2016-01-19, 16:27
Medlem
mittfosterlands avatar
tänk dig vad chockad denna Sd kramare kommer bli av en liten jämförelse - Inte bara asylsökande som kör bil utan körkort

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15407583.ab
Citera
2016-01-19, 16:44
Medlem
Luzurs avatar
Så en norrman som kör bil utan körkort i 80 år i en by i Norge skulle påverka folks (eller SD-kramare) åsikter om invandrares rätt att köra bil i ett helt år i Sverige utan körkort alls?
Citera
2016-01-19, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
Tingsrätten kan väl omöjligt ha gjort en riktig bedömning eller? Det måste ju rimligen vara upp till föraren att bevisa att man har ett utländskt körkort? Om inte så får man ju ändra lagen per omgående.
Jag gissar att man är oskyldig tills dess att motsatsen har bevisats. Om den tilltalade tex säger "jag har körkort, ring ambassaden i landet x och stäm av med mitt pass", och ambassaden av någon anledning inte kan nås inom häktningstiden, är det väl rimligt att den tilltalade frias?

Vad jag undrar är om körkort utanför EU verkligen är giltiga i Sverige.. jag fick iallafall ta nytt körkort i Sydney..
Citera
2016-01-20, 02:50
Medlem
Roslagsbanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proxymania
Jag gissar att man är oskyldig tills dess att motsatsen har bevisats. Om den tilltalade tex säger "jag har körkort, ring ambassaden i landet x och stäm av med mitt pass", och ambassaden av någon anledning inte kan nås inom häktningstiden, är det väl rimligt att den tilltalade frias?

Vad jag undrar är om körkort utanför EU verkligen är giltiga i Sverige.. jag fick iallafall ta nytt körkort i Sydney..

Ja det är min tolkning också. Däremot så borde det vara böter på att köra utan giltigt körkort i bilen. Det skall man väl alltid ha med sig? Om man har tappat bort det så får man skaffa ett nytt och låta bli att köra i mellantiden. Beträffande körkort från icke EU land så kan man köra på dem om man är besökare eller turist i Sverige, fast det gäller säkert inte alla länder. Om man är skriven i landet så får man skaffa ett svenskt körkort.
Citera
2016-01-20, 04:28
Medlem
marcus90_kungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roslagsbanan
Ja det är min tolkning också. Däremot så borde det vara böter på att köra utan giltigt körkort i bilen. Det skall man väl alltid ha med sig? Om man har tappat bort det så får man skaffa ett nytt och låta bli att köra i mellantiden. Beträffande körkort från icke EU land så kan man köra på dem om man är besökare eller turist i Sverige, fast det gäller säkert inte alla länder. Om man är skriven i landet så får man skaffa ett svenskt körkort.
Varför ska man behöva ha en plastbit i fickan, när det är så enkelt för polisen att kolla i ett register, vilket de nästan alltid gör ändå? Riktigt tramsigt. Vaknade du precis ur en 100 år lång koma eller något?

Varför ska man få köra med tramskörkort i Sverige? Varför ska svenska ungdomar behöva utbilda sig för tusentalskronor för att skapa trafiksäkerhet, om andra slipper? Det är ju diskriminering rakt av. Man ska väl ändå vara införstådd med svenska trafikregler om man ska ut på svenska vägar?
Citera
2016-01-20, 04:47
Bannlyst
Hello Flashback.

Jag finner det smått roande när man resonerar som man gör i Sverige. När det kommer till utlänningar och då i synnerhet påstådda asylflyktingar så ska man blint lita på deras ord och inte ens tänka tanken att dessa människor kan fara med osanning men med när 50-årige Jan-Erik går på systemet och har glömt sitt legg hemma så blir det ingen fredagsplatta inte för folks goda ord bör man minsann inte lita på...

Utöver sättet att resonera så blir jag fundersam hur försäkringsbolagen tar ställning till detta. Du kan komma hit utan att identifiera dig och får ett provisoriskt personnummer och legg. Detta legg kan du sälja till illegala migranter som kanske redan fått avslag på asylansökan och vipps så har nu försäkringsbolaget ansvar för kanske uppåt 4 olika personer som på pappret är en och samma. Som företag skulle jag tagit ställning mot detta ihåliga system direkt. Var det inte Nordea eller Swedbank som nu nyligen vägrade ge nyanlända bankkort?

Och en annan som säg är minderårig eller kör olovligt kan få körkortet indraget 1-3 år beroende på ålder och situation...

Nä du ''Yalla yalla, lika rättigheter för alla (medborgare)''....
Citera
2016-01-20, 13:27
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proxymania

Alltså rent generellt så håller jag givetvis med om att det ska vara grundprincipen, oskyldig tills motsatsen bevisas. Men det är liksom inte rimligt att applicera på det här sättet.

Finns det ingenting som, vid efterforskning, stödjer ditt påstående om att du har körkort från ett annat land, så måste det givetvis förutsättas att du inget körkort har. Något annat är fullständigt orimligt.

Jag vet inte om samtliga körkort utfärdade utanför EU är giltiga i Sverige, men många är det iallafall. Men du får inte köra på dem hur länge som helst. Efter viss tid så måste du ta svenskt körkort om du vill fortsätta köra.

Sen så tycker ju jag personligen att i princip inga körkort utfärdade utanför EU borde vara giltiga, vare sig som turist eller inflyttad, i Sverige. I synnerhet inte från länder där du utan några som helst problem bara kan köpa ett körkort rakt av. Men egentligen borde inga körkort som har lägre krav när det gäller utbildning och tester vara giltiga i Sverige. Eller åtminstone vara villkorade. Har du exempelvis inte genomfört halkkörning så får du inte köra i vinterväglag o s v.
Senast redigerad av CannonDorf 2016-01-20 kl. 13:31.
Citera
2016-01-20, 19:00
Medlem
Somaliska eller dylika körkort borde givetvis inte gälla i Sverige även om de mot förmodan skulle kunna uppvisa ett. Trafiksäkert? Not!
Citera
2016-01-20, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osiris

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6345971

Ska man inte bevisa att man har ett körkort??
Citera
2016-01-20, 22:34
Medlem
marcus90_kungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mittfosterland
tänk dig vad chockad denna Sd kramare kommer bli av en liten jämförelse - Inte bara asylsökande som kör bil utan körkort

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15407583.ab
Vilka mer syftar du på? Och nej, jag tänker inte klicka på länken, för det här är Flashback, och inte Aftonbladet, om du nu missat det.
Citera
2016-01-21, 21:15
Medlem
http://www.friatider.se/uppror-nar-i...gratis-korkort

Ja, att icke-svenskar har en gräddfil när det kommer till att få körkort på skattebetalarnas bekostnad är inte nytt, men att de inte ens skulle behöva ett är att ta det hela ett steg längre ...
Citera
2016-01-22, 08:58
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrtanke
Nu är det väl bara en tidsfråga innan asylsökanden även kan bli både lokförare, busschaufförer, lastbilschaufförer, piloter och helikopterförare utan att behöva visa giltigt färdbevis.
Lite andra regler som gäller i flyget med internationella certifikat och dessutom regler som efterlevs.

Vad det gäller lastbilschaufförer i kombination med asylsökande så kommer det inte att vara ett problem. Det behövs dels en lastbil och dels ett arbets- och uppehållstillstånd inom EU för att bli anställd som lastbilschaufför. Ska du sedan bli anställd så tillkommer konkurrensen från asiatiska förare anställda av europeiska låglöneländer till timpriser a 30-40 kronor.

För busschaufförer och lokförare krävs ett arbets- och uppehållstillstånd. När det gäller lokförare specifikt finns det ju också ATC som ett extra hinder för katastrofer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in