Citat:
Ursprungligen postat av
appelpipan
Bump. Lånar tråden istället för att skapa ny. Hade längre fram nu i vår tänkt prova ett sånt här kitt (har aldrig bryggt öl innan). Alltså -->
https://www.teknikmagasinet.se/produ...s-lager-olsats. Det här är alltså bara självaste smak ämnet och jäst. Om man köper hela kittet ingår ett jäskärl med tappkran i botten. Min fråga är, kan jag inte använda en vanlig jäshink utan tappkran och använda vanlig hävert vid påfyllning av flaskor? Som vid vinbryning. När man brygger vin så låter man det klarna, alternativt använder klarnings medel, men det behövs inte här? Efter att ha sätt flera videos på hur man ska använda just det här kittet så görs inte det. Ytterligare en fråga, Coopers själva säger man ska använda kolsyra tabletter i flaskorna för att få kolsyra. Då tänker jag att eter som man inte ska använda jäst stop kan man väl bara hälla i lite socker i botten på flaskorna innan påfyllning? Sista frågan, man ska använda 1kg socker men många säger att det blir ganska låg alkoholhalt. Inte för att jag är ute efter något 7%+ öl men en 5-6% vill man ju ha. Frågan är då, om jag häller i mer socker kommer jästen som följer med klara av att jäsa upp ölen till 5-6%? Så jag ändå inte sitter där med 3-4%öl som dessutom smakar sött....
Skippa kranen, jag tycker att den är mest ivägen.
Öljäst klarnar genom att man låter jästen gå i dvala när "maten" är slut, det går att snabba upp genom kallkrash (typ ställa ut hinken i snön men inte låte den frysa)
Ja, det går bra med socker.
Jästen kommer äta upp sockret, inga problem, men det kan bli vinöst och spritigt i smaken med för mycket socker, jag rekommenderar spraymalt istället.
Öl är mycket känsligare när det gäller infektioner än vin. Komplettera med Starsan en stark fosforsyra som fräterihjäl bakterier och sporer, men som när den späs ut blir fosfor som jästen behöver (dvs man behöver inte skölja bort det) det är lite dyrt och det går att använda kokande vatten i stället men det är extremt mycket smidigare.
Standard tricken för att få bättre kvalitet på coopers är:
* Kolla datumet på kartongen eller jästen, köp färskare jäst separat om den är för gammal.
* Samma gäller humlen om du vill ha ett öl med humlearomer.
* Håll jästempraturen i den lägre änden av den skala som anges de första dagarna (när det jäser som mest) öka sedan tempen efter en vecka eller så för att jästen skall piggna till och jäsa bort felsmaker.
Jag har smakat försök som varit helt i klass med köpeöl, och varianter som smakat bränd plast och vermouth.