• 1
  • 2
2016-01-15, 22:10
Medlem
framtands avatar
Tittade på Skavlan precis, en fascinerande berättelse även om tanten kändes lite byfåne. Är man sympatisk och trevlig och samtidigt en produkt av nazisternas avelsprogram måste man bära på en av de mer unika livshistorierna som finns. Har ni i Revisionism-forat koll på tanten? Ljuger hon? (Jag tänkte lägga tråden i kändisskvaller först, men det är omständigheterna runt hennes tillverkning som gjorde att jag beslutade mig för Revisionism)

41 minuter in, http://www.svtplay.se/video/5902628/...t-2?start=auto

Eller var det mildare omständigheter än de som berättas?
Citera
2016-01-15, 23:21
Medlem
varmluftsballongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av framtand
Tittade på Skavlan precis, en fascinerande berättelse även om tanten kändes lite byfåne. Är man sympatisk och trevlig och samtidigt en produkt av nazisternas avelsprogram måste man bära på en av de mer unika livshistorierna som finns. Har ni i Revisionism-forat koll på tanten? Ljuger hon? (Jag tänkte lägga tråden i kändisskvaller först, men det är omständigheterna runt hennes tillverkning som gjorde att jag beslutade mig för Revisionism)

41 minuter in, http://www.svtplay.se/video/5902628/...t-2?start=auto

Eller var det mildare omständigheter än de som berättas?

Varför skulle hon ljuga?
Citera
2016-01-16, 00:12
Medlem
framtands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av varmluftsballong
Varför skulle hon ljuga?

Ingen aning, det var väl därför jag la det i revisionism. Finns det fler exempel på dessa nu vuxna barn? Fler historier? Tyckte det var intressant och ville mest ha lite prat om själva företeelsen.
Citera
2016-01-16, 00:48
Medlem
varmluftsballongs avatar
Citat:
Ingen aning, det var väl därför jag la det i revisionism. Finns det fler exempel på dessa nu vuxna barn? Fler historier? Tyckte det var intressant och ville mest ha lite prat om själva företeelsen.

Ja jag tyckte oxå hennes berättelse var intressant om än tragisk. Nu är det ganska länge sedan jag läste om denna företeelse. Vet om att Hitler och nazisterna var i stort behov av blåögda, blonda barn. Därför inrättade möjligheter bland annat för ensamstående kvinnor i Norge att föda sina barn i avskildhet. Kari är ett barn som i Norge senare skulle kallas Tyskerunger eller tyskerbarn.

Tyskeunger är den norska beteckningen för de barn som föddes i samband med den tyska ockupationen av Norge 1940-1945 och som var resultatet av en förbindelse mellan en norsk kvinna och en tysk man. Efter kriget drabbades många av barnen av mobbning och misshandel.

Man uppskattar att sammanlagt 10 000-12 000 tyskerbarn föddes under åren 1940-1946. Siffran är mycket osäker, bland annat därför att många kvinnor tros ha förtigit faderns identitet. Omkring 8000 av barnen var resultatet av Lebensborn-programmet. Programmet nådde sin största omfattning utanför Tyskland just i Norge, där nazisterna såg de bästa möjligheterna att "förädla" det ariska blodet. Åtta Lebensborn-hem var i drift, ett nionde hann aldrig starta.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Tyskerunger

Edit: Marit Paulsen är tydligen en sk tyskeunge (Man lär sig något nytt varje dag)
Senast redigerad av varmluftsballong 2016-01-16 kl. 00:53.
Citera
2016-01-16, 01:08
Medlem
framtands avatar
Citat:
Ja jag tyckte oxå hennes berättelse var intressant om än tragisk. Nu är det ganska länge sedan jag läste om denna företeelse. Vet om att Hitler och nazisterna var i stort behov av blåögda, blonda barn. Därför inrättade möjligheter bland annat för ensamstående kvinnor i Norge att föda sina barn i avskildhet. Kari är ett barn som i Norge senare skulle kallas Tyskerunger eller tyskerbarn.

Tyskeunger är den norska beteckningen för de barn som föddes i samband med den tyska ockupationen av Norge 1940-1945 och som var resultatet av en förbindelse mellan en norsk kvinna och en tysk man. Efter kriget drabbades många av barnen av mobbning och misshandel.

Man uppskattar att sammanlagt 10 000-12 000 tyskerbarn föddes under åren 1940-1946. Siffran är mycket osäker, bland annat därför att många kvinnor tros ha förtigit faderns identitet. Omkring 8000 av barnen var resultatet av Lebensborn-programmet. Programmet nådde sin största omfattning utanför Tyskland just i Norge, där nazisterna såg de bästa möjligheterna att "förädla" det ariska blodet. Åtta Lebensborn-hem var i drift, ett nionde hann aldrig starta.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Tyskerunger

Edit: Marit Paulsen är tydligen en sk tyskeunge (Man lär sig något nytt varje dag)

Nu skäms jag lite för att jag la den i "revisionism", det var mest hennes "minnen" från så ung ålder och att hennes mamma klipptes av bröstvårtorna som gjorde att jag förvirrat nog trodde det skulle finnas lite mer information från "båda" sidor så att säga. Men visst har jag i bakhuvudet hört "Tyskerunger" någon gång, kopplade bara inte riktigt hela vägen. Intressant hur som helst, Abba-Frida som nazistiskt experiment!?, så jag får vara nöjd med utfallet ändå.

Om ingen nu har invändningar värdiga "Revisionism"?

Ni som har bättre koll, är detta programs existens något som accepteras även av revisionister? Det verkar ju som grymheterna kom först efter födseln av samhället i stort så jag antar att även den mest inbitna nazi-förespråkaren kan erkänna omständigheterna?
Citera
2016-01-16, 01:21
Medlem
varmluftsballongs avatar
Citat:
Nu skäms jag lite för att jag la den i "revisionism", det var mest hennes "minnen" från så ung ålder och att hennes mamma klipptes av bröstvårtorna som gjorde att jag förvirrat nog trodde det skulle finnas lite mer information från "båda" sidor så att säga.

Tror det framgår i hennes bok hur hon fick informationen. Hon måste fått denna information i efterhand då hon hämtades 10 dagar efter förlossning. (visst var det 10 dagar?)

Citat:
Men visst har jag i bakhuvudet hört "Tyskerunger" någon gång, kopplade bara inte riktigt hela vägen.

Nä det är väl inte den mest återberättade historian. Oftast när jag tänker på berättelser om hur nazisterna skickade barn så tänker jag automatiskt på dem som skulle skickas till döden i ett dödsläger.

Citat:
Intressant hur som helst, Abba-Frida som nazistiskt experiment!?, så jag får vara nöjd med utfallet ändå.

Abba-Frida? Tell me more.

Citat:
Ni som har bättre koll, är detta programs existens något som accepteras även av revisionister? Det verkar ju som grymheterna kom först efter födseln av samhället i stort så jag antar att även den mest inbitna nazi-förespråkaren kan erkänna omständigheterna?

Förvisso vet man aldrig vad en "revisionist" kan få för sig att förneka. Fantasin är oändlig. Tror dock inte att detta programmet har förnekats (mig veterligen) (än Däremot har eutanasiprogrammet, förnekats där nazisterna mördade oönskade medborgare. Och förstås, allt som berättar om förintelsen.
Citera
2016-01-16, 02:31
Medlem
framtands avatar
Citat:
Tror det framgår i hennes bok hur hon fick informationen. Hon måste fått denna information i efterhand då hon hämtades 10 dagar efter förlossning. (visst var det 10 dagar?)

Har du läst boken? Precis beställt den själv, brukar inte bry mig men jag finner hela konceptet väldig fascinerande. Det är ju en klockren "truth stranger than fiction". Men har "Det ser mörk ut på Kameruns avbytarbänk"-citatet precis blivit motbevisat så väljer jag att vara skeptisk till allt historieberättande (tyvärr kanske). Därav, återigen, revisionistforat.

Citat:
Abba-Frida? Tell me more.

Det var direkt från din wiki-länk, antog att du drog Marit-exemplet från den listan som fanns där (listan bestående av Marit, Abba-Frida och Wassmo). Nazistiska experiment är alltså direkt ansvariga för Abbas existens (om Wiki-sidan nu stämmer) otroligt.

Men jag förstår inte riktigt, handlade det om tvångsinseminering, våldtäkter, frivilliga eller en blandad kompott när vi pratar mödrar?
Citera
2016-01-16, 09:51
Medlem
Herkulesbigs avatar
Hört många storyn om detta under årens lopp. Men ingen koll om denna dam.

Deras sätt att få fram livskraftig ren rasig arier ras. En dåtidens avlingsexpriment med få en ren bra ras.

Jag har läst om de fann "blond blå ögda" barn i öst, så togs de hand av en speciell organisation som skulle uppfostra dem till bli tyska arier. Tro de fanns beskrivet i "stalins hämnd" eller "SS-ondskans redskap".

Kvinnorna i tyska riket gynnades med födda barn, helst många barn. Joseph Goebbels hade tex 6 barn, hans fru fick stolt det tyska moderkorset i silver. Tyska kvinnornas uppmuntrades skaffa barn tidigt i många föräldrars förtvivlan sändes de unga till läger. Det var ofta de blide på smällen där också, då med oftast "blonda män". Kvinnorna födde barnen som sedan togs hand om "barnhem" där och uppfostrades i nazistiskt anda.

Tyskbarn/hora var min mor,mormor också. Min morfar var en tysk fång vakt(hundförare) i ett danskt läger. I Danmark träffade han min mormor, hon blide på smällen (min mor) och de flydde till sverige. De var inte gifta, så för undvika skandal och repressalier så flydde de till Danmark.

Hon var bland många som blide på smällen med tyska soldater. Många var inte lika lottad som min mor. De fick utstå många repressalier, helst från den danska motståndsrörelsen.
Citera
2016-01-16, 21:07
Medlem
varmluftsballongs avatar
Citat:
Har du läst boken?

Nä inte alls. Jag höftade, tänkter mig att hon gjort efterforskningar i samband med framställningen av boken.

Citat:
Precis beställt den själv, brukar inte bry mig men jag finner hela konceptet väldig fascinerande. Det är ju en klockren "truth stranger than fiction". Men har "Det ser mörk ut på Kameruns avbytarbänk"-citatet precis blivit motbevisat så väljer jag att vara skeptisk till allt historieberättande (tyvärr kanske). Därav, återigen, revisionistforat.

Absolut, no worries. I övrigt är källkritik aldrig något dåligt. Återkom gärna när du läst boken och berätta hur hon visste detta? Jag tänkte själv också beställa den men jag har typ redan 30 böcker som står i kö på att få bli lästa.

Citat:
Det var direkt från din wiki-länk, antog att du drog Marit-exemplet från den listan som fanns där (listan bestående av Marit, Abba-Frida och Wassmo). Nazistiska experiment är alltså direkt ansvariga för Abbas existens (om Wiki-sidan nu stämmer) otroligt.

Ahhh, ser det nu. Får skyllda på den sena timmen. (men så fick jag lära mig något även denna dag ) , gäller ju att sprida ut det.

Citat:
Men jag förstår inte riktigt, handlade det om tvångsinseminering, våldtäkter, frivilliga eller en blandad kompott när vi pratar mödrar?

En blandad kompott.
Citera
2016-01-17, 14:59
Medlem
Citat:
[...]Har ni i Revisionism-forat koll på tanten? Ljuger hon? [...]

Citat:

Citat:
Varför skulle hon ljuga?

Exempel på fler författare? Som ljuger? Fast ljuger sant?

Exempel som flickorna i Krakow:

Citat:
"According to one of the worldwide leading Holocaust scholars, Yad Vashem Prof. Yehudah Bauer [right]: 'The story of the 93 girls in the Beis-Yaacov Girls School in Krakow, who in 1942 preferred suicide over falling into the hands of the Nazis, is not necessarily a lie. It just didn't happen.' [...]
Simon Rocker and Joseph Millis, writing in "Is truth the real sacrificial victim?", Jewish Chronicle, April 23, 1999, p. 31 (Retranslated from German)
http://vho.org/tr/2003/4/Manon415-421.html

En nödvändigt sann historia, som aldrig hänt?

Citat:
Levenkron turned to Yad Vashem and received the laconic reply that the story wasn’t true. The response shocked her. “I heard about Holocaust deniers, but I never met Holocaust inventors,” she said. She even suspected Yad Vashem’s attitude to the story was based on apathy towards abuse of women.
http://www.vosizneias.com/30766/2009...caust-exposed/

Holocaust inventors? Finns såna?

Företeelsen fejkade memoarer har en egen wikiartikel, där Holocaust memoirs har en...ja varför inte en "hedersplats"? (se ToreSkog-citat nedan) :https://en.wikipedia.org/wiki/Fake_memoirs

Där nämns Wilkomirski och Defonseca, bl a, men inte Laura Gabrowski, a k a Laurel Rose Willson, som tycks va typ proffs på området :
https://en.wikipedia.org/wiki/Laurel_Rose_Willson
http://www.answers.org/satan/laura.html

Hon påstod sig bl a ha träffat ovan nämnde Wilkomirski i Auschwitz:
Citat:
"He's my Binji, that's all I know" she said.33
33. The New York Times, Dec. 29, 1999, p. E5. [See also: "Holocaust Survivor Memoir Exposed as Fraud," The Journal of Historical Review, Sept.-Oct. 1998, pp. 15-16.]

(FB) "Vittnesmål" om "utrotningsläger och gaskammare"

Ämnet har en egen tråd:

Spelar det nån roll om det dom berättar är sant eller inte?

Om det är tillräckilgt hemska saker de berättar så kanske det gör nytta? Hjälper oss att inte begå samma misstag igen?

Citat:
Ursprungligen postat av ToreSkog
Historien är ju till för att hjälpa oss att inte begå samma misstag igen,[...]
Jag tycker naturligtvis att det är viktigt med sanning men om en lögn hjälper mer än den skadar så har jag inte lika stort intresse i att tvinga in sanningen i alla "förlorade" själar.

(FB) Hur blev du revisionist?

Även lögnen har sin givna plats i den nödvändiga samhällsnyttan, om den är nobel nog (läs TS här om de gamla grekerna) :

(FB) En nobel lögn

Om vi sätter in lögnen/orimligheterna i sitt större sammanhang får vi den nödvändiga helhetsbilden:

Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Eftersom förintelserevisionister helst lyfter ut valda delar ur historien för sitt reviderande så får ni också tåla att vi andra sätter in orimligheterna i sitt större sammanhang. Obekvämt för er men nödvändigt för helhetsbilden.

Så hur ska vi läsa Karis historia? Antirevisionistiskt? Bidrar den till helhetsbilden, den nödvändiga?

Hjälper mer än den skadar?

Eller ställer den till besvär? :

Citat:
Ursprungligen postat av quark
Det mest besvärande för icke-revisionister tycker jag är de starka historierna från ålderdomshemmen som kommer fram nu. Det finns förstås gott om oinformerade journalister som tar emot sådant för en human interest reportage. Sedan skriver de om överlevande från Polen som var "6,5 år" i koncentrationsläger. Många har varit Sonderkommando. Några överlevande har skrivit böcker sär anknytningen till den historiska verkligheten inte ha varit särskilt stor, för att säga det milt. Fenomenet är säkert inte nytt: KaTsetnik skrev redan på 50-talet.

Det finns förlag som ger ut sådant utan faktakontroll. Andra överlevande brukar vara tyste. De enda som granskar med stor offentlighet är revisionisterna, men de går ofta för långt.
(FB) Ange en sak som talar emot din uppfattning om förintelsen

Gick Pia Kristina Garde för långt, när hon gick igång på ett fotografi på Klaris moder...?.:

Citat:
Men det var egentligen fotografiet på modern som satte igång det hela. Klari hade skrivit att hon hade ett enda foto kvar, ett svagt foto på modern, som hon inte vågade fotografera av. Hon hade ju inte fått behålla det fotografi som nämns i boken, och jag undrade hur hon hade fått tag i det hon nu hade, och det var då det började uppdagas att någonting var fel.
När jag för några år sedan började skriva, tog jag mod till mig och frågade om hon ville kommentera det hon en gång hade berättat om arbetet vid gaskamrarna, och jag fick då svaret att hon aldrig hade arbetat där. 586 Det svåraste jag har haft att göra under det här arbetet, var att informera henne om vad som stod under henne namn i "De dödsdömda vittna". Hon bad mig att korrigera texten, och efter det drog hon sig tillbaka. Men vi har sedermera fått kontakt igen.
Dory Engströmers originalanteckningar finns, som tidigare nämnts, inte bevarade. Hon intervjuade och antecknade, och man kan tänka sig att en sammanblandning kan ha skett när hon skulle skriva ut referaten, men vem som egentligen har sagt det här, får man aldrig veta. Klart är i alla fall att det är ett alltför detaljerat och initierat vittnesmål, för att vara fabricerat av någon utomstående vid den tiden. 587
(FB) Revisionism? (min fetning)

Den där fetade meningen kan ju gälla Karis berättelse också?

forts följer
Citera
2016-01-17, 15:25
Medlem
forts

P-K Garde om Klara S's vittnesmål igen:
Citat:
Klart är i alla fall att det är ett alltför detaljerat och initierat vittnesmål, för att vara fabricerat av någon utomstående vid den tiden. 587
(FB) Revisionism?

Jfr Kari:
Citat:
Länge visste hon själv ingenting om den hemska början på sitt liv.
—Mitt första minne är från när jag är tre år och bor på ett barnhem utanför Linköping. En dag ska det komma ett par och titta på oss barn och kanske välja något att adoptera. Mannen har de snällaste ögon jag sett och jag går fram till honom och sätter mig i hans knä. Han säger att han inte tänker lämna barnhemmet utan mig.
[...]
http://www.hemmets.se/jag-lamnades-t...s-barnprojekt/

Jfr Heinrich Himmler - han kunde heller inte lämna barnhemmet i Oslo utan Kari, som han ville ge bästa tänkbara omsorg och mat :

Citat:
– Heinrich Himmler, en av de mest grymma nazistledarna, kom personligen till ”Lebensbornkliniken” i Oslo där jag var född. Han valde ut de starkaste av barnen likt när någon väljer ut vilken hund de vill ha på en kennel, berättar Kari Rosvall.
Hösten 1944, innan hon ens fyllt en månad fraktades Kari, utan namn och med numret I/5431, till Hohenhorst utanför Bremen i norra Tyskland. På ett barnhem där skulle hon och andra ”renrasiga” barn få bästa tänkbara omsorg och mat.
http://www.dn.se/insidan/jag-foddes-...-avelsprogram/

Befann sig Himmler i Norge hösten 1944?

Citat:
Heinrich Himmler visited Norway in 1941.

https://en.wikipedia.org/wiki/1941_in_Norway

Han var där i tre veckor:

Citat:
Hva bruker han så de tre ukene han er i Norge på?
http://www.nrk.no/dokumentar/nazi-sj...ari-1.11270023

Alltså inte på hösten 1944 (se ovan) - men eftersom Kari inte minns något förrän hon var tre år (se ovan) så kan hon ha fått fram händelsen med valet i kliniken via Herkulesbig-metoden:

Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Utan händelsen förändras under kanske 50 år.

Men alla har de ett gemensamma ursprung som "tyska"soldater,läger,tortyr,arbete,dödsfall,tåg,g hetto med mera... Vilket man få fram händelserna.

Fungerar ofelbart i Holocaustsammanhang, så varför inte i dess motsats - arieravelssammanhang?

.......................

Vad sägs om det här då:

Citat:
Tre år gammal kunde Kari Rosvall ännu inte prata. På barnhemmet utanför Norrköping ville personalen bli av med henne, och planen var att skicka den lilla flickan till ett hem för psykiskt störda.
[...]

Jfr ovan:

Citat:
På ett barnhem där skulle hon och andra ”renrasiga” barn få bästa tänkbara omsorg och mat.

Fick dom inte lära sig prata? Nazzarna ville fostra idioter?

Citat:
Projekt Lebensborn pågick till andra världskrigets slut. När striderna äntligen var över skulle Kari fylla sju månader. Via svenska Röda korset hamnade hon på ett barnhem i Sverige. Hon togs om hand av ett par, men sedan mannen dött lämnade kvinnan tillbaka henne.
– Jag tror att upplevelserna under mina första år gjorde att jag inte lärde mig att prata.[...]

MINNS hon att hon inte kunde prata före tre års ålder (hennes första minne är från tre års ålder - se ovan)?

Eller pratade hon tyska? Och hade vett att hålla tyst?

Har personalen berättat följande för de blivande fosterföräldrarna? :

Citat:
[...]Tre år gammal kunde Kari Rosvall ännu inte prata. [...]och planen var att skicka den lilla flickan till ett hem för psykiskt störda.

En sådan unge ville mannen med de snälla ögonen ha:

Citat:
Han säger att han inte tänker lämna barnhemmet utan mig.

Jfr Pia Kristina Garde ovan - kan kanske nån journalist gå i gång?

Eller räcker det att se henne hos Skavlan?

..................................

Igen, om hur hon kom till Tyskland:

Citat:
[...]utan namn och med numret I/5431[...]

Hit:

Citat:
1937 kaufte die SS-eigene Organisation Lebensborn das Anwesen für 60.000 Reichsmark. Das entsprach etwa einem Zehntel des Verkehrswertes. Die Villa wurde umgebaut und Anfang 1938 als „Heim Friesland“, Mütter- und Entbindungsheim für die Belegung von ca. 34 Mütter sowie 45 Kinder in Betrieb genommen. Das Heim stand vorzugsweise für die Nazi-Prominenz zur Verfügung. Wegen der zunehmenden Bombenangriffe auf Bremen wurde 1941 ein Teil der Bewohner in ein bayrisches Heim evakuiert und zusätzlich ein Hilfslazarett für weibliche Wehrmachtsangehörige eingerichtet. Von 1944 bis zum Kriegsende wurde das Lebensbornheim weiterbetrieben.
https://de.wikipedia.org/wiki/Herrenhaus_Hohehorst

"...Hemmet stod företrädesvis till Nazi-prominensens förfogande..."

Hur fick Röda Korsets vita bussar tag i henne?

Listor från Lebensbornkliniken i Oslo?

Finns dom kvar? Kan hon spåras från dom?

Ā la vaccinationsnumren på judar från Auschwitz?

http://www.lenomdes86.fr/indexenglish.html

(FB) Likdelar från gas offer funna
Citera
2016-01-18, 15:44
Medlem
framtands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erleb
...

Ja det var ju sådär jag tänkte att det skulle bli här, tackar för svaret! Tyvärr blir det otroligt svårläst och spretigt för mig. Du skulle nog tjäna en hel del (sympatier, intresse från andra, läslusta osv) på att fokusera svaret lite. Men jag ska försöka beta av lite länkar, tackar återigen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in