• 1
  • 2
2016-01-17, 14:56
Medlem
Kapitalismmm...s avatar
Ingenting. Vad är ingenting? Det är otroligt svårt att få en bild av vad ingenting är. Det kan hända att ingenting eller 0 är något vi är ovana med... Allting har en motsats, det är en förutsättning för att saker ska kunna finnas, men vad är motsatsen till ingenting? Om ingenting fanns från början, hur kunde nånting då skapas, och hur kunde ingenting finnas från början när det inte hade någon motsats? Och varför är ingenting nånting? Om ingenting fanns så kunde ingenting uppstå! Big bang kan inte ha hänt ur ingenting, de två energiformerna måste ha skapats ur någonting, de kan inte ha skapats ur ingenting... Detta driver mig till vansinne och existens överlag känns bara omöjligt för mig att förstå, Det finns ett svar där ute som vi människor aldrig kommer förstå, min teori är att vi har en spärr i vårt psyke... Den går knappast att få bort genom någon upplysning... Om man tittar på ingenting ur ett matematiskt perspektiv dvs 0 så är det lite lättare att förstå vad ingenting är... Matematiken är otroligt viktig och stämmer överens som liknelse med alla filosofiska tankar i princip, ingenting har ingen motsats vilket det måste ha för att finnas men det har inte 0 heller, 0 är bara oändlighetens mittpunkt... Jag är upplyst inom många områden, men att greppa skapelsen av nånting ur ingenting är en omöjlighet... Eller? Om någon har en annan teori, så förklara för mig. Tack på förhand!
Citera
2016-01-17, 14:58
Medlem
ingenting är bara ett ord.
Citera
2016-01-17, 15:07
Medlem
Strychnos avatar
Det finns ingenting som inte är någonting, motsatsen till någonting är något annat än ingenting, ingenting är motsatsen till någonting och därav är ingenting någonting.
Citera
2016-01-17, 15:15
Medlem
Slutsatsen är att ingenting aldrig funnits. Världen är evig.
Citera
2016-01-17, 15:22
Medlem
Soxis avatar
Jag vill dela upp ingenting som en motpol till varandet. Vi kan inte prata om de icke varande eftersom medvetandet är präglat av logiska tankegångar som hela tiden sätts i kontext (kolla upp Immanuel Kants kunskapsteori om du är nyfiken på att gräva djupare i det).

Frågan hur universum kunde uppstå ur ingenting berör Guds bevis och är tillfälligt olöst inom vetenskapen. Riktigt spännande.
Senast redigerad av Soxi 2016-01-17 kl. 15:25.
Citera
2016-01-17, 15:22
Medlem
Kapitalismmm...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viktigtinlagg
Slutsatsen är att ingenting aldrig funnits. Världen är evig.

Det måste vara så... Det är faktiskt möjligt... Allting är någonting, ingenting existerar inte...
Citera
2016-01-17, 23:22
Medlem
"Jag älskar att prata om ingenting. Det är det enda jag vet något om."

"Inom matematiken är ordet (ingenting) nära besläktat med talet 0, men de två koncepten är inte identiska.
Termen ingenting används sällan inom matematiken, även om det skulle kunna sägas att en mängd innehåller ingenting om, och endast om, den är den tomma mängden. Ingenting skiljer sig från noll genom att noll är något, en bestämd mängd som är definierad."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ingenting

"Kvantmekanikens vakuumtillstånd är alltså inte helt tomt utan innehåller istället svävande elektromagnetiska vågor och partiklar. Fenomenet kallas kvantbrus, en ständig pågående aktivitet i tomma rymden, där partiklar och deras antipartiklar skapas från ingenting, ploppar upp och existerar för ett ögonblick, för att sedan förintas mot sina antipartiklar.
Detta kan iakttagas vid en väldigt kraftig förstoring av tomrummet."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kvantvakuum

Ett universum ur ingenting
"Ett universum som skapas ur ingenting är inte bara rimligt, utan troligt."

http://www.ur.se/Produkter/175811-UR...rsums-uppkomst
Se åtminstone videon från 50:00 och till slutet.
Senast redigerad av Xuno 2016-01-17 kl. 23:24.
Citera
2016-01-18, 01:03
Medlem
Perfectscores avatar
Ett universum som skapades ur INGENTING? Hur är detta rimligt eller möjligt?!
Citera
2016-01-18, 01:34
Medlem
Detta ämne är ungefär lika mystiskt och svårt att bilda sig en klar uppfattning om hur steget tas från det du upplever nu till det hypotetiskt omvända tillståndet vi kallar död
Citera
2016-01-18, 04:22
Citat:
Ursprungligen postat av Xuno
http://www.ur.se/Produkter/175811-UR...rsums-uppkomst
Se åtminstone videon från 50:00 och till slutet.

Så teorin är att vi är obetydliga och framtiden eländig? När jag ser på föreläsningar vill jag ha ett lyckligt slut och få förhoppningar om någonting stort och fint.

Att framtiden är eländig har jag redan tänkt mig men att vi är helt obetydliga har jag inte tänkt lika mycket på. Så mycket dramatik, utan någon mening.
Citera
2016-01-18, 09:57
Medlem
Obetyliga, det är ett väldigt tråkigt sätt att se saken på. Man kan se det så här också: Det som hände före min födsel är verkligen ingenting. Jag har inga som helst minnen, det är verkligen ingenting. Förhoppningsvis, då jag dör verkligen slocknar mitt medvetande. Jag existerar här och nu, det är själva existensens grund. Det är rätt coolt att ni andra också är vandrande universum. Sen finns det här yttre universumet, med eller utan bigbangar, oändliga eller oändliga gränser, galaxer, planeter, berg och hav, växter, hundar, kattor, grisar och måsar. Men det är rätt mycket ointressantare. Det levande medvetandet är i det här synsättet det centrala.
Citera
2016-01-18, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gils
Så teorin är att vi är obetydliga och framtiden eländig? När jag ser på föreläsningar vill jag ha ett lyckligt slut och få förhoppningar om någonting stort och fint.

Att framtiden är eländig har jag redan tänkt mig men att vi är helt obetydliga har jag inte tänkt lika mycket på. Så mycket dramatik, utan någon mening.
Nej föreläsningen handlar inte om oss och att vi är helt obetydliga och att framtiden är eländig, utan föreläsningen handlar om universum.

I ett perspektiv av hela universum från uppkomsten och ett par biljoner år fram i tiden så blir ju såklart du och jag väldigt små och obetydliga och universum skulle klara sig lika bra utan oss,
därmed inte sagt att du och jag här och nu på jorden är helt obetydliga.

Citat:
Ursprungligen postat av Gils
När jag ser på föreläsningar vill jag ha ett lyckligt slut och få förhoppningar om någonting stort och fint.

Du får skriva ett brev till universum och klaga.
Jag tycker personligen att universum är stort och fint.

Hur skulle ett lyckligt slut vara?

Ps. Se den sista minuten av videon en gång till.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in