2017-02-10, 08:11
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DwWU
Visst, kan aldrig vara fel att doppa tårna lite innan man hoppar i.. men ärligt talat måste man ändå ta samma steg när man går över till helmalt.. och låt oss vara ärliga här.. resultatet talar för sig själv.
Jo, jag håller med, men ett sådant steg har jag funnit många känner blir för mycket som noviser.
Så lura in folk i ölbryggning, så är det enklare och börja med ölsats, och sen slussa dom vidare
Citera
2017-02-10, 16:06
Medlem
Aleopas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Jo, jag håller med, men ett sådant steg har jag funnit många känner blir för mycket som noviser.
Så lura in folk i ölbryggning, så är det enklare och börja med ölsats, och sen slussa dom vidare

Inne på min andra nu. Denna är en Cooper European Lager. Inte hällt i något socker, bara de två sakerna man köpte till.
På förra satsen, av annat märke, skulle man tillsätta socker innan man hällde de i flaskor. De står inget om de på Cooper, fortsätter de att jäsa/bilda kolsyra i flaskorna fast man inte häller i socker?
Citera
2017-02-10, 19:28
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aleopa
Inne på min andra nu. Denna är en Cooper European Lager. Inte hällt i något socker, bara de två sakerna man köpte till.
På förra satsen, av annat märke, skulle man tillsätta socker innan man hällde de i flaskor. De står inget om de på Cooper, fortsätter de att jäsa/bilda kolsyra i flaskorna fast man inte häller i socker?
Socker ger en lite spritig smak till ölen.

Det beror på när du tappar ölet och dennes sockerhalt och om det blir kolsyra.
Men har man jäst ut ölen, så lär det inte bli mycket kolsyra utan tillsätta ett gäng gram socker.
Citera
2017-02-10, 20:20
Medlem
Aleopas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Socker ger en lite spritig smak till ölen.

Det beror på när du tappar ölet och dennes sockerhalt och om det blir kolsyra.
Men har man jäst ut ölen, så lär det inte bli mycket kolsyra utan tillsätta ett gäng gram socker.

Ja jo. Men om de inte står nånting alls om de på paketen till en European Lager, är då tanken att där ska va socker nog för kolsyra, eller dom anser att en Eurpean Lager är okolsyrad?
Citera
2017-02-13, 00:22
Medlem
hesons avatar
Citat:
Det måste vara en felskrivning eller så missförstår du receptet. Självklart skall det primas. Har de möjligtvis skickat med en påse drops?
Citera
2017-02-13, 12:22
Medlem
Aleopas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heson
Det måste vara en felskrivning eller så missförstår du receptet. Självklart skall det primas. Har de möjligtvis skickat med en påse drops?

"Lös upp European Lager och Brew Enhancer i 2 liter hett vatten. Fyll på jäskärlet med kallt vatten till 23 liters markeringen, se till att temperaturen blir ca 20 gr C och rör om. Strö medföljande jäst över vörtens yta. Jästemperatur bör sedan vara 15 grader och jäsningen kan ta 2-3 v. Tappa på flaskor när densiteten har nått 1.010 (eller två lika avläsningar under 24 timmar.) Förvara flaskorna mörkt, i 18 grader eller mer i 2 veckor medan den andra jäsningen sker. Provsmaka och kolla trycket. Därefter skall ölet mogna i 12 veckor. Så, ställ mörkt och gärna "källarsvalt"."

från http://www.coopersbrygginfo.se/recep...lager-15543540
Citera
2017-02-13, 21:26
Medlem
hesons avatar
Citat:
"Lös upp European Lager och Brew Enhancer i 2 liter hett vatten. Fyll på jäskärlet med kallt vatten till 23 liters markeringen, se till att temperaturen blir ca 20 gr C och rör om. Strö medföljande jäst över vörtens yta. Jästemperatur bör sedan vara 15 grader och jäsningen kan ta 2-3 v. Tappa på flaskor när densiteten har nått 1.010 (eller två lika avläsningar under 24 timmar.) Förvara flaskorna mörkt, i 18 grader eller mer i 2 veckor medan den andra jäsningen sker. Provsmaka och kolla trycket. Därefter skall ölet mogna i 12 veckor. Så, ställ mörkt och gärna "källarsvalt"."

från http://www.coopersbrygginfo.se/recep...lager-15543540
Udda trick aldrig sett innan.
Citera
2017-02-14, 13:40
Medlem
Aleopas avatar
Citat:
Udda trick aldrig sett innan.

Vad är ditt tips?
5 gram socker per halvlitersflaska?
Har jäst i runt 2 veckor hittils, värsta bubblandet har lagt sig.
Citera
2017-02-14, 18:09
Medlem
hesons avatar
Citat:
Vad är ditt tips?
5 gram socker per halvlitersflaska?
Har jäst i runt 2 veckor hittils, värsta bubblandet har lagt sig.
Jag antar att det tänker sig att jästen skall jäsa ned en bit under 1010 och att det skall ge kolsyra, så det är riskfyllt:
* Du följer receptet - jästen orkar inte under 1010 och ölet blir okolsyrat.
* Du primar med socker - jästen orkar dessutom under 1010 och du får flaskbomber

Mellanvägen, du primar lätt, och när du har lagom kolsyra i flaskorna så ställer du dem i kylen och hoppas att jästen sover där.
Citera
2017-02-17, 12:01
Medlem
Aleopas avatar
Citat:
Jag antar att det tänker sig att jästen skall jäsa ned en bit under 1010 och att det skall ge kolsyra, så det är riskfyllt:
* Du följer receptet - jästen orkar inte under 1010 och ölet blir okolsyrat.
* Du primar med socker - jästen orkar dessutom under 1010 och du får flaskbomber

Mellanvägen, du primar lätt, och när du har lagom kolsyra i flaskorna så ställer du dem i kylen och hoppas att jästen sover där.

Bubblandet har avtagit helt sen någon dag. Tisdag nästa vecka är tre veckor gått. Tror jag kör 5gram/halvliter i flaskorna. Sen är de tre månaders väntan
Citera
2017-02-25, 12:47
Medlem
håller också på att test detta.. ska nu buteljera ölen och hälla i socker men är lite fundersam.. det står häll 3g i varje 33cl-flaska alternativt kan man tappa om ölen till en annan hink och tillsätta 7g/liter

hur mycket bör jag hälla i en flaska på 50cl? 3,5? eller ska jag gå på den första formeln och köra på typ 4,5g?
Citera
2017-02-25, 16:35
Medlem
Aleopas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nobber708
håller också på att test detta.. ska nu buteljera ölen och hälla i socker men är lite fundersam.. det står häll 3g i varje 33cl-flaska alternativt kan man tappa om ölen till en annan hink och tillsätta 7g/liter

hur mycket bör jag hälla i en flaska på 50cl? 3,5? eller ska jag gå på den första formeln och köra på typ 4,5g?

Hällde precis upp mina i flaskor med faktiskt. Körde 5 gram per halvliter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in