lite bra tips.
Citat:
Ursprungligen postat av
blofeldt
Mitt råd är att satsa på en global aktieindexfond. Låga förvaltningsavgifter är ett stort plus, cirka 0,4% i avgift, mot fonder som tar 1.8% och ofta underpresterar. I 4 av 5 fall är globala aktieindexfonder vinnare. Enskilda marknader och länder skall man undvika.