2016-01-20, 10:26
Medlem
Loyolas avatar
Vafalls, klarar inte Norrland av några enstaka minusgrader? All tågtrafik inställd!
"Kylan stoppar tågen i norr" http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22119999.ab
Citera
2016-01-20, 10:28
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagyer
Vis av erfarenheten bestämde jag mig redan tidigt för att stanna hemma idag. Bor en bit utanför sta'n. Kan man så gör man bäst i att helt undvika Göteborg med omnejd vid dagar då det är snöfall, då det stora kaoset brukar bryta ut. Jag är inte det minsta förvånad, faktiskt. En natt med mer än 12-15 cm snöfall brukar räcka.

Fattar inte varför folk envisas med att ge sig ut och iväg till arbetet, när man på förhand kan säga att det kommer bli allvarliga problem i trafiken. Jag menar, anlända flera timmar försent till jobbet, om alls man kommer fram.
En sak om det gäller t ex läkare som måste träffa allvarligt sjuka patienter, polis, räddningstjänst mm samhällsviktiga funktioner, men vanliga kontorsnissar, lärare mm!? Fan, stanna hemma istället!
Och arbetsgivarna borde visa förståelse för det under dessa omständigheter.

Själv ägnade jag mig åt egen snöröjning istället, 7 och en halv timme innan det var klart!
Vid ett normalt snöfall på kanske 10 cm tar det max 2 timmar....

Det var inga problem att åka vid 9.30-tiden. Störst problem var det vid 8-9 tiden då trafiken stannade av i centrum pga att bussarna tryckte ner snö i spåren som blev till is. Då spårvägen inte längre har egna snöplogar annat än de på ett par lastbilar så brukar man låta de äldre veteranspårvagnarna från Ringlinjen som kan förses med skrapor/plogar köra i spåren. Det var därför man såg så många veteranspårvagnar ute igår.
Citera
2016-01-20, 10:34
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av forwarder
Att så här mycket (ja, 3 dm är att betrakta som mycket i Gbg) kommer på en gång är otroligt ovanligt. Skulle inte tro att det hänt på säkert 20 år. Sedan har vi naturligtvis snö i Gbg också men det brukar komma lite pö om pö, smälta, byggas på, regna, töa, blåsa, lite mer snö, osv. Brukar faktiskt inte röra sig om mer än i medel 10 snödagar om året enligt SMHI.

Är det konstigt att då att det blir kaos då? Naturligtvis inte. Och jämför inte Norrland med Västkusten, det är som att jämföra äpplen och päron. Förutsättningarna är helt annorlunda.

Det är inte så länge sen sist, men då snöade det på lördag och allt var röjt fram till måndag. Man brukar få 10-15 cm snö ungefär en gång om året, 30 cm ungefär var 3e år och 40 cm kanske var 5e år. Men ofta töar det bort så den totala snödjupet blir mindre. Igår var det bara 15 cm kvar i centrum pga att det mesta töat bort, men utanför centrum varierade det mellan 20 och 40 cm. Denna vinter har vi haft 20 cm snö i höstas som töade direkt mindre mängder några tillfällen t.ex. första skoldagen efter lovet som töade direkt. Snön har inte legat kvar i Göteborg särskilt länge i vinter men det är inte så konstigt eftersom vintern normalt inte börjar förrän vid årsskiftet.
Citera
2016-01-20, 13:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Göteborg stad är efterblivna då det gäller snö. Varje gång är det samma visa. Tjugo centimeter snö och så utropar de katastrof och kaos samt ställer in lokaltrafiken. Alla norr om götet skrattar åt dem...
Nu var det ju bra mycket mer än 20cm. Mellan 30-50cm kom under natten. Men staden med det mest korrupta styret lägger alla pengar på att bygga om bilfiler till bussfiler eller cykelbanor....
Citera
2016-01-20, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Trodde det var allmänt känt att VTs infotavlor visar tid till nästa tur om de vet var fordonet är (ex 5), annars tidtabellstid (ex ca 5).
En del väntade tydligen i över en timme vid samma hållplats. Varför inte börja röra sig mot målet?

För att inte så få individer är pantade, alternativt, avskräckande underlag. Det är ju mer som att åka skridsko än att gå på vissa ställen, speciellt om man valt fel dojor på morgonen. Det är glashalt på vissa ställen, för de som har kass balans är det inget roligt underlag. För de av oss som är ungdomligt lagda/unga, är det ju kul att ta sig fram på okonventionella sätt, bara att ta lite sats och glida.
Citera
2016-01-20, 16:13
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Problemet var att fordonen var i ordningsställda, uppvärmda och online när de väntade på förare vid vagnhallarna, men alla kom inte ut utan stod kvar i vagnhallen och skickade ut sin position vilket fick tidtabellssystemet att tycka att vagnen var ungefär vid närmaste hållplats efter vagnhallen, men så starkt försenad att man inte kunde visa förseningstiden. Då visade man tidtabellstiden trots att vagnen aldrig var ute och körde. Ungefär vid 9.30 så släpptes de flesta vagnar iväg vilket gjorde att det blev många dubbelturer (två vagnar efter varandra). Man körde med samtliga vagnar fram till kl 12 istället för 9 som brukligt så de försenade förarna fick köra sitt pass förskjutet.
Jo visst, men är man inte helt felkopplade så borde man inse att något inte stämmer.
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
För att inte så få individer är pantade, alternativt, avskräckande underlag. Det är ju mer som att åka skridsko än att gå på vissa ställen, speciellt om man valt fel dojor på morgonen. Det är glashalt på vissa ställen, för de som har kass balans är det inget roligt underlag. För de av oss som är ungdomligt lagda/unga, är det ju kul att ta sig fram på okonventionella sätt, bara att ta lite sats och glida.
Tittar man inte ut innan man väljer kläder så är det något som inte stämmer.

Funderar på att sätta upp en skylt med texten "Gratis avsugningar om 10 minuter" och sedan se hur länge folk står och väntar.
Citera
2016-01-20, 16:35
Medlem
jagyers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MySpace
Nu var det ju bra mycket mer än 20cm. Mellan 30-50cm kom under natten. Men staden med det mest korrupta styret lägger alla pengar på att bygga om bilfiler till bussfiler eller cykelbanor....

Precis! Den rödgröna röran har ju gjort sitt bästa för att göra Göteborg inklusive tillfartsleder närmast oframkomliga även i vanliga fall, genom sin idiotiska trafikstrategi! Klart det blir problem när väglaget blir extra besvärligt, som nu.
Citera
2016-01-20, 16:43
Medlem
jagyers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det var inga problem att åka vid 9.30-tiden. Störst problem var det vid 8-9 tiden då trafiken stannade av i centrum pga att bussarna tryckte ner snö i spåren som blev till is. Då spårvägen inte längre har egna snöplogar annat än de på ett par lastbilar så brukar man låta de äldre veteranspårvagnarna från Ringlinjen som kan förses med skrapor/plogar köra i spåren. Det var därför man såg så många veteranspårvagnar ute igår.

Nu reflekterar jag ju inte så mycket över hur det var just i centrala Göteborg. Då jag bor en bra bit utanför stan, i en kranskommun (tack och lov!) så är det huvudsakliga bekymret att ta sig in till Göteborg dagar som i går. Jag följde löpande den rapportering som gavs huvudsakligen via media och då framkom att i stort sett alla större tillfartsvägar in till stan var igenproppade av mer eller mindre stillastående fordon från morgon till kväll.

Personligen skulle jag inte ha några problem att använda apostlahästarna för att ta mig till arbetsplatsen som ligger någorlunda centralt i Gbg, när jag väl kommer in till stan. Endast c a 20 minuters promenad från exempelvis centralstationen. Baggis!

Gällande situationen i de mer centrala delarna, har jag inga egna erfarenheter från igår, endast den rapportering jag tagit del av via media.
Citera
2016-01-21, 01:11
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaraBiffen
Folk som inte tror att plogbilarna plogar hela natten, konstigt att ni tror det när ni ligger och sover på natten och har inte en jävla aning om hur svenska vita män kör HELA natten och dagen på vägarna för att ni ska kunna komma till jobbet. Lite uppskattning och förståelse tack. Stadspuckon.

Hur det funkar i Göteborg känner jag inte till.
Men i Malmö är det mest araber som kör runt i små traktorer och saltar och röjer snö på gatorna.
Afrikanerna får nog inte köra traktorerna, för dom går runt med spann och spade och kastar ut salt på gångbanor och trottoarer.
Citera
2016-01-21, 01:14
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grabb1948
15 cm nysnö stämmer exakt med prognosen. Vinterdäck och snöskovel är väl normal utrustning. Hur många 100 meter behöver du skotta?

Nja, ser man tex i Malmö så kör många på sommardäck året runt, och de flesta i Malmö kör absolut inte runt med en snöskyffel i bagaget..

Så nej, det kan inte anses som normal utrustning.
Citera
2016-01-21, 09:33
Medlem
Faronstreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Men hur många gånger ska vi behöva dra detta? Det spelar ingen roll hur det är i Norrland. Det är irrelevant i detta fallet. Där finns inga stora städer och man är vana vid snö.

Upprepar. Det är sällsynt med snö i Göteborg...Okej?!

Sverige ser olika ut helt enkelt.

Det där är inte sant, finns ingen plats i Sverige där det är "sällsynt med snö", däremot mindre förekommande ja och kanske inte ligger kvar lika länge. Med rätta sannolikheter kan det snöa i hela Sverige varje månad förutom Juli/Augusti om temperaturen går under -5 i 850hpa ( ett luftskick 1000m upp)
Citera
2016-01-21, 09:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Hur det funkar i Göteborg känner jag inte till.
Men i Malmö är det mest araber som kör runt i små traktorer och saltar och röjer snö på gatorna.
Afrikanerna får nog inte köra traktorerna, för dom går runt med spann och spade och kastar ut salt på gångbanor och trottoarer.
I vänsternästet Gbg var cyckelbanorna plogade på morgonen, inte ens det stora lederna var det...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in