Citat:
Ursprungligen postat av
2014rosor
Kan förstå västtrafik till viss del.
Deras personal blir ju också strandsatta pga snön.
Men vad i helvete information? Hur svårt?
Sen är snön väldigt fin. Jag gillart.
Men de borde vetat igår e.m att det skulle vara snö idag eftersom det finns något som heter väderleksrapport.. Men men.
Håller med. Informationen till resenärerna var helt usel!
Tydligen fungerar systemet för realtidsinformation i hållplatserna som så att då trafiken står stilla, slår den över till att visa ordinarie tidtabell istället!
Fattar att folk blir förbannade, det är ju att luras faktiskt.
Hur kan man ens upphandla ett system specat på det sättet?
Varför inte bara släcka ner hela systemet istället?
Men det är väl Västtrafik i ett nötskal (minns upphandlingen av de italienska spårvagnarna).
Men i övrigt så tycker jag folk gnäller för mycket på dålig snöröjning. Hur kan man förvänta sig att allt skall fungera som vanligt efter en natt då det kommit drygt 30 cm snö? Jag fattar att bilar, bussar, spårvagnar, och i viss mån tåg får problem med så mycket snö i ett så kuperat landskap som Göteborg med omnejd. Och att det tar viss tid att få undan så stora mängder snö.
Som någon skrev ovan, bara i Göteborg finns lika många bilar som i hela Norrland. Skillnaden ligger väl i att i Norrland fattar folk att man måste ta det lite lugnare när det snöat mycket. Och att snöröjningen tar viss tid. Men hetsiga, storstadsbor, icke!
När alla dessa fordon skall ut och köra samtidiigt, klart det blir problem! Även i vanliga fall behövs inte mycket för att en hel motorväg skall korka igen. En vanlig dag mellan 7 och 9 på morgonen står ju trafiken så gott som stilla på E6 från Mölndal till Tingstad. Minst.