2016-01-30, 03:05
Medlem
MeanMEs avatar
Inte vegetarian på något sätt men tycker programmen varit riktigt trevliga.

Mycket vackert filmat.
Slipper se Nigellas blodröda läppar putas i rutan, tvingas på att skåda in inzoomningar på Leila Lindholms djupa urringningar eller en massa gubbar som försöker vara såå extremt passionerade i köket. Utan två kunniga tjejer som lagar god mat på ett trevligt sätt.

Ett trevligt nytt format och bildspråk helt enkelt.
Lite befriande att de vågat pröva på något nytt mot alla tråkiga standardformat som finns.
Lite av formatet 100% bonde i sin kategori.

Kommer se mer av denna "må bra TV-serien" helt klart.
Citera
2016-01-30, 10:49
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Inte vegetarian på något sätt men tycker programmen varit riktigt trevliga.

Mycket vackert filmat.
Slipper se Nigellas blodröda läppar putas i rutan, tvingas på att skåda in inzoomningar på Leila Lindholms djupa urringningar eller en massa gubbar som försöker vara såå extremt passionerade i köket. Utan två kunniga tjejer som lagar god mat på ett trevligt sätt.

Ett trevligt nytt format och bildspråk helt enkelt.
Lite befriande att de vågat pröva på något nytt mot alla tråkiga standardformat som finns.
Lite av formatet 100% bonde i sin kategori.

Kommer se mer av denna "må bra TV-serien" helt klart.
Men lugna ned dej nu lite, det är en enorm skillnad mellan dessa två program! Jisses, Bonneröven är ju i alla fall för det första någorlunda seriös. Och han kan verkligen underhålla i tv-format.
Citera
2016-01-30, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av n1gg3r
Det där är konsekvensen också av att programledarna inte verkade gilla producentteamet själva, det var en obehaglig tvungen känsla som om det var dålig stämning under inspelningen. Men visst det stämmer säkert att målgruppen mer är de som har någon yoga hälso grej som du skrev i det andra inlägget men då är det konstigt att lansera det som något som ska ta kål på klyschor om en vegetarisk diet. Det går att äta minst lika onyttigt vegetariskt och då pratar jag inte om att folk "behöver" kött eftersom väldigt få andra primater tycks behöva det och också få människor globalt sett har det som en huvuddel av kosten både historiskt och nu, utan att det går att göra vegetarisk mat precis lika fettig, proteinrik och ONYTTIG som köttmat. Det de tillagar i det här programet däremot ser osunt ut åt andra hållet

Var har du fått tag på infon om att programledarna inte gillade produktionen bakom? Insider-källa eller har du någon länk där tjejerna har uttryckt detta? Eller ja, så intressant är det väl inte. Tyvärr kan jag inte ta bort mitt inlägg i enlighet med fb's ramar.
Senast redigerad av Ewolitan 2016-01-30 kl. 21:32.
Citera
2016-01-31, 11:17
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Men lugna ned dej nu lite, det är en enorm skillnad mellan dessa två program! Jisses, Bonneröven är ju i alla fall för det första någorlunda seriös. Och han kan verkligen underhålla i tv-format.
Vi tycker alla olika men jag tycker att båda deras avsteg ifrån vad mainstream-TV brukar visa är befriande. Jag menar, kolla på ett program om livet på en bondgård och de projekt han kan tänkas komma upp med...

Kan du tänka dig en programmakare som kommer upp till en stekare på något produktionsbolag i Stockholm och lägger fram en sådan idé... Tror de hade fått hjärnblödning på bolaget. Lite samma är det med matprogrammet, helvegetarianskt, en massa vackra naturbilder, "konstiga" ingredienser, tjejer som leder programmet och inte appellerar på sex helt uppenbart... Det är väl bara Tina Nordström som varit i närheten av det.

Det är ju inte ofta du hittar den typen av matlagningsprogram i vilket fall.
Citera
2016-01-31, 11:44
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Vi tycker alla olika men jag tycker att båda deras avsteg ifrån vad mainstream-TV brukar visa är befriande. Jag menar, kolla på ett program om livet på en bondgård och de projekt han kan tänkas komma upp med...

Kan du tänka dig en programmakare som kommer upp till en stekare på något produktionsbolag i Stockholm och lägger fram en sådan idé... Tror de hade fått hjärnblödning på bolaget. Lite samma är det med matprogrammet, helvegetarianskt, en massa vackra naturbilder, "konstiga" ingredienser, tjejer som leder programmet och inte appellerar på sex helt uppenbart... Det är väl bara Tina Nordström som varit i närheten av det.

Det är ju inte ofta du hittar den typen av matlagningsprogram i vilket fall.
Det enda vegorätt gjort rätt, är att de har rätt i att det talas rätt mycket om det programmet. Men rätt lite positivt måste jag ju säga. Det är ju rätt dumt att göra ett matprogram för redan ingivna hipsters. Men grattis till uppmärksamheten, det ger ju tittarsiffror. Till en början i alla fall. Jävla flumfittor, jag avskyr deras attityd!

SVT skall vara public service, kallar du verkligen detta för det?
Citera
2016-02-01, 22:44
Medlem
Finskpinnes avatar
Även om det andra avsnittet inte var lika skrattretande eller provocerande som det första så kändes det fortfarande som att man tittade på filmatiseringen av någon hipstervegans Instagram-konto. Det borde vara större fokus på själva matlagningen och ingredienserna än programledarnas stämningsfulla poser eller smygreklam för sina stövlar.
Citera
2016-02-03, 10:44
Medlem
Antivalents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finskpinne
Även om det andra avsnittet inte var lika skrattretande eller provocerande som det första så kändes det fortfarande som att man tittade på filmatiseringen av någon hipstervegans Instagram-konto. Det borde vara större fokus på själva matlagningen och ingredienserna än programledarnas stämningsfulla poser eller smygreklam för sina stövlar.

Håller med om att andra avsnittet var bättre. Kanske de fick panik och redigerade programmet så det blev mer mat och mindre flumm.
Citera
2016-02-03, 10:54
Medlem
Antivalents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Orkade bara titta några minuter, men det var inte fullt så illa som jag väntat. Hygglig knivteknik hann jag se.

Man ser långa vägar att de inte jobbat i professionellt kök. Hade någon använt kniven på samma sätt de gör (skär inte jämna bitar, håller för hårt i skaftet och för långt ner, viker inte in fingertopparna) på en riktig krog hade de blivit kickade på direkten.
Citera
2016-02-03, 11:29
Medlem
JBernards avatar
Fantastiskt avsnitt igår (eller när det var) med fyrverkerierna. Bildporr!
Citera
2016-02-03, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent
Man ser långa vägar att de inte jobbat i professionellt kök. Hade någon använt kniven på samma sätt de gör (skär inte jämna bitar, håller för hårt i skaftet och för långt ner, viker inte in fingertopparna) på en riktig krog hade de blivit kickade på direkten.

Nej, men varför skall bara professionella kockar laga mat i TV? Man kan ju jämföra det med att om man i ett TV-program skall hämta en julgran från skogen, så kallar man in skogsarbetare med skördare och skotare!
Citera
2016-02-03, 13:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Nej, men varför skall bara professionella kockar laga mat i TV? Man kan ju jämföra det med att om man i ett TV-program skall hämta en julgran från skogen, så kallar man in skogsarbetare med skördare och skotare!
Det är ändå det ända matlagningsprogrammet som INTE har riktiga kockar....
Citera
2016-02-03, 15:16
Medlem
Zwerchstands avatar
Intet ont i ovana, men värre hur man s.a.s. bryter mot produktionens egna föresatser. Som början av senaste, 3:e, avsnittet vars raw chokladmousse börjas med rostade hasselnötter & mandlar i&m vilket rätten ej längre är raw (men kanske ‘rå’ i någon annan mening enligt nynomenklatur). Avslöjande ock grepp inte bara om kniv men det som skärs.

För övrig fägnad (för vars möjliga hemskhet SvT står före mig) är Karoline en mumsbit finaste svensk bondras och inte irriterande lollig som Elenores utspel. Verkar varken bekväm i eller brydd om vad jag befarar vara rätt hårt driven regi, men kunde för egen del truta mindre med munnen i bild eller klippas bättre; men bägges underkäkar går som glappande byrålådor, och allt körs ju ändå i mixer till förtjusning, så här ses fram emot avsnitt 4.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in