• 1
  • 2
2016-01-16, 19:31
Medlem
Tidigare i våras låg jag med en tjej ett par gånger, som sedan berättade för mig att hon hade herpes. Jag blev livrädd i och med att hon sa att hon hade fått det från mig, och tänkte att ingen skulle vilja ligga med mig igen, för jag hade ju herpes. Under perioden det tar för kroppen att bilda antikroppar kan man inte testa sig via blodprov, så jag spenderade dessa veckor med att läsa på om herpes, och jag läste MYCKET.

Bland annat fick jag veta att ungefär 30% av alla sexuellt aktiva människor i västvärlden bär på HSV-2 (könsherpes), och att mer än 90% bär på någon sorts herpes - därmed även inkluderat HSV-1 (munherpes). HSV-1 kan smitta från mun till kön det också, så mer än 30% av alla människor man kan/kommer ligga med/har legat med har eller kommer ha könsherpes, antingen i form av HSV-1 eller HSV-2.

Genom blodprov fick jag veta att jag inte hade någon form av herpes, men efter att ha lärt mig om statistiken och hur herpes smittar är jag ganska rädd för att dra på mig det. Kondom skyddar bara till 30%, herpesviruset kan smitta även när inga utslag finns, och mer än hälften av de som har viruset (och därmed smittar) har ingen aning om att de har det i och med att de inte har fått några symptom. När man testar sig för könssjukdomar testas man inte för herpes, så att fråga om personen man planerar att ligga med har testat sig hjälper en ingenting när det kommer till att utröna huruvida personen potentiellt kommer smitta en med herpes eller inte.

Nu kommer frågeställningen. Med allt detta i ryggen, hur fan ska man kunna vara lugn inför att ha sex med nya människor? 3 av 10 riskerar att smitta en med en oerhört stigmatiserad sjukdom som man får dras med resten av livet - som i sig självt (genom att man avslöjar att man har den) skickar en stor andel av de som är sugna på att ligga med en med benen på ryggen ut genom dörren. Visst tjänar man lite på att skydda sig, men inte mycket. Alla som säger att de inte har herpes vet inte att de inte har herpes. Jag är osäker på hur många som vet hur sjukdomen faktiskt funkar, men när man bär den här informationen med sig, hur ska man hantera konceptet att träffa och ligga med någon ny? För mig har sex i och med detta blivit ganska ångestladdat, och att ha ångest inför det att man ska ligga tjänar man sällan på.

tl;dr - 3 av 10 tjejer/killar du vill ligga med har herpes och kan smitta dig utan att de vet om det. Hur hanterar du detta?

Hur tänker ni?
Senast redigerad av Tr4m53 2016-01-16 kl. 19:33. Anledning: lade till tl;dr för latmaskar
Citera
2016-01-16, 19:47
Bannlyst
Jag är inte rädd för herpes, vid nya/tilfälliga kontakter använder jag kondom och på truten ser man ju ganska fort om dom har herpes!

Om jag blir tillsammans med en kvinna så vet jag om hon har herpes långt innan och hon blev således inte min kvinna.

Men jag har problem med min data.
Citera
2016-01-20, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nosheep
Jag är inte rädd för herpes, vid nya/tilfälliga kontakter använder jag kondom och på truten ser man ju ganska fort om dom har herpes!

Om jag blir tillsammans med en kvinna så vet jag om hon har herpes långt innan och hon blev således inte min kvinna.

Men jag har problem med min data.

Du kan bli smittad även med kondom, även när det inte syns att de har herpes. Hur vet du att kvinnan du är intresserad av att bli tillsammans med inte har herpes? Har hon inte tagit blodprov eller är oskuld när du träffar henne finns det inget som garanterar att hon inte har det.
Citera
2016-01-23, 20:30
Medlem
"Hur rädd är du för herpes?"

Så rädd/äcklad att jag inte stack "in den" utan gummi trots hennes vädjanden när hon låg med särade ben framför mig. Det var ett långt ons och i dag är jag glad att förnuftet vann över dumheterna. Eloge till henne för ärligheten dock.
Citera
2016-01-23, 22:01
Medlem
meramans avatar
Varför skulle jag vara mer rädd för herpes än något annat? Finns betydligt värre saker att vara rädd för.
Citera
2016-01-24, 01:53
Medlem
ImMcGyverLOLs avatar
Inte alls. Dels är det behandlingsbart och dels är symptomen mycket lindriga, det är ju inte så att kuken trillar av direkt Jämför det med klamydia som var och varannat krogluder har numer, gonnoré eller syfilis (informationsplikt) är det en breeze och nu skall vi inte ens dra in HIV.
Citera
2016-01-25, 23:33
Medlem
KnackehaxanMias avatar
Har aldrig haft herpes o är inte särskilt rädd för att få det heller. Om/ när jag har sex så är det isf med en kille som jag känner hyfsat, som jag gillar som person o då tänker jag att om jag skulle ha så jäkla otur att av misstag/ råkar få herpes på munnen så kan jag gott ta det isf från just honom....typ.

Har också läst om det här med att munherpesvarianten ökar i underliv -hos både kvinnor o män. Skulle nog va riktigt jobbigt att få det i skötet, har läst om att det tydligen gör svinont - för tjejers del iaf, vet inte hur det känns för killar men måste ju kännas väldigt ont o svidigt även för killar.

Tycker faktiskt att det va bra att du startade den här tråden TS om inte annat så för att påminna andra om att använda kådis när de är osäkra på sitt ligg.
Citera
2016-01-26, 15:27
Medlem
HighwayDelights avatar
Har aldrig haft herpes, och har ingen aning om jag är bärare eller ej, har klarat mig ifrån både det ena och det andra trots oanständigt leverne
Klart man är rädd att dra på sig det, men i mitt fall är det nog lugnt.
Nu lever jag i ett samboförhållande sedan många år tillbaka, har ingen smitta brutit ut förr, hoppas jag att det förblir så..
Citera
2016-01-29, 23:01
Medlem
Thunderhorses avatar
Tack för denna tråd! Jag har själv funderat mycket på detta. Angående HSV-1 får jag intrycket att man kanske inte behöver ta det allt för seriöst, trots allt bär ju 80% av befolkningen på detta virus och symptomen är ofta lindriga eller uppträder inte alls. Om du är en normalt funtad människa i dina bästa år (dvs pussar/hånglar med det motsatta könet lite då och då) kommer du få det med hög sannolikhet under ditt liv. När du väl träder in i ett förhållande med tjejen i ditt liv, kommer hon ha det med 80% sannolikhet, och du kommer att smittas...
Citera
2016-03-28, 19:37
Medlem
Tack för denna tråd! Har funderat mycket på detta.

Jag fick HSV-2 av en kille jag träffade en period för 7-8 år sedan. Han lovade på heder och samvete att han var ren, men så var inte fallet. Detta har inneburit enorm lidande för mig, både fysiskt och psykiskt.

Läkaren sa till mig att detta endast smittar strax innan och under tiden man har blåsor. Jag har levt efter den sanningen och det var nyligen jag förstod att detta inte stämmer. Jag har givetvis ändå alltid berättat för de jag haft sex med.

Nu till saken. Jag har haft sambo i nästan 6 år. Jag berättade när vi träffades och vi har aldrig pratat om detta efter. Vi använder kondom och jag har inte sex om jag känner av viruset.

Nu finns det risk för att jag och sambon kommer att separera. Med min nyvunna kunskap har det slagit mig att jag aldrig kommer att ha ett normalt liv. Mycket som cirkulerar i huvudet nu.

Kan min sambo vara smittad utan att han fått symptom? Om vi separerar, är det celibat resten av livet då? Minskar risken att smitta med åren? (Eftersom symtomen gör det)
Citera
2016-04-02, 13:54
Medlem
helenduvals avatar
Inte rädd för, det går att bota om man har otur.
Citera
2016-04-02, 14:04
Bannlyst
jag är rädd för dessa sjukdomar tyvärr har aldrig råkat få några då jag inte är en kille som ligger runt en massa , tycker sådana här sjukdomar är riktigt äckliga även om många av de går att bota ganska lätt . skulle känna mej riktigt smutsig som människa om jag råkade få nått så väljer vem jag har sex med , med omsorg
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in