Citat:
Ursprungligen postat av
InteFullKoll
Har ett mer eller mindre nyrenoverat hus i en lagom stor stad.
Liten lättskött tomt, garage och ett stort uterum.
Nacktdelen är uppvärmningen: direktverkande el :-/
Gjorde en intressekoll för ngt år sen och fick bra respons från potentiella hyresgäster.
Min fundering/tanke är att köpa en liten (etta) bostadsrätt max 200000 kr med en hyra på max 2000kr.
Budade förra året på en liknade lägenhet. Så det finns bostadsrätter som stämmer in ekonomiskt på det jag söker. Fick ett medlemslån på 200000 kr förra året( som jag inte använde utan har löst). Bör ju kunna gå att få ett bolån på bostadsrätten, när allt är klart eller låna upp huset.
Tanken är att hyra ut huset i tre år och leva relativt snålt de åren huset är uthyrt och betala av så mkt man kan av husets bolån.
7500kr vill jag ha i kallhyra.
2000kr avgift för bostadsrätten plus lånet ca 1500kr, samt extra försäkring på huset tillkommer.
Huset är mitt pensionssparande och amortera 500kr i månaden på ett miljonlån då händer det inte mycket vill jag lova.
Vad tycker ni om min idé?
Jag får en känsla av att du räknar förtjänsten på detta som Hyresintäckt-räntekostnad hus - kostnad alternativt boende=förtjänst. Stämmer det?
Du missar i så fall helt att ta med slitage. Tänk ex vitvaror. Kostnad införskaffning/förväntad livslängd i månader ger kostnad per månad.
Detta måste med på allt i från maskiner till rena byggnadsdelar i huset för att få en rättvis kalkyl. Sedan måste du göra samma sak för borätten för att få fram vad det verkligen kostar att bo.