Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-01-17, 02:16
  #1
Medlem
Har ett mer eller mindre nyrenoverat hus i en lagom stor stad.
Liten lättskött tomt, garage och ett stort uterum.
Nacktdelen är uppvärmningen: direktverkande el :-/

Gjorde en intressekoll för ngt år sen och fick bra respons från potentiella hyresgäster.

Min fundering/tanke är att köpa en liten (etta) bostadsrätt max 200000 kr med en hyra på max 2000kr.
Budade förra året på en liknade lägenhet. Så det finns bostadsrätter som stämmer in ekonomiskt på det jag söker. Fick ett medlemslån på 200000 kr förra året( som jag inte använde utan har löst). Bör ju kunna gå att få ett bolån på bostadsrätten, när allt är klart eller låna upp huset.

Tanken är att hyra ut huset i tre år och leva relativt snålt de åren huset är uthyrt och betala av så mkt man kan av husets bolån.

7500kr vill jag ha i kallhyra.
2000kr avgift för bostadsrätten plus lånet ca 1500kr, samt extra försäkring på huset tillkommer.

Huset är mitt pensionssparande och amortera 500kr i månaden på ett miljonlån då händer det inte mycket vill jag lova.

Vad tycker ni om min idé?
Citera
2016-01-17, 06:49
  #2
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InteFullKoll
Har ett mer eller mindre nyrenoverat hus i en lagom stor stad.
Liten lättskött tomt, garage och ett stort uterum.
Nacktdelen är uppvärmningen: direktverkande el :-/

Gjorde en intressekoll för ngt år sen och fick bra respons från potentiella hyresgäster.

Min fundering/tanke är att köpa en liten (etta) bostadsrätt max 200000 kr med en hyra på max 2000kr.
Budade förra året på en liknade lägenhet. Så det finns bostadsrätter som stämmer in ekonomiskt på det jag söker. Fick ett medlemslån på 200000 kr förra året( som jag inte använde utan har löst). Bör ju kunna gå att få ett bolån på bostadsrätten, när allt är klart eller låna upp huset.

Tanken är att hyra ut huset i tre år och leva relativt snålt de åren huset är uthyrt och betala av så mkt man kan av husets bolån.

7500kr vill jag ha i kallhyra.
2000kr avgift för bostadsrätten plus lånet ca 1500kr, samt extra försäkring på huset tillkommer.

Huset är mitt pensionssparande och amortera 500kr i månaden på ett miljonlån då händer det inte mycket vill jag lova.

Vad tycker ni om min idé?

Varför tar du ett medlemslån? Man lånar väl på bostaden eller i ditt fall tar det på huset!
Citera
2016-01-17, 14:00
  #3
Medlem
Det står att jag först skulle tar ett medlemslån och sen göra om det till ett bolån...
Jag tycker det är smidigare med ett medlemslån:
Man har pengarna i handen och man slipper kontantinsatsen och krångla med husvärdering. Med lite flyt(har inte haft det hittills) light-renoverar man lägenheten få upp värderingen lite och får bättre lånevillkor alt som du skrev låna upp huset.
Citera
2016-01-17, 14:14
  #4
Medlem
Det är bara en bra idé om du har råd att betala för bägge boendena om något händer.
Citera
2016-01-17, 14:36
  #5
Medlem
Planen är att vänta till hösten och förhoppningsvis skaffat sig en bättre buffert.
Med nuvarande inkomst har jag råd med både lgh, extralån och huset.
Delar av hyresintäkten kommer sparas som "hus" buffert, om diskmaskinen eller dyl skulle paja. Men så mkt som möjligt ska gå direkt till amorteringar utan att passera närmsta bar =).
Citera
2016-01-17, 15:32
  #6
Medlem
Köp ett par luftvärmepumpar då Kostar ca 15k inkl installation för en modell bättre!
Citera
2016-01-17, 22:28
  #7
Medlem
Roxor1
Har redan en luftvärmepump installerad
Citera
2016-01-17, 22:38
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InteFullKoll
Roxor1
Har redan en luftvärmepump installerad

aha...men läste att du hade direktverkande
Citera
2016-01-17, 22:53
  #9
Medlem
Yes, my bad. Missade att skriva det
Citera
2016-01-19, 14:20
  #10
Medlem
Europolitans avatar
Jag tycker att du ska hyra ut ditt hus !!!!!!!
Citera
2016-01-19, 14:30
  #11
Medlem
Conceptions avatar
Vad ingår i 7500kr?

Sophämtning?

Bredband?

VA?

Jag skulle nog tänka att det kostar mer än vad man tror i drift för ett hus samt att får man några rövhål som hyresgäster så kan det bli tråkigt. En bekant till mig fick en skinnväst som hyresgäst och det slutade med ett sönderslaget hus.
Citera
2016-01-21, 03:18
  #12
Medlem
7500kr i kallhyra var tanken. Ev står jag för huslarmet 380kr/mån.

El, sopor, vatten, avlopp och trädgårdsskötsel får hyresgästen står för själva. Samt att de får stå på kontrakten.

Antingen ett äldrepar eller liten familj med fastinkomst utan betalningsanmärkningar hoppas jag är intresserade av att hyra huset.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback