2016-01-16, 12:05
Medlem
Sorkus avatar
Visst är det en skön känsla att ha målat en hel dag, men ett målarjobb är inte tillräckligt intellektuellt utmanande för att hålla mig stimulerad. För övrigt en mycket bra sammanfattning av Icnivad, det fysiska arbetet som jag saknar i tjänsten tar jag igen på fritiden.
Citera
2016-01-16, 12:21
Medlem
Nej, har inte "spring i benen"/ADHD och trivs med att sitta still i lugn och ro. Kan dock tycka att det är skönt att röra på sig emellanåt. Ser till att motionera när jag känner det behovet.

Arbetsdagarna på de kontorsjobb jag haft, har alltid varit mer flexibla än på de fysiska jobb jag hade inom industrin i min ungdom. Vill jag resa mig och ta en halvtimmes promenad på eftermiddagen, kan jag göra det - förutsatt att jag jobbar in den tiden. Inom industrin var arbetsdagen mer inrutad - tack vare stämpelklockan. Ingen flexibilitet alls och du var "låst" vid din arbetsplats.

Sedan tär 8 timmars fysiskt arbete/dag, 5 dagar i veckan, 47 veckor om året en hel del på kroppen i det långa loppet. Jag minns när jag var 19-20 år gammal och var "tvungen" att ta en powernap efter varje arbetsdag, för att orka med kvällsaktiviteter. Det problemet har jag inte idag. Minns även 40-45-åringar som jobbat inom industrin "hela livet" och var slitna som 60-åringar. Knappast hälsosamt.

Sedan ska vi inte tala om den obefintliga intellektuella stimulansen och den skrattretande låga lönen (i förhållande till hur slitsamt jobbet var).

Nu målar jag upp bilden av mitt arbetsliv, där jag förknippar "fysiska jobb" med lågkvalificerade arbeten/arbetsplatser och kontorsjobb med kvalificerade dito. Så ser inte verkligheten riktigt ut. Det finns "bra" fysiska jobb/arbetsplatser, likväl som det finns "dåliga" kontorsjobb.

Jag skulle nog i framtiden kunna tänka mig ett kvalificerat fysiskt jobb, kanske inspektör av arbetsplatser eller dyl., med lika inslag fysiska platsbesök/resor som arbete bakom datorskärmen.
Citera
2016-01-16, 12:34
Medlem
När jag jobbade i ett kontor framför en dator så kollade jag nästan hela tiden på klockan, den rörde sig knappt. Fan är det lunch snart, hela jävla 4 timmar kvar tills man slutar osv. Nu när jag jobbar med ett mer fysiskt jobb är ute mer i fältet så att säga så springer tiden iväg istället, nu kollar man på klockan och ser ojdå lunch om 10 min.

Visst blir man mer sliten utav det fysiska jobbet men fan så mycket bättre man mår psykiskt.
Citera
2016-01-16, 12:58
Medlem
mediekratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Znorken
När jag jobbade i ett kontor framför en dator så kollade jag nästan hela tiden på klockan, den rörde sig knappt. Fan är det lunch snart, hela jävla 4 timmar kvar tills man slutar osv. Nu när jag jobbar med ett mer fysiskt jobb är ute mer i fältet så att säga så springer tiden iväg istället, nu kollar man på klockan och ser ojdå lunch om 10 min.

Visst blir man mer sliten utav det fysiska jobbet men fan så mycket bättre man mår psykiskt.
Detta visar bara hur olika människor är. Jag står personligen inte ut med jobb som inte stimulerar mig mentalt. Detta inkluderar i princip samtliga jobb man utför med kroppen som verktyg. Sedan finns det även flera kontorsjobb som inte heller stimulerar för den delen, det gäller att hitta rätt.

Folk brukar tala om det som skillnaden mellan ett jobb och en karriär. T.ex. Chris Rock säger det exceptionellt i sin stand-up. https://www.youtube.com/watch?v=tnlNUZqFzgY

Men som alltid är gräset alltid grönare. Det är lätt att romantisera andra yrken när man tänker på de negativa aspekterna av sitt egna och endast de positiva sidorna av de andra. Oavsett vad så är lönen i regel bättre på kontorsjobb än när man arbetar med kroppen. Det finns givetvis undantag, t.ex. oljeriggsjobb är ganska feta. Men även inom oljebolag har man tusentals kontorsråttor som tjänar mer än arbetsmyrorna ute på oljeriggarna.
Citera
2016-01-16, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArrBBCC
Vägarbetate på vintern?

Japp. Åtminstone i vår stad.
Citera
2016-01-16, 13:03
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Jo, lite, men verkligheten är annorlunda. Min kropp är helt slutjobbad så jag klarar inte längre några större fysiska moment.
Citera
2016-01-16, 13:08
Medlem
ps870s avatar
Inte det minsta. På kontoret är det alltid bra temperatur oavett väder ute. Dessutom är det alltid nära till muggen och nybryggt kaffe finns alltid nära. Inget muskeljobb som gör att jag blir svettig.
Borden på kontoret är höj/ sänkbara och jag står oftast upp och jobbar. Jag uppskattar även att ha ständig tillgång till en dator/ internet. Vi kan få massage var tredje vecka till subventionerat pris.
Ute/ fysiktjobb har jag haft. Antingen var det för varmt, för kallt, för blåsigt, för regnigt osv. Dessutom gick jag omkring i grovarbetatarkläder hela dagarna.
Motion får jag på gymmet och jag är ute mycket på min fritid. Så jag trivs utmärkt på ett kontor.
Edit. Dessutom har jag mycket generös flex, 6 veckors semester och kan jobba hemifrån när jag vill.
Senast redigerad av ps870 2016-01-16 kl. 13:11.
Citera
2016-01-16, 13:26
Medlem
vitapumpss avatar
Jag är tjej och s k kontorsråtta.Trivs jättebra med mitt jobb.Har många spännande arbetsuppgifter och eget kontor.Trivs med att klä mig snyggt och represenegativt. Jobbet passar mig utmärkt.Har varken intresse eller fysik för tungt kroppsarbete.Men går på gym.
Citera
2016-01-16, 13:36
Medlem
skvallertackas avatar
Ibland kan jag sakna det lite.
Fast när man vaknar, åker till jobbet och det är minus 15 ute, kör två timmar gym på arbetstid och plockar ut det dubbla mot vad de som kör fysiskt arbete som jobb gör så är det helt okej.
Citera
2016-01-16, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Icnivad
1. Om du törstar efter fysiskt arbete så mycket, kan du lika gärna göra lite fritidsjobb när du kommer hem eller träna under lunchen eller vad som helst.

2. Fysiskt arbete är ändå bara angenämt i små doser. Att jobba i 8h med fysiskt ansträngande saker är långt ifrån angenämt, möjligen 1-3h är en gyllene gräns. Således vinner kontorsjobb även här, då man får välja hur mycket fysiskt man vill utsätta sig för, istället för att vara FAST med 8h per dag varje dag.

3. Fördelen med att ha ett icke-fysiskt jobb också är att vi som har det, orkar jobba när vi kommer hem också om vi så vill. De jag känner som renoverar, bygger och gör diverse hemmaprojekt är alltid folk som har ett icke-fysiskt krävande jobb. De som jobbar med sånt redan på arbetet, de klagar ofta på hur de under lov tar hand om sådant för att de inte orkar annars.

4. Du är medveten om att du inte "måste" sitta i en stol hela dagarna på jobbet? Det finns många arbetsplatser som har möjlighet till bord där du kan stå upp. Även om ni inte har det just på era kontor, föreslå det av hälsoskäl. Sällan de säger nej till en enkel fix om det innebär bättre hälsa hos sina anställda.

5. Det du snackar om är sommarnostalgi när du snackar om målning. I Sverige är det fint väder kanske 3 månader per år och av dessa 3 månader är det fina vädret långt ifrån varenda dag. Så det du pratar om är att sommaren är skön, inte fysiskt jobb. Den övriga delen av året när det är kallt och jävligt så skulle jag fan hellre jobba gratis än att vara utomhus hela dagen.
1. Är du inte lastgammal utan runt 40-45 och nedåt så skall du orka med att träna ett par gånger i veckan även om du arbetar med kroppen. Gör du inte det så är det du som är klen, inte arbetet som är tungt. Kanske inte brottning eller tung gymträning, men ett par-tre tennispass eller löpning orkar man med.

2. Du vet att det inte är konstant rörelse i åtta timmar va? Det uppstår små pauser hela tiden. Antingen tar man paus själv för att man behöver, man måste gå på toaletten ibland och ibland är Newtons lag generös. Säger inte att du har fel, det är ett jävla slit med tunga kroppsarbeten, men att sitta/stå och glo i åtta timmar kan inte vara så värst skoj heller.

3. Haha, när vi får åka på jobb hos privatpersoner så är det just hos folk som arbetar på kontor och dylika. Varför? För de har ena tummen i röven och andra i handen. De kan inte spika plank eller bila golv, för de är inte praktiskt lagda och underhåller inte några praktiska färdigheter.

4. Pass

5. Kroppsarbete tycker jag är skönast när det är runt nollan på termometern. Svalkande samtidigt som man tycker det är skönt att hålla igång för att hålla värmen. Sommaren är värst eftersom det blir så galet varmt med tunga skyddskläder i gassande sol.

Frågor på det?

(Men det bästa vore nog kortare dagar för kroppsarbeten, det håller jag med om, och en kontorsarbetare har större frihet med sin kropp, det har du rätt i)
Citera
2016-01-16, 13:50
Medlem
MrSweeneyTodds avatar
Jobbade fysiskt tillför ett par år sedan då jag fick ett schysst jobb av ren röta.

Saknar en del saker såklart, är en helt annan gemenskap mellan kollegor när man gör saker med händerna, känns som man har mer gemensamt med varandra.

Tiden flyger ju också förbi när man hela tiden har händerna fulla, 8timmar känns ju bara som om de tar 3.

Men utöver det klagar jag inte, tjänar mycket bättre, mer frihet, mer ansvar och mår till vardags bättre
Citera
2016-01-16, 13:52
Medlem
yournotlikemes avatar
Har bättre kropp än de flesta som jobbar med "fysiska arbeten" just för att jag går till gymmet 3-4 ggr i veckan och ser till att äta rätt, så...nej jag skulle inte vilja ha ett "fysiskt arbete", speciellt inte utomhus nu i -14.

På sommaren kanske det hade varit skönt dock, dock trivs jag så bra på mitt så skulle inte vilja byta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in