Citat:
Ursprungligen postat av
proxymania
Jag gissar att man är oskyldig tills dess att motsatsen har bevisats. Om den tilltalade tex säger "jag har körkort, ring ambassaden i landet x och stäm av med mitt pass", och ambassaden av någon anledning inte kan nås inom häktningstiden, är det väl rimligt att den tilltalade frias?
Vad jag undrar är om körkort utanför EU verkligen är giltiga i Sverige.. jag fick iallafall ta nytt körkort i Sydney..
Alltså rent generellt så håller jag givetvis med om att det ska vara grundprincipen, oskyldig tills motsatsen bevisas. Men det är liksom inte rimligt att applicera på det här sättet.
Finns det ingenting som, vid efterforskning, stödjer ditt påstående om att du har körkort från ett annat land, så måste det givetvis förutsättas att du inget körkort har. Något annat är fullständigt orimligt.
Jag vet inte om samtliga körkort utfärdade utanför EU är giltiga i Sverige, men många är det iallafall. Men du får inte köra på dem hur länge som helst. Efter viss tid så måste du ta svenskt körkort om du vill fortsätta köra.
Sen så tycker ju jag personligen att i princip inga körkort utfärdade utanför EU borde vara giltiga, vare sig som turist eller inflyttad, i Sverige. I synnerhet inte från länder där du utan några som helst problem bara kan köpa ett körkort rakt av. Men egentligen borde inga körkort som har lägre krav när det gäller utbildning och tester vara giltiga i Sverige. Eller åtminstone vara villkorade. Har du exempelvis inte genomfört halkkörning så får du inte köra i vinterväglag o s v.