• 1
  • 2
2016-01-19, 19:48
Medlem
Hej,

Köpte en Defa kupévärmare (800/1200W) som låter oerhört högt när den är igång.

Första gången jag köper en kupéfläkt så jag vet inte om de låter högt eller om de ska vara tystgående?

Tänker att det kanske är nått fel på den. Hittar inget på Youtube som jag kan jämföra med.
Citera
2016-01-19, 19:53
Medlem
lemonzhellos avatar
Har samma erfarenhet, låter som ett mindre jetplan. Det är den tunna, smala varianten, kanske därför?
Förr i tiden lät de inte såhär, den saken är klar.
Citera
2016-01-19, 19:54
Medlem
Kupévärmare brukar vara rätt högljudda. Om det inte är något missljud så är det nog helt normalt. Man brukar normalt heller inte vistas i bilen när motorvärmare och kupévärmare är på.
Citera
2016-01-19, 19:56
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tretrion
Hej,

Köpte en Defa kupévärmare (800/1200W) som låter oerhört högt när den är igång.

Första gången jag köper en kupéfläkt så jag vet inte om de låter högt eller om de ska vara tystgående?

Tänker att det kanske är nått fel på den. Hittar inget på Youtube som jag kan jämföra med.

Min hörs knappt.

Men du sitter väll ändå inte i bilen när den är igång ?
Citera
2016-01-19, 20:08
Medlem
Toolmans avatar
Jag köpte en Calix Slimline 1800W, den lät som en visselpipa, helt outhärdligt, grannarna hade klagat genom bilen och husväggen. Bytte den mot en Defa Termini 2100, mycket tystare men ändå högt ljud. Det höga varvtalen för att få tillräcklig luftmängd genom de små dimensionerna är orsaken till det höga ljudet. I övrigt gillar jag inte Defa, de säljer motorvärmarkablar för 100 kr/m i plast som inte tål kyla, rena hånet.
Citera
2016-01-19, 20:15
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lemonzhello
Har samma erfarenhet, låter som ett mindre jetplan. Det är den tunna, smala varianten, kanske därför?
Förr i tiden lät de inte såhär, den saken är klar.

Kupévärmarna har som de flesta säkert märkt blivit betydligt mindre och kompaktare med åren men levererar ändå samma effekt. Dom fysikaliska lagarna säger då att om man har en liten fläkt och lådan ska ha samma luftflöde som en stor så måste man öka hastigheten på den enhet som flyttar luften, alltså fläkten. Så ja, den viner och låter en del. Inte så att man väcker folk och fä för då är det nåt fel på den men man hör även utanför bilen att den går.

Sen tycker jag själv att detta är ett icke-problem då man, som flera påtalat, inte vistas i bilen när den används.
Citera
2016-01-19, 20:15
Medlem
53....so whats avatar
Har samma skit.... låter som lagerhaveri, låtit så sen den va ny.
Citera
2016-01-19, 20:24
Medlem
lemonzhellos avatar
Då var det klarlagt, men för er som tycker att det är ett ickeproblem kan jag ju påpeka följande:

När man kommer ut till parkeringen på morgonen med en trettonkilos unge på ena armen och portföljen i den andra handen och ska iväg till dagis så är det faktiskt inte så litet störande att man först måste dra ut sladden ur två uttag och samla ihop den, trots allt man har i händerna, bara för att ungen ifråga skiter ner sig av skräck på grund av jetplansljudet om man försöker placera honom i bilen innan man drar ur sladden. Tro det eller ej.

Sätter man ner ungen på marken för att i lugn och ro dra ur sladden så ser han till att göra sitt bästa för att bli överkörd av trafiken runtomkring. Så ljudet kan faktiskt vara en djävla olägenhet. Dagens i-landsproblem, men ändå.
Citera
2016-01-19, 21:47
Medlem
killawifes avatar
Köp en vanlig jordad värmefläkt istället. Den låter ingenting och ger samma värmeeffekt. Dock ej "slimline" om det nu är ett problem. Jag ställer min på sätet och ställer ner den på golvet om nån ska åka med.
Citera
2016-01-19, 22:47
Medlem
Benke.Johanssons avatar
Dagens kupéfläktar är väldigt högljudda ja. Detta är skrivet utav en person som testar mellan 1-4 stycken olika fläktar från DEFA/Calix varje vecka.
Citera
2016-01-19, 23:03
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Köp en vanlig jordad värmefläkt istället. Den låter ingenting och ger samma värmeeffekt. Dock ej "slimline" om det nu är ett problem. Jag ställer min på sätet och ställer ner den på golvet om nån ska åka med.

Tveksamt om dessa är godkända för detta ändamål och om det skulle uppstå en brand så lär ersättningen ifrågasättas eller reduceras.
Annars går det rätt enkelt att hitta gamla typen av kupévärmare på Blocket eller på loppis för någon hundring eller så. Själv har jag en uråldrig och klumpig sak helt utan reglage i en av bilarna men den är robust som en pansarvagn och nästan ljudlös, man kan ställa sig på den utan att den ger sig.
Citera
2016-01-19, 23:44
Medlem
Har säkert också med att allt skall vara billigt,billigt.
Ingen som i tillverkningen vill göra ett riktigt fläkthjul.
Istället gör man något av en plåt som liknar en visp.
Samma med vattenpumpshjul.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in