Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-01-18, 08:44
  #1
Medlem
Osiriss avatar
Nu är det alltså fritt fram att som "papperslös" hävda att man har minsann körkort från annat land, men man har tappat det. Bara att tuta och köra.
Känns tryggt att ha dessa körandes omkring i trafiken... Dags att revidera nollvisionen?

Citat:
Så länge man inte är folkbokförd i Sverige behöver man heller inte något svenskt körkort. Och från den dagen man blivit folkbokförd, säger lagen att man har ett år på sig att ordna med ett svenskt körkort.

...
Exempelvis innebär det att man under en asylprocess som tar ett och ett halvt år och med det året lagen tillåter, i praktiken kan köra bil utan körkort i två och ett halvt år.

Fantastiskt! Sverige blir mer och mer laglöst. Systemet är inte alls anpassat till verkligheten.
Naiva Sverige fortsätter att leverera.
Men vad ska man vänta sig när Stadsministern står i TV och säger att det minsann är en möjlighet att vi ska bygga 700 000 bostäder (läs hyreslägenheter) på nio år!

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6345971
Citera
2016-01-18, 08:54
  #2
Medlem
grattis alla körkortslösa svenskar

skriv er utomlands flytta tillbaka och ni har iaf ett år på er att köra utan körkort.
Citera
2016-01-18, 08:59
  #3
Medlem
kottedelakottes avatar
Ja, det är nästa fenomen i Sverige som jag kan inte förstå. De kan köra 1 år utan körkort!!! och efterpå kommer svenska lag och säger "nej nej! Du kan inte köra bil! Du måste göra en ny körkort!"
Jag tycker att Svenskar är idioter, eller det är planerad, att de som gör körkortexamen ska få nya elever, och tänker att det är bra när det kommer mer nyanländar.
Citera
2016-01-18, 10:44
  #4
Medlem
Minipaxs avatar
Oavsett vad du har för "status" så bör det väl rimligtvis vara olagligt att köra bil om du saknar körkort? Svenskt sådant likväl utländskt.
Citera
2016-01-18, 10:53
  #5
Medlem
Hax.Pains avatar
Det tror jag inte en sekund på, om du tappat körkortet måste du ha ett tillfälligt körkort.
Sen gäller väl inte hela världens körkort i Sverige?
Får man köra bil i alla länder med ett svenskt körkort?
Citera
2016-01-18, 11:19
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hax.Pain
Det tror jag inte en sekund på, om du tappat körkortet måste du ha ett tillfälligt körkort.
Sen gäller väl inte hela världens körkort i Sverige?
Får man köra bil i alla länder med ett svenskt körkort?


Ja det får man väl?
Vi har iaf. haft hyrbil både på Aruba och Grancanaria, uppvisat pass OCH körkort vid hyrtillfällena.
tror inte det skulle gått att hyra utan dessa, men i Sverige gör de vad som helst för asylanterna tydligen.
Citera
2016-01-18, 11:30
  #7
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av KIBy
Ja det får man väl?
Vi har iaf. haft hyrbil både på Aruba och Grancanaria, uppvisat pass OCH körkort vid hyrtillfällena.
tror inte det skulle gått att hyra utan dessa, men i Sverige gör de vad som helst för asylanterna tydligen.

Svenskt körkort gäller inte överallt. Inte i Japan och många andra länder med vänstetrafik exempelvis. Däremot gäller europeiskt utfärdat internationellt körkort. I USA tror jag svenskt körkort gäller som turist, men om man bor där en längre tid måste man både göra teoriprov och köra upp.
Citera
2016-01-18, 11:34
  #8
Medlem
ArneIIIs avatar
Vad är det för fel med att hävda att det är upp till den som påstår sig ha körkort att bevisa det?
Citera
2016-01-18, 11:42
  #9
Medlem
dacks avatar
Då lär väl olycksstatistiken öka betydligt om folk från tredje världen skall vara ute i trafiken utan körkort och svensk trafikutbildning. Är det inte obligatoriskt att köra upp på halkbana nu för tiden? Då vi har vinterväglag i landet en stor del av året och det finns ju sandnegrar som aldrig ens sett snö mer än möjligtvis på ett vykort.
Citera
2016-01-18, 11:47
  #10
Medlem
AndersM79s avatar
Vissa kort gäller, andra inte. Som 'turist' /tillfälligt boende gäller olika regler pga ursprungliga kortet. Så är det över allt.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/...ra-upp-pa-nytt

Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
I USA tror jag svenskt körkort gäller som turist, men om man bor där en längre tid måste man både göra teoriprov och köra upp.

I USA gäller inte ens amerikansk körkort över allt. Det måste vara utfärdat i staten du bor/arbetar i. (Det gäller ev viss tid som turust/tillfällig arbetare) men efter en viss tid måste du köra upp i den aktuella staten. Folk i N.Y. och L.A. åkte nämligen ut i 'präriestaterna' där de fick vänta i 45 min vid en korsning på mötande trafik så de kunde öva högerregeln, och tog körkorten där.
__________________
Senast redigerad av AndersM79 2016-01-18 kl. 11:53.
Citera
2016-01-18, 12:36
  #11
Medlem
CannonDorfs avatar
Tingsrätten kan väl omöjligt ha gjort en riktig bedömning eller? Det måste ju rimligen vara upp till föraren att bevisa att man har ett utländskt körkort? Om inte så får man ju ändra lagen per omgående.
Citera
2016-01-18, 12:45
  #12
Medlem
Stess avatar
Precis så fungerar det i praktiken också.

Träffade på en sån i somras, eller rättare sagt, hans front träffade förarsidan på min bil.
Efter att ha frågat om körkort för att sedan ändra till "drivers license" följt av "ID" hivades ett tillfälligt asylkort upp där det uttryckligen stod "this is not a valid ID" kontaktades polisen.
"tyvärr, har inte tid att komma, skriv upp numret på hans kort"
"men det står att det inte gäller som id"
"ptja, ta det i alla fall. Bilen har för övrigt ingen försäkring och är obes."

Gjorde en polisanmälan om vårdslöshet och "köra utan körkort" men polisen hälsade att de inte hade möjlighet att kolla upp utländska körkort och sen las anmälan ner.
__________________
Senast redigerad av Stes 2016-01-18 kl. 12:53.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback