Citat:
Ursprungligen postat av
InteFullKoll
Har ett mer eller mindre nyrenoverat hus i en lagom stor stad.
Liten lttsktt tomt, garage och ett stort uterum.
Nacktdelen r uppvrmningen: direktverkande el :-/
Gjorde en intressekoll fr ngt r sen och fick bra respons frn potentiella hyresgster.
Min fundering/tanke r att kpa en liten (etta) bostadsrtt max 200000 kr med en hyra p max 2000kr.
Budade frra ret p en liknade lgenhet. S det finns bostadsrtter som stmmer in ekonomiskt p det jag sker. Fick ett medlemsln p 200000 kr frra ret( som jag inte anvnde utan har lst). Br ju kunna g att f ett boln p bostadsrtten, nr allt r klart eller lna upp huset.
Tanken r att hyra ut huset i tre r och leva relativt snlt de ren huset r uthyrt och betala av s mkt man kan av husets boln.
7500kr vill jag ha i kallhyra.
2000kr avgift fr bostadsrtten plus lnet ca 1500kr, samt extra frskring p huset tillkommer.
Huset r mitt pensionssparande och amortera 500kr i mnaden p ett miljonln d hnder det inte mycket vill jag lova.
Vad tycker ni om min id?
Jag fr en knsla av att du rknar frtjnsten p detta som Hyresintckt-rntekostnad hus - kostnad alternativt boende=frtjnst. Stmmer det?
Du missar i s fall helt att ta med slitage. Tnk ex vitvaror. Kostnad infrskaffning/frvntad livslngd i mnader ger kostnad per mnad.
Detta mste med p allt i frn maskiner till rena byggnadsdelar i huset fr att f en rttvis kalkyl. Sedan mste du gra samma sak fr bortten fr att f fram vad det verkligen kostar att bo.