Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-09-17, 01:04
  #13
Medlem
Nu är jag ägare till en liten bostadsrätt.

Jag tog ett medlemslån plus ett blankolån på 80% av köpesumman för att ha pengarna i handen.

Ringde bank nr ett: Ärlig och dum som man är, erkände jag att jag inte bor i lägenheten än (har hyrt ut lgh i ett par månader för att göra klart huset) och de lånar inte ut pengar till en bostadsrätt som man inte bor i. *Hoppsan*

Bank nr 2 kunde jag få ett bolån hos. De räknade med hyresintäkten från bostadsrätten MEN på kontraktet som jag var tvungen att visa upp för banktanten hade jag ju tidbegränsat uthyrningen. Så då kära vänner blev det nej även där. Får dock återkomma när huset är uthyrt och jag har ett kontrakt att visa upp.

Lite fundersam på hur bank nr 2 tänker och räknar:

Det är i bank nr 2 som jag har medlemslånet på/via.

Mmm kom på det nu i skrivande stund att banken har ju sin säkerhet via mitt fack. Kan jag inte betala så är det ju facket som går in. Banken tjänar/vinner ju inte på att få min bostadsrätt som säkerhet.

F-n också, det slog mig nu. Klart att Banktanten inte vill förlora massa ränta genom att göra om det till ett bolån med knappt 1/3 i ränteintäkt. *shit*

Går ingen nöd på mig men ska bli skönt när huset är uthyrt och jag har ett vanligt bolån på bostadsrätten.

Ytterligare ett tips: Riksbygget är inte glada i att hyra ut bostadsrätter i 2:a hand, får hyra ut lgh på nåder i några månader 😕
Citera
2017-09-18, 11:21
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InteFullKoll
Har ett mer eller mindre nyrenoverat hus i en lagom stor stad.
Liten lättskött tomt, garage och ett stort uterum.
Nacktdelen är uppvärmningen: direktverkande el :-/

Gjorde en intressekoll för ngt år sen och fick bra respons från potentiella hyresgäster.

Min fundering/tanke är att köpa en liten (etta) bostadsrätt max 200000 kr med en hyra på max 2000kr.
Budade förra året på en liknade lägenhet. Så det finns bostadsrätter som stämmer in ekonomiskt på det jag söker. Fick ett medlemslån på 200000 kr förra året( som jag inte använde utan har löst). Bör ju kunna gå att få ett bolån på bostadsrätten, när allt är klart eller låna upp huset.

Tanken är att hyra ut huset i tre år och leva relativt snålt de åren huset är uthyrt och betala av så mkt man kan av husets bolån.

7500kr vill jag ha i kallhyra.
2000kr avgift för bostadsrätten plus lånet ca 1500kr, samt extra försäkring på huset tillkommer.

Huset är mitt pensionssparande och amortera 500kr i månaden på ett miljonlån då händer det inte mycket vill jag lova.

Vad tycker ni om min idé?

Jag får en känsla av att du räknar förtjänsten på detta som Hyresintäckt-räntekostnad hus - kostnad alternativt boende=förtjänst. Stämmer det?

Du missar i så fall helt att ta med slitage. Tänk ex vitvaror. Kostnad införskaffning/förväntad livslängd i månader ger kostnad per månad.

Detta måste med på allt i från maskiner till rena byggnadsdelar i huset för att få en rättvis kalkyl. Sedan måste du göra samma sak för borätten för att få fram vad det verkligen kostar att bo.
Citera
2017-10-03, 00:46
  #15
Medlem
Jo men det stämmer! Har inte riktigt räknat in slitaget i min glädjekalkyl.

Jag är medveten om att det kommer bli ett slitage på huset, som jag kommer vilja åtgärda när det är dags att flytta hem igen. Sen tillkommer ju kostnaden för att efterhålla huset och det är inte gratis. Jag vet inte om man får dra av hyran för borätten, annars blir skatten typ 1000kr i månaden också.

Borätten är ett kapitel för sig, tror den är ganska maxad när det gäller priset tyvärr. Få se om några år vad den står i och vad man kan göra för att öka värdet.
Citera
2017-10-04, 12:30
  #16
Medlem
InteFullKoll: Ditt medlemslån är också ett blanco, det enda facket gör är att förhandla räntan åt dig så att du eventuellt får bättre ränta. Var har du läst att facket betalar om du inte betalar?
Citera
2017-10-20, 00:18
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MalbecWarrior
InteFullKoll: Ditt medlemslån är också ett blanco, det enda facket gör är att förhandla räntan åt dig så att du eventuellt får bättre ränta. Var har du läst att facket betalar om du inte betalar?


Nää jag har nog bara antagit att mitt fack är typ borgensman för medlemslånet.
Ajdå, så fel jag har haft.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback