2016-01-19, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Jag betalar en stor del av min inkomst för att kunna gå upp på morgonen och åka till jobbet. Vi lever i ett, hör o häpna, vinterland! I Norrland är detta vardagsmat i 6 månader, och inte fan blir det såhär illa.

Visst är det så. Men du måste också tänka på att det finns lika många bilar i Göteborg som i hela Norrland, ungefär. Det är en jävla skillnad när alla dessa bilar ska samsas på samma ställe i 2-3 dm oplogad snö. Bara i Tingstadstunneln passerar 140.000 fordon per dag. Den byggdes för 90.000 om jag minns siffrorna rätt.
Citera
2016-01-20, 00:58
Medlem
Kan förstå västtrafik till viss del.
Deras personal blir ju också strandsatta pga snön.
Men vad i helvete information? Hur svårt?
Sen är snön väldigt fin. Jag gillart.
Men de borde vetat igår e.m att det skulle vara snö idag eftersom det finns något som heter väderleksrapport.. Men men.
Citera
2016-01-20, 06:51
Medlem
jagyers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2014rosor
Kan förstå västtrafik till viss del.
Deras personal blir ju också strandsatta pga snön.
Men vad i helvete information? Hur svårt?
Sen är snön väldigt fin. Jag gillart.
Men de borde vetat igår e.m att det skulle vara snö idag eftersom det finns något som heter väderleksrapport.. Men men.

Håller med. Informationen till resenärerna var helt usel!
Tydligen fungerar systemet för realtidsinformation i hållplatserna som så att då trafiken står stilla, slår den över till att visa ordinarie tidtabell istället!
Fattar att folk blir förbannade, det är ju att luras faktiskt.
Hur kan man ens upphandla ett system specat på det sättet?
Varför inte bara släcka ner hela systemet istället?
Men det är väl Västtrafik i ett nötskal (minns upphandlingen av de italienska spårvagnarna).

Men i övrigt så tycker jag folk gnäller för mycket på dålig snöröjning. Hur kan man förvänta sig att allt skall fungera som vanligt efter en natt då det kommit drygt 30 cm snö? Jag fattar att bilar, bussar, spårvagnar, och i viss mån tåg får problem med så mycket snö i ett så kuperat landskap som Göteborg med omnejd. Och att det tar viss tid att få undan så stora mängder snö.
Som någon skrev ovan, bara i Göteborg finns lika många bilar som i hela Norrland. Skillnaden ligger väl i att i Norrland fattar folk att man måste ta det lite lugnare när det snöat mycket. Och att snöröjningen tar viss tid. Men hetsiga, storstadsbor, icke!

När alla dessa fordon skall ut och köra samtidiigt, klart det blir problem! Även i vanliga fall behövs inte mycket för att en hel motorväg skall korka igen. En vanlig dag mellan 7 och 9 på morgonen står ju trafiken så gott som stilla på E6 från Mölndal till Tingstad. Minst.
Citera
2016-01-20, 07:59
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av forwarder
- Det är billigare att ha kaos en dag om året än att konstant ha en hög beredskap för snöröjning för en större stad.

Detta är sanningen, mina vänner!

Det är helt orimligt att ha beredskap för denna typ av snöfall i en stad där det sker en gång per fem år. Vore ett oerhört slöseri med resurser.

Ni som gnäller borde lära er att chilla lite och att jorden inte går under bara för att ni kommer för sent till jobbet en dag.
Citera
2016-01-20, 08:05
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagyer
Håller med. Informationen till resenärerna var helt usel!
Tydligen fungerar systemet för realtidsinformation i hållplatserna som så att då trafiken står stilla, slår den över till att visa ordinarie tidtabell istället!
Fattar att folk blir förbannade, det är ju att luras faktiskt.
Hur kan man ens upphandla ett system specat på det sättet?
Varför inte bara släcka ner hela systemet istället?
Men det är väl Västtrafik i ett nötskal (minns upphandlingen av de italienska spårvagnarna).

Men i övrigt så tycker jag folk gnäller för mycket på dålig snöröjning. Hur kan man förvänta sig att allt skall fungera som vanligt efter en natt då det kommit drygt 30 cm snö? Jag fattar att bilar, bussar, spårvagnar, och i viss mån tåg får problem med så mycket snö i ett så kuperat landskap som Göteborg med omnejd. Och att det tar viss tid att få undan så stora mängder snö.
Som någon skrev ovan, bara i Göteborg finns lika många bilar som i hela Norrland. Skillnaden ligger väl i att i Norrland fattar folk att man måste ta det lite lugnare när det snöat mycket. Och att snöröjningen tar viss tid. Men hetsiga, storstadsbor, icke!

När alla dessa fordon skall ut och köra samtidiigt, klart det blir problem! Även i vanliga fall behövs inte mycket för att en hel motorväg skall korka igen. En vanlig dag mellan 7 och 9 på morgonen står ju trafiken så gott som stilla på E6 från Mölndal till Tingstad. Minst.

Jag är stockholmare och minns för några år sedan när samma sak hände här med busstrafiken. All busstrafik var i stort sett inställd, men SL hade glömt bort att beställa en avstängningsfunktion till skyltsystemet så massor av folk stod och väntade i kylan på bussar som aldrig kom.

Resten av det du skrev håller jag också med om och har också upplevt i Stockholm. Ett jävla hetsande och gnäll en gång var tredje år när stan står still pga snö. Jeez...
Citera
2016-01-20, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Detta är sanningen, mina vänner!

Det är helt orimligt att ha beredskap för denna typ av snöfall i en stad där det sker en gång per fem år. Vore ett oerhört slöseri med resurser.

Ni som gnäller borde lära er att chilla lite och att jorden inte går under bara för att ni kommer för sent till jobbet en dag.
Om man har snö så sällan som i Göteborg är det givetvis orimligt att dimensionera snöröjningen efter nån enstaka topp. Det som förvånar mig är då vad är plan B när det ändå händer? Hur förberedda är gemene man?

Jag har sett ett tiotal reportage i TV under gårdagen och jag slås av två saker:
Det var så få som sågs i rutan som hade den enklaste lilla snöspade med sig. De ytterst få gånger detta händer kan den normale göteborgaren göra sin ytterst lilla del genom att ha en spade i beredskap och använda sin gnälltid och väntetid till att ytterst lite förbättra situationen. Men om en halv miljon gör det blir det mycket.
Det var så många som gick i lågskor. Vilka är fördelarna med det när det är vinter?
Citera
2016-01-20, 09:58
Moderator
Neksnors avatar
Trodde det var allmänt känt att VTs infotavlor visar tid till nästa tur om de vet var fordonet är (ex 5), annars tidtabellstid (ex ca 5).
En del väntade tydligen i över en timme vid samma hållplats. Varför inte börja röra sig mot målet?
Citera
2016-01-20, 10:06
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powerless1
Om man har snö så sällan som i Göteborg är det givetvis orimligt att dimensionera snöröjningen efter nån enstaka topp. Det som förvånar mig är då vad är plan B när det ändå händer? Hur förberedda är gemene man?

Jag har sett ett tiotal reportage i TV under gårdagen och jag slås av två saker:
Det var så få som sågs i rutan som hade den enklaste lilla snöspade med sig. De ytterst få gånger detta händer kan den normale göteborgaren göra sin ytterst lilla del genom att ha en spade i beredskap och använda sin gnälltid och väntetid till att ytterst lite förbättra situationen. Men om en halv miljon gör det blir det mycket.
Det var så många som gick i lågskor. Vilka är fördelarna med det när det är vinter?

Ja en snöskyffel (49 kr på Biltema) och en kasse med grus (gratis) i skuffen på bilen löser de flesta problem. Om man dessutom fattar att köra mycket lugnt i vinterväglaget så slipper vi krockar som hindrar trafiken.

Men folk i allmänhet är ju bara för jävligt dumma när det gäller att tänka längre än dagishämtning och fredagstacos.
Citera
2016-01-20, 10:14
Medlem
Average-Joes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Det räcker att EN person skadas i en olycka för att kostanden ska vara på hög. Människors hälsa mäts inte i siffror.

Det är just därför vi inte ska betala för överkapacitet som kanske utnyttjas en gång var 5e år. De pengarna kan användas för att rädda liv och hälsa hos betydligt fler om man använder dem vettigt och inte lyssnar på tomma plattitydargument som dina.
Citera
2016-01-20, 10:15
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaraBiffen
Så är det men folk verkar tro att plogförarna arbetar samma tid som alla andra 8-17-arbetare. Plogförarna i Göteborg gör allt de kan med alla tillgängliga resurser, sedan att politikerna inte lägger ned mer resurser på snöröjning är inte förarnas fel. Sedan kan ma inte jämföra en stad i Norrland med Sveriges nästa största stad, det handlar inte om att stadsbor är dummare eller liknande.

Många av de som arbetar med snöröjning är anläggningsarbetare till vardags. Just nu all gaturarbeten nedlagd. Fordonen står stilla översnöade eftersom de inte har snöröjning som uppdrag. Fram till 80-talet så hade man snöröjning på en helt annan nivå än idag och det stod snöröjningsfordon parkerade lite överallt i beredskap. Nu måste man köra hela vägen från där fordonen finns vilket kan vara en körväg på över en timme!
Citera
2016-01-20, 10:20
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Trodde det var allmänt känt att VTs infotavlor visar tid till nästa tur om de vet var fordonet är (ex 5), annars tidtabellstid (ex ca 5).
En del väntade tydligen i över en timme vid samma hållplats. Varför inte börja röra sig mot målet?

Problemet var att fordonen var i ordningsställda, uppvärmda och online när de väntade på förare vid vagnhallarna, men alla kom inte ut utan stod kvar i vagnhallen och skickade ut sin position vilket fick tidtabellssystemet att tycka att vagnen var ungefär vid närmaste hållplats efter vagnhallen, men så starkt försenad att man inte kunde visa förseningstiden. Då visade man tidtabellstiden trots att vagnen aldrig var ute och körde. Ungefär vid 9.30 så släpptes de flesta vagnar iväg vilket gjorde att det blev många dubbelturer (två vagnar efter varandra). Man körde med samtliga vagnar fram till kl 12 istället för 9 som brukligt så de försenade förarna fick köra sitt pass förskjutet.
Citera
2016-01-20, 10:23
Medlem
MandarinSallads avatar
Älskar att vissa tar det här personligt. Bidrar bara till att hela Norrland och alla människor i mindre orter skrattar ännu mer åt spektaklet.

Göteborg brände alla pengar på invandring och glömde sedan att det kan snöa i Sverige. Då går det som det går. Idioter som raserat Sveriges näst största stad!! Göteborg är förlorat och kommer så förbli.
Senast redigerad av MandarinSallad 2016-01-20 kl. 10:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in