• 1
  • 2
2016-01-16, 10:10
Medlem
paprikaflickans avatar
Känner ni inte hur hemskt det är att sitta inne på röven och låta sin kropp förfalla i en ergonomisk stol men istället arbeta sönder hjärnan med massa artificiella saker? Saknar ni inte att istället vara ute och andas frisk luft, göra något praktiskt och arbeta med kroppen?

Jag har bara suttit inne på kontor nästan hela mitt arbetsliv men kan minnas de gångerna jag sommarjobbade som ung. Efter att man har målat en hel dag t ex har man ju bara en skön känsla i både kroppen och själen. När man äntligen sätter sig ner och äter sin lunchlåda med de andra kan man känna att man förtjänat den, lite som efter ett träningspass. När man går hem känner man att man har åstadkommit något praktiskt och kan gå hem och känna sig ledig och tillfredställd. Nu när jag går hem från jobbet efter att ha stirrat på en datorskärm i 8 timmar är det mest med en äcklig ångestkänsla över mig.

Missförstå mig inte, jag är absolut inte missnöjd med mitt jobb, men känner inte ni andra också ibland hur härligt det skulle varit att jobba som kanske dikesgrävare istället? Eller kanske så potatis? Låta kroppen arbeta men hjärnan vila, eller åtminstone använda hjärnan till praktiska saker. Är det bara jag som känner mig otillfredsställd?

När jag tänker efter är det ju inte ens så konstigt egentligen. Under hela människans utveckling är det ju egentligen bara de senaste 40 åren som vi jobbat såhär. Innan dess var vi ju alla fabriksarbetare i 100 år, innan dess jordbrukare i 10,000 och innan dess samlare/jägare.
Senast redigerad av paprikaflickan 2016-01-16 kl. 10:24.
Citera
2016-01-16, 10:23
Medlem
Ibland. Men det går över när jag åker förbi vägarbetarna som jobbar ute i -20.
Citera
2016-01-16, 10:25
Medlem
NiV3Rts avatar
Många i min bekantskapskrets inkl. mig som emellanåt känner så. Kontorsjobb är det moderna slaveriet
Citera
2016-01-16, 10:36
Medlem
jymdjakets avatar
Rätt ofta, men misstänker att jag romantiserar det som fasen. Åtta timmar om dagen kan nog bli träligt.
Citera
2016-01-16, 10:37
Medlem
1. Om du törstar efter fysiskt arbete så mycket, kan du lika gärna göra lite fritidsjobb när du kommer hem eller träna under lunchen eller vad som helst.

2. Fysiskt arbete är ändå bara angenämt i små doser. Att jobba i 8h med fysiskt ansträngande saker är långt ifrån angenämt, möjligen 1-3h är en gyllene gräns. Således vinner kontorsjobb även här, då man får välja hur mycket fysiskt man vill utsätta sig för, istället för att vara FAST med 8h per dag varje dag.

3. Fördelen med att ha ett icke-fysiskt jobb också är att vi som har det, orkar jobba när vi kommer hem också om vi så vill. De jag känner som renoverar, bygger och gör diverse hemmaprojekt är alltid folk som har ett icke-fysiskt krävande jobb. De som jobbar med sånt redan på arbetet, de klagar ofta på hur de under lov tar hand om sådant för att de inte orkar annars.

4. Du är medveten om att du inte "måste" sitta i en stol hela dagarna på jobbet? Det finns många arbetsplatser som har möjlighet till bord där du kan stå upp. Även om ni inte har det just på era kontor, föreslå det av hälsoskäl. Sällan de säger nej till en enkel fix om det innebär bättre hälsa hos sina anställda.

5. Det du snackar om är sommarnostalgi när du snackar om målning. I Sverige är det fint väder kanske 3 månader per år och av dessa 3 månader är det fina vädret långt ifrån varenda dag. Så det du pratar om är att sommaren är skön, inte fysiskt jobb. Den övriga delen av året när det är kallt och jävligt så skulle jag fan hellre jobba gratis än att vara utomhus hela dagen.
Citera
2016-01-16, 10:45
Bannlyst
Många som jobbar på kontor gymmar.
Jordbruket är cirka 4000 år gammalt i Sverige för övrigt.
Citera
2016-01-16, 10:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnober
Vägarbetate på vintern?
Citera
2016-01-16, 10:59
Medlem
Jag gillar att arbeta med hjärnan. Hur kul vore det att stå ute 8 timmar om dagen och typ gräva en grop, medan hjärnan förfaller?

Dessutom har många arbetsplatser friskvård så man kan gymma, plus att man kan gymma när man kommer hem, cykla/promenera till jobbet om man har rätt avstånd o.s.v.

Med andra ord så blir det vad man gör det till. Kontorsjobb behöver inte betyda att man låter kroppen förfalla.
Citera
2016-01-16, 11:33
Medlem
Under---18s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sansmoral
Jag gillar att arbeta med hjärnan. Hur kul vore det att stå ute 8 timmar om dagen och typ gräva en grop, medan hjärnan förfaller?

Dessutom har många arbetsplatser friskvård så man kan gymma, plus att man kan gymma när man kommer hem, cykla/promenera till jobbet om man har rätt avstånd o.s.v.

Med andra ord så blir det vad man gör det till. Kontorsjobb behöver inte betyda att man låter kroppen förfalla.
Det är 2015, vi har maskiner som kan gräva gropar. Blir man bra på det behöver man inte göra så mycket fysiskt grävande
Citera
2016-01-16, 11:33
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnober

Jobbade som rangerare på järnvägen förut. Det var lagom kul att sopa växlar när det var 20-25 minusgrader. Nu kör jag buss och saknar absolut inte ett fysiskt utomhusjobb. Men har man ett stillasittande jobb så bör man träna på fritiden. Jag springer på löpbandet typ 3 ggr i veckan.
Citera
2016-01-16, 11:47
Medlem
Sweetiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NiV3Rt
Många i min bekantskapskrets inkl. mig som emellanåt känner så. Kontorsjobb är det moderna slaveriet
Det är väl tvärt om?

Kontorsjobb, speciellt inom IT är väldigt förmånligt. Man har mycket mer flexibel arbetstid och kan gå på ärenden eller sluta tidigare/senare alternativt jobba hemifrån utan problem. Friskvårdstimmar och friskvårdsbidrag gör att många gymmar regelbundet, ofta även mitt på arbetstid. Det satsas på ergonomiska stolar samt bord så att man kan växla att stå upp.

Men framför allt ger det så mycket mer att jobba med hjärnan än fysiskt hjärndött. Jag har jobbat både fysiskt och med hjärnan och det förstnämnda för åtminstone för mig urbota tråkigt och hemskt. Nu när jag jobbar med hjärnan så kan man utvecklas och möta nya utmaningar varje dag.
Citera
2016-01-16, 11:54
Medlem
arnold2k5s avatar
Nej inte ett dugg faktiskt.
Under studietiden jobbade jag en del med farsan som e snickare och visst, de var soft att jobba en helg och slita med kroppen efter en tung vecka mentalt men i långa loppet? Verkligen inte.

Som "Kontorsråtta" kan jag träna 30 min vid lunch varje dag och en timme direkt efter jobbet då gymmet ligger vägg i vägg med min arbetsplats.
Jag har flexibla arbetstider och kan egentligen komma och gå som det behagar mig (om jag inte har möten). Det innebär att jag t.ex. kan åka iväg till Bali 20 dagar i februari/mars utan att ta ut en enda semesterdag. Har istället jobbat övertid och ordnat med leveranser i flera projekt i förtid.
Dessutom har jag ett jobb som stimulerar mig mentalt vilket jag aldrig upplevde som snickare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in