Citat:
Ursprungligen postat av
Icnivad
1. Om du törstar efter fysiskt arbete så mycket, kan du lika gärna göra lite fritidsjobb när du kommer hem eller träna under lunchen eller vad som helst.
2. Fysiskt arbete är ändå bara angenämt i små doser. Att jobba i 8h med fysiskt ansträngande saker är långt ifrån angenämt, möjligen 1-3h är en gyllene gräns. Således vinner kontorsjobb även här, då man får välja hur mycket fysiskt man vill utsätta sig för, istället för att vara FAST med 8h per dag varje dag.
3. Fördelen med att ha ett icke-fysiskt jobb också är att vi som har det, orkar jobba när vi kommer hem också om vi så vill. De jag känner som renoverar, bygger och gör diverse hemmaprojekt är alltid folk som har ett icke-fysiskt krävande jobb. De som jobbar med sånt redan på arbetet, de klagar ofta på hur de under lov tar hand om sådant för att de inte orkar annars.
4. Du är medveten om att du inte "måste" sitta i en stol hela dagarna på jobbet? Det finns många arbetsplatser som har möjlighet till bord där du kan stå upp. Även om ni inte har det just på era kontor, föreslå det av hälsoskäl. Sällan de säger nej till en enkel fix om det innebär bättre hälsa hos sina anställda.
5. Det du snackar om är sommarnostalgi när du snackar om målning. I Sverige är det fint väder kanske 3 månader per år och av dessa 3 månader är det fina vädret långt ifrån varenda dag. Så det du pratar om är att sommaren är skön, inte fysiskt jobb. Den övriga delen av året när det är kallt och jävligt så skulle jag fan hellre jobba gratis än att vara utomhus hela dagen.
1. Är du inte lastgammal utan runt 40-45 och nedåt så skall du orka med att träna ett par gånger i veckan även om du arbetar med kroppen. Gör du inte det så är det du som är klen, inte arbetet som är tungt. Kanske inte brottning eller tung gymträning, men ett par-tre tennispass eller löpning orkar man med.
2. Du vet att det inte är konstant rörelse i åtta timmar va? Det uppstår små pauser hela tiden. Antingen tar man paus själv för att man behöver, man måste gå på toaletten ibland och ibland är Newtons lag generös. Säger inte att du har fel, det är ett jävla slit med tunga kroppsarbeten, men att sitta/stå och glo i åtta timmar kan inte vara så värst skoj heller.
3. Haha, när vi får åka på jobb hos privatpersoner så är det just hos folk som arbetar på kontor och dylika. Varför? För de har ena tummen i röven och andra i handen. De kan inte spika plank eller bila golv, för de är inte praktiskt lagda och underhåller inte några praktiska färdigheter.
4. Pass
5. Kroppsarbete tycker jag är skönast när det är runt nollan på termometern. Svalkande samtidigt som man tycker det är skönt att hålla igång för att hålla värmen. Sommaren är värst eftersom det blir så galet varmt med tunga skyddskläder i gassande sol.
Frågor på det?
(Men det bästa vore nog kortare dagar för kroppsarbeten, det håller jag med om, och en kontorsarbetare har större frihet med sin kropp, det har du rätt i)