2016-01-19, 01:11
Medlem
Nu är det väl bara en tidsfråga innan asylsökanden även kan bli både lokförare, busschaufförer, lastbilschaufförer, piloter och helikopterförare utan att behöva visa giltigt färdbevis.
Senast redigerad av herrtanke 2016-01-19 kl. 01:13.
Citera
2016-01-19, 01:16
Medlem
QkNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
Tingsrätten kan väl omöjligt ha gjort en riktig bedömning eller? Det måste ju rimligen vara upp till föraren att bevisa att man har ett utländskt körkort? Om inte så får man ju ändra lagen per omgående.
Ja.. jag var i gran canaria utan mitt körkort med mig. Skulle hyra bil. Men det var omöjligt för mig...

Provade på några ställen. Men men... asylfolket kanske inte kan hyra bil heller iofs med pass.
Citera
2016-01-19, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hax.Pain
Det tror jag inte en sekund på, om du tappat körkortet måste du ha ett tillfälligt körkort.
Sen gäller väl inte hela världens körkort i Sverige?
Får man köra bil i alla länder med ett svenskt körkort?

Inte i Dubai. Där måste du ha körkort taget på plats.
Citera
2016-01-19, 04:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Dante_
Hur är det med flygcertifikaten då? Får man som asylsökande flyga obehindrat under asylprocessen?
Tjabbigt annars tycker jag, om man nu tagit cert i hemlandet och råkat tappat alla papper så man inte kan verifiera det!

Ja precis. Snacka oschyssta regler om det bara gäller bilar och inte båtar eller flyg. Menar Ahmed 14 med begynnande flint kanske har båtkort för att köra Finlandsfärjan, ska rasisterna på båten hindra honom?
Citera
2016-01-19, 04:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TuManHand
Inte i Dubai. Där måste du ha körkort taget på plats.

Indien också.
Citera
2016-01-19, 04:56
Medlem
Kan inte nan rik fan som ar trott pa skiten kopa upp 1000 skrotbilar i nan smastad sen skanka dem till menafolket pa nat asylboende och saga har grabbar har ni en bil ut kor nu i vintern sa de kan fa se vad konsekvenserna kommer att bli, eller att man informera manniskosmugglarna om deras ratt att kora bil sa de kan borja krava en bil med nar soker asyl de behover val bara satta sig utanfor volvo sa skanker de bilar annars ar de ju rasister
Citera
2016-01-19, 08:23
Medlem
Citat:
Körkort från länder utanför EES
För att ett körkort som är utfärdat i en stat utanför EES ska vara giltigt i Sverige, måste det vara giltigt i det land där det har utfärdats, och inte ha bytts ut mot ett svenskt. Körkortet är inte giltigt i Sverige om du varit folkbokförd sedan mer än ett år.

Körkortet ska vara utformat enligt internationella överenskommelser (konventionerna 1949 och 1968 om vägtrafik). Om körkortet inte är utformat enligt de reglerna och inte heller är skrivet på engelska, tyska eller franska, gäller det bara tillsammans med en bestyrkt översättning. Översättningen ska vara på engelska, tyska, franska, svenska, danska eller norska. Om det inte finns något foto på körkortet gäller det bara tillsammans med en identitetshandling med foto.

Utbyte av körkort
Ett körkort utfärdat i en stat utanför EES får inte bytas ut mot ett svenskt körkort med undantag för Schweiz och Japan.

För att få byta ut ett körkort från Schweiz eller Japan måste du

ha ett giltigt körkort
vara permanent bosatt i Sverige
uppfylla de personliga och medicinska kraven för körkort.
Läs mer om vad som gäller för permanent bosättning längre ned på sidan.

Du måste ansöka om utbyte inom ett år från att du blev folkbokförd i Sverige. Det beror på att ditt utländska körkort inte är giltigt här efter denna tid.

Så här ansöker du
Beställ blanketten "Ansök om utbyte av utländskt körkort" via tjänsten Beställ blankett. Du ska också beställa antingen
- Blanketterna "Hälsodeklaration" och "Synintyg" om ansökan avser behörighet AM, A1, A2, A, B eller BE eller
- Blanketten "Läkarintyg" om ansökan avser behörighet C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D eller DE.
Betala ansökningsavgiften via det inbetalningskort Transportstyrelsen skickat hem till dig. Se aktuel avgift och läs mer om avgifter.
Skicka in dina ansökningshandlingar, ditt utländska körkort i original samt intyg som styrker körkortets giltighet till:
Transportstyrelsen
701 97 Örebro
När du ansöker om utbyte av körkort från Schweiz eller Japan ska du skicka med ett intyg som styrker att körkortet är giltigt. Giltighet av körkort från Japan kan intygas genom ett certifikat som du ansöker om hos japanska ambassaden i Stockholm. Giltighet av körkort från Schweiz kan intygas genom intyg från körkortsmyndigheten i Schweiz.

Om Transportstyrelsen godkänner din ansökan får du ett beslut hem med uppmaningen att ta dig till ett av Trafikverkets förarprovskontor. Där ska du fotografera dig och lämna namnteckning. Ta med en godkänd och giltig identitetshandling (ID-handling).

Trafikverkets förarprovskontor

Innan ditt nya körkort kan tillverkas måste du också betala tillverkningsavgiften på 150 kronor till Transportstyrelsen. Ett inbetalningskort skickas med i beslutet hem till dig.

Ditt nya körkort skickas till dig som rekommenderat brev.

Transportstyrelsen skickar tillbaka ditt utländska körkort till myndigheten som utfärdade det.

Vad innebär permanent bosättning?
Med permanent bosättning avses bosättning under minst 185 dagar varje kalenderår till följd av

personlig och yrkesmässig anknytning eller
personlig anknytning som präglas av nära band mellan en person och den plats där personen bor.
Om du omväxlande bor i två eller flera stater på grund av att din yrkesmässiga anknytning skiljer sig från din personliga anknytning, är din permanenta bosättning den plats till vilken du har personlig anknytning. Detta gäller under förutsättning att du regelbundet återvänder dit.

Om du genomför en tidsbegränsad uppgift i annat land, behöver du inte återvända regelbundet till den stat där du har en personlig anknytning för att anses vara permanent bosatt där.

Studier vid universitet eller annan utbildningsanstalt medför inte att den permanenta bosättningen ändras.

http://www.korkortsportalen.se/jag-h...r-utanfor-EES/
Citera
2016-01-19, 08:29
Medlem
Mullrets avatar
Mohammed förklarar varför han sköt mot en person i Seved.

" Jag jobbade i Syriens hemliga polis och fick klartecken skjuta otrogna med valfritt vapen "

Men jag har tappat intyget - kan jag få tillbaka min AK-47 ?

Varför inte införa en enkel regel ? Inget körkort - förbjudet framföra allt utom sparkstötting och cykel.

Ett fordon kan vara lika dödande som en AK-47. Kanske kan Mohammed köra en tankbil lastad med bensin likaväl som en personbil ? Vad blir konsekvenserna och kommer någon ta ansvar om det händer något ?
Senast redigerad av Mullret 2016-01-19 kl. 09:12.
Citera
2016-01-19, 09:49
Medlem
bristpafantasis avatar
Detta är naturligtvis helt åt helvete. Av samma skäl som vi inte kan låta någon börja jobba som läkare som endast påstår att han är det utan någon dokumentation, så ska man inte tillåta någon som inte kan bevisa att han har körkort att sätta sig bakom ratten. Jag ser hellre att det kostar Sverige lite pengar att anställa folk som har som uppgift att sitta bredvid invandrare när de kör för första gången i Sverige, än att detta inte sker och de börjar ha ihjäl folk på vägarna.
Citera
2016-01-19, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stes
Precis så fungerar det i praktiken också.

Träffade på en sån i somras, eller rättare sagt, hans front träffade förarsidan på min bil.
Efter att ha frågat om körkort för att sedan ändra till "drivers license" följt av "ID" hivades ett tillfälligt asylkort upp där det uttryckligen stod "this is not a valid ID" kontaktades polisen.
"tyvärr, har inte tid att komma, skriv upp numret på hans kort"
"men det står att det inte gäller som id"
"ptja, ta det i alla fall. Bilen har för övrigt ingen försäkring och är obes."

Gjorde en polisanmälan om vårdslöshet och "köra utan körkort" men polisen hälsade att de inte hade möjlighet att kolla upp utländska körkort och sen las anmälan ner.

Hände mig också i september.
Stod still vid påfarten av en rondell för att lämna företräde åt bilen som befann sig i den, kollar snabbt i backspegeln och inser på någon hundradelssekund att bilen bakom kommer i hög fart.
Blev påkörd bakifrån och ingen svenska eller engelska kunde personen bakom ratten så ringde också polisen men de var på utryckning vid samma period sa dem, det enda jag fick var ett tillfälligt asylkort och inget annat.
Vad kan man göra :/
Senast redigerad av Leutz 2016-01-19 kl. 10:39.
Citera
2016-01-19, 11:50
Medlem
marcus90_kungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kottedelakotte
Ja, det är nästa fenomen i Sverige som jag kan inte förstå. De kan köra 1 år utan körkort!!! och efterpå kommer svenska lag och säger "nej nej! Du kan inte köra bil! Du måste göra en ny körkort!"
Jag tycker att Svenskar är idioter, eller det är planerad, att de som gör körkortexamen ska få nya elever, och tänker att det är bra när det kommer mer nyanländar.
Svenskar är nog lite dummare än övriga nordeuropéer, men tror du helt ärligt, att det är en fördel för er invandrare att bli behandlade som småbarn av systemet? Snart så kommer ju systemet att falla, och då har man bara kriminalitet att vända sig till om man inte tillskansat(skaffat) sig en bred kompetens. Så tänk långsiktigt och klipp navelsträngen till mamma staten så fort du kan.

Det finns enorma jävla gråzoner som du som invandrare kan utnyttja, men du kan lika gärna också åka dit rejält beroende på vilken polis, eller tingsrätt osv du blir "behandlad" av. Vi svenskar kan ibland också utnyttja dessa gråzoner, men oftast så fungerar det inte som svensk att skylla på okunskap, eftersom systemet bygger på strukturell rasism.
Citera
2016-01-19, 16:20
Medlem
Så en svarting åker till Sverige, får bli, lägenhet, fri sjukvård och tandvård och ett saftigt månatligt bidrag, allt gratis utan motprestation. Han kan åka buss gratis et.c. Han mördar någon, men kan inte straffas då han säger han är minderårig. När han sedan kör bil är han plötsligt 40 och har körkort. Vill han ha en saftig pension som lök på laxen säger han bara att han är 80 år. Då måste det ju vara så.

Detta är vänsterlogik i sin praktiska tillämpning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in