Citat:
Alltså rent generellt så håller jag givetvis med om att det ska vara grundprincipen, oskyldig tills motsatsen bevisas. Men det är liksom inte rimligt att applicera på det här sättet.
Finns det ingenting som, vid efterforskning, stödjer ditt påstående om att du har körkort från ett annat land, så måste det givetvis förutsättas att du inget körkort har. Något annat är fullständigt orimligt.
Jag vet inte om samtliga körkort utfärdade utanför EU är giltiga i Sverige, men många är det iallafall. Men du får inte köra på dem hur länge som helst. Efter viss tid så måste du ta svenskt körkort om du vill fortsätta köra.
Sen så tycker ju jag personligen att i princip inga körkort utfärdade utanför EU borde vara giltiga, vare sig som turist eller inflyttad, i Sverige. I synnerhet inte från länder där du utan några som helst problem bara kan köpa ett körkort rakt av. Men egentligen borde inga körkort som har lägre krav när det gäller utbildning och tester vara giltiga i Sverige. Eller åtminstone vara villkorade. Har du exempelvis inte genomfört halkkörning så får du inte köra i vinterväglag o s v.
Finns det ingenting som, vid efterforskning, stödjer ditt påstående om att du har körkort från ett annat land, så måste det givetvis förutsättas att du inget körkort har. Något annat är fullständigt orimligt.
Jag vet inte om samtliga körkort utfärdade utanför EU är giltiga i Sverige, men många är det iallafall. Men du får inte köra på dem hur länge som helst. Efter viss tid så måste du ta svenskt körkort om du vill fortsätta köra.
Sen så tycker ju jag personligen att i princip inga körkort utfärdade utanför EU borde vara giltiga, vare sig som turist eller inflyttad, i Sverige. I synnerhet inte från länder där du utan några som helst problem bara kan köpa ett körkort rakt av. Men egentligen borde inga körkort som har lägre krav när det gäller utbildning och tester vara giltiga i Sverige. Eller åtminstone vara villkorade. Har du exempelvis inte genomfört halkkörning så får du inte köra i vinterväglag o s v.
Visst men problemet ligger ju i att vi svenskar som far på semester långt bort vill att våra körkort ska vara giltiga när vi hyr en bil eller MC där. Likaså drar vi in pengar när amerikaner sätter sig i en hyrbil här i Sverige och drar runt till olika svenska turistställen.
Du blir lite rolig när du säger "lägre krav". Jag tror du behöver tänka igenom det en gång till.
Ska vänstertrafik vara ett lägre krav?
Hur mycket kostar det att gå igenom vad "lägre krav" innebär gentemot världens alla länder?
Ska det faktum att länder som klarar sig på bara 15 olika skyltar vara ett lägre krav?
Ska länder utan hastighetsskyltar innebära ett "lägre krav"?
Om vi genomför halkkörning som krav hur många utanför Norden kommer då att få köra bil här i Sverige?
Ska turister som kommer hit börja sin semester med tre dagars övning och uppkörning i vintermiljö?
Ska vi låta penningstarka turister som kommer till Europa skippa Sverige bara för att vi har hårda krav?