2017-02-16, 18:04
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Det är väldigt svårt att greppa att det inte existerar någon början eller ett slut. Det finns alltid något före och efter.
Jag tror att det som gör det så omöjligt att greppa, är kombinationen av att allt vi känner till är födelse och död och att vi inte minns våra reinkarnationer.
Kroppen dör men medvetandet dör aldrig. Så vi kommer nog aldrig ur den här loopen vare sig vi vill eller inte.

Samsara och skål! .

Är inte det ganska skönt isåfall? Tänk dig att vara självmedveten utan "reset" i all oändlighet, fy fan, får nästan mardrömmar när jag tänker på det, om det mot förmodan skulle ske en reinkarnation så är glömskan en välsignelse.
Citera
2017-02-16, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Är inte det ganska skönt isåfall? Tänk dig att vara självmedveten utan "reset" i all oändlighet, fy fan, får nästan mardrömmar när jag tänker på det, om det mot förmodan skulle ske en reinkarnation så är glömskan en välsignelse.

Exakt! Jag har också tänkt att det är en jävla tur att vi glömmer. Har också fått kalla kårar av tanken på att vi skulle minnas allting och aldrig kommer ur. I all evighet.
Citera
2017-02-16, 19:04
Medlem
GamlaSmaalands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weckhecz
Någonting kan inte skapas ur ingenting, det säger sig själv. Det handlar snarare om att man inte vet hur någonting skapades och drar slutsatsen att de är ingenting i brist på kunskap. Vi går tillbaka i tiden, vad är motsatsen till expansion? Det i alla evigheter leder till en punkt och sedan ingenting, därför borde någonting komma ur ingenting. Man verkar ha sagt det så många gånger att det har blivit en sanning att någonting kan komma ur ingenting, vilket inte stämmer.
Kanske det. Men.
I en fysikalisk mening är väl ingenting samma sak som "tomt". Vakum är ett annat begrepp. Men vakum är inte tomt. Ingenting kan vara helt tomt fast det inte innehåller nåt. Tex finns det oftast energi i vakum. Ljus/fotoner som är på väg från nåt till nåt. Därför kan faktiskt någonting, dvs materia, spontant uppstå i vakum.
Talet noll, som är talet för ingenting, är förstås nånting. Upptäckt i Mexico såvitt jag vet.

Om universum är ändligt. Vad finns det då utanför universum. Ingenting? Men kan ingenting ta slut? Eller är ingenting större än allt annat. Rent av oändligt?
Citera
2017-02-17, 01:55
Medlem
Den logiska slutsatsen är att ingenting finns inte pga vi existerar. Om ingenting 'fanns' då skulle vi inte existera alls, inte ens den svarta rum.
Citera
2017-02-17, 02:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nonexistence
Den logiska slutsatsen är att ingenting finns inte pga vi existerar. Om ingenting 'fanns' då skulle vi inte existera alls, inte ens den svarta rum.

Den logiska slutsatsen är att inget finns för att vi gör det.

Existensens motspelare.
Min och din.
Ingenting.

Vi existerar på grund av vad som inte existerar.

Alla ljud du kan ge ifrån dig beskrivs enbart av tystnaden.
Ljuset du ser beskrivs enbart i kontrast till mörkret.
Rörelsen beskrivs enbart i kontrast till det stilla stående.
Senast redigerad av ivanivan 2017-02-17 kl. 02:12.
Citera
2017-02-17, 02:22
Medlem
soligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalismmm...
Ingenting. Vad är ingenting? Det är otroligt svårt att få en bild av vad ingenting är. Det kan hända att ingenting eller 0 är något vi är ovana med... Allting har en motsats, det är en förutsättning för att saker ska kunna finnas, men vad är motsatsen till ingenting? Om ingenting fanns från början, hur kunde nånting då skapas, och hur kunde ingenting finnas från början när det inte hade någon motsats? Och varför är ingenting nånting? Om ingenting fanns så kunde ingenting uppstå! Big bang kan inte ha hänt ur ingenting, de två energiformerna måste ha skapats ur någonting, de kan inte ha skapats ur ingenting... Detta driver mig till vansinne och existens överlag känns bara omöjligt för mig att förstå, Det finns ett svar där ute som vi människor aldrig kommer förstå, min teori är att vi har en spärr i vårt psyke... Den går knappast att få bort genom någon upplysning... Om man tittar på ingenting ur ett matematiskt perspektiv dvs 0 så är det lite lättare att förstå vad ingenting är... Matematiken är otroligt viktig och stämmer överens som liknelse med alla filosofiska tankar i princip, ingenting har ingen motsats vilket det måste ha för att finnas men det har inte 0 heller, 0 är bara oändlighetens mittpunkt... Jag är upplyst inom många områden, men att greppa skapelsen av nånting ur ingenting är en omöjlighet... Eller? Om någon har en annan teori, så förklara för mig. Tack på förhand!

Du kommer aldrig att få uppleva ingenting, det finns alltid någonting.
Citera
2017-02-17, 02:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soligt
Du kommer aldrig att få uppleva ingenting, det finns alltid någonting.

Ah fast du tror att det alltid har hänt nåt.
Det har det inte.
Citera
2017-02-17, 02:58
Medlem
soligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ivanivan
Ah fast du tror att det alltid har hänt nåt.
Det har det inte.

Ja okej då.. Vad fick du i julklapp? Ingenting
Citera
2017-02-17, 02:58
Medlem
Citat:
Ja okej då.. Vad fick du i julklapp? Ingenting

Vad är en julklapp?
Vad är motsatsen?
Citera
2017-02-17, 03:07
Medlem
soligts avatar
Citat:
Vad är en julklapp?
Vad är motsatsen?

Det är en gåva som Bengt gav till sin bror som tack för hjälpen och den fina uppslutningen.. Så motsatsen måste ju vara när gymnastikläraren alltid ringer och frågar om man ska duscha efter gymnastiken imorgon..

Vem kom på att långfingret är väldigt stötande upprörande?
Citera
2017-02-17, 03:08
Medlem
Citat:
Det är en gåva som Bengt gav till sin bror som tack för hjälpen och den fina uppslutningen.. Så motsatsen måste ju vara när gymnastikläraren alltid ringer och frågar om man ska duscha efter gymnastiken imorgon..

Vem kom på att långfingret är väldigt stötande upprörande?

Tråkigt att höra allt totalt.
Jag förstår.
Det fanns saker att tjäna.
(Inte mycket längre)
Men jag lämnar ut allt gratis för alla.
För det kostar INGENTING!
Senast redigerad av ivanivan 2017-02-17 kl. 03:12.
Citera
2017-02-17, 03:13
Medlem
soligts avatar
Citat:
Tråkigt att höra allt totalt.
Jag förstår.
Det fanns saker att tjäna.
(inte mycket längre)
Men jag lämnar ut allt gratis för alla.
För det kostar INGENTING!