• 1
  • 2
2017-09-17, 01:04
Medlem
Nu r jag gare till en liten bostadsrtt.

Jag tog ett medlemsln plus ett blankoln p 80% av kpesumman fr att ha pengarna i handen.

Ringde bank nr ett: rlig och dum som man r, erknde jag att jag inte bor i lgenheten n (har hyrt ut lgh i ett par mnader fr att gra klart huset) och de lnar inte ut pengar till en bostadsrtt som man inte bor i. *Hoppsan*

Bank nr 2 kunde jag f ett boln hos. De rknade med hyresintkten frn bostadsrtten MEN p kontraktet som jag var tvungen att visa upp fr banktanten hade jag ju tidbegrnsat uthyrningen. S d kra vnner blev det nej ven dr. Fr dock terkomma nr huset r uthyrt och jag har ett kontrakt att visa upp.

Lite fundersam p hur bank nr 2 tnker och rknar:

Det r i bank nr 2 som jag har medlemslnet p/via.

Mmm kom p det nu i skrivande stund att banken har ju sin skerhet via mitt fack. Kan jag inte betala s r det ju facket som gr in. Banken tjnar/vinner ju inte p att f min bostadsrtt som skerhet.

F-n ocks, det slog mig nu. Klart att Banktanten inte vill frlora massa rnta genom att gra om det till ett boln med knappt 1/3 i rnteintkt. *shit*

Gr ingen nd p mig men ska bli sknt nr huset r uthyrt och jag har ett vanligt boln p bostadsrtten.

Ytterligare ett tips: Riksbygget r inte glada i att hyra ut bostadsrtter i 2:a hand, fr hyra ut lgh p nder i ngra mnader 😕
Citera
2017-09-18, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InteFullKoll
Har ett mer eller mindre nyrenoverat hus i en lagom stor stad.
Liten lttsktt tomt, garage och ett stort uterum.
Nacktdelen r uppvrmningen: direktverkande el :-/

Gjorde en intressekoll fr ngt r sen och fick bra respons frn potentiella hyresgster.

Min fundering/tanke r att kpa en liten (etta) bostadsrtt max 200000 kr med en hyra p max 2000kr.
Budade frra ret p en liknade lgenhet. S det finns bostadsrtter som stmmer in ekonomiskt p det jag sker. Fick ett medlemsln p 200000 kr frra ret( som jag inte anvnde utan har lst). Br ju kunna g att f ett boln p bostadsrtten, nr allt r klart eller lna upp huset.

Tanken r att hyra ut huset i tre r och leva relativt snlt de ren huset r uthyrt och betala av s mkt man kan av husets boln.

7500kr vill jag ha i kallhyra.
2000kr avgift fr bostadsrtten plus lnet ca 1500kr, samt extra frskring p huset tillkommer.

Huset r mitt pensionssparande och amortera 500kr i mnaden p ett miljonln d hnder det inte mycket vill jag lova.

Vad tycker ni om min id?

Jag fr en knsla av att du rknar frtjnsten p detta som Hyresintckt-rntekostnad hus - kostnad alternativt boende=frtjnst. Stmmer det?

Du missar i s fall helt att ta med slitage. Tnk ex vitvaror. Kostnad infrskaffning/frvntad livslngd i mnader ger kostnad per mnad.

Detta mste med p allt i frn maskiner till rena byggnadsdelar i huset fr att f en rttvis kalkyl. Sedan mste du gra samma sak fr bortten fr att f fram vad det verkligen kostar att bo.
Citera
2017-10-03, 00:46
Medlem
Jo men det stmmer! Har inte riktigt rknat in slitaget i min gldjekalkyl.

Jag r medveten om att det kommer bli ett slitage p huset, som jag kommer vilja tgrda nr det r dags att flytta hem igen. Sen tillkommer ju kostnaden fr att efterhlla huset och det r inte gratis. Jag vet inte om man fr dra av hyran fr bortten, annars blir skatten typ 1000kr i mnaden ocks.

Bortten r ett kapitel fr sig, tror den r ganska maxad nr det gller priset tyvrr. F se om ngra r vad den str i och vad man kan gra fr att ka vrdet.
Citera
2017-10-04, 12:30
Medlem
InteFullKoll: Ditt medlemsln r ocks ett blanco, det enda facket gr r att frhandla rntan t dig s att du eventuellt fr bttre rnta. Var har du lst att facket betalar om du inte betalar?
Citera
2017-10-20, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MalbecWarrior
InteFullKoll: Ditt medlemsln r ocks ett blanco, det enda facket gr r att frhandla rntan t dig s att du eventuellt fr bttre rnta. Var har du lst att facket betalar om du inte betalar?

N jag har nog bara antagit att mitt fack r typ borgensman fr medlemslnet.
Ajd, s fel jag har haft.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in