Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-01-14, 09:49
  #1
Medlem
Jolteons avatar
Har ingen aning om vart man placerar denna tråd men varför fryser inte typ drycker och sånt i selecta automater till is på vintern när det är -15*C till -20*C?
Citera
2016-01-14, 09:50
  #2
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jolteon
Har ingen aning om vart man placerar denna tråd men varför fryser inte typ drycker och sånt i selecta automater till is på vintern när det är -15*C till -20*C?

Därför att de har värmare (dessutom ger belysningen en del värme)
Citera
2016-01-14, 09:58
  #3
Medlem
Nej, dom har ingen värmare. Däremot har dom reglerat temperaturen. Se det som ett kylskåp du har hemma. Drycken är ju kall, utan att vara frusen.
Citera
2016-01-14, 09:59
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Därför att de har värmare (dessutom ger belysningen en del värme)

Drycken serveras ju kall!
Citera
2016-01-14, 10:59
  #5
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Nej, dom har ingen värmare. Däremot har dom reglerat temperaturen. Se det som ett kylskåp du har hemma. Drycken är ju kall, utan att vara frusen.

Ställ ett kylskåp ute ett åar dagar, drycken kommer att vara frusen.
Citera
2016-01-14, 11:24
  #6
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Nej, dom har ingen värmare. Däremot har dom reglerat temperaturen. Se det som ett kylskåp du har hemma. Drycken är ju kall, utan att vara frusen.

Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Drycken serveras ju kall!

Om du har -20 ute, och värmer upp skåpet med värmare till +5, vad händer då tror du?

Citera
2016-01-14, 11:31
  #7
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Drycken serveras ju kall!

Ja, om det är - 30 ute och termostaten som styr värmeslingor och kylkompressor är ställd på +4, vilken temp har då Colan du köper i automaten?

Edit: redan avhandlat ser jag.
Citera
2016-01-14, 18:54
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Nej, dom har ingen värmare. Däremot har dom reglerat temperaturen. Se det som ett kylskåp du har hemma. Drycken är ju kall, utan att vara frusen.

Klart att det sitter ett värmeaggregat i.
Citera
2016-01-14, 18:54
  #9
Medlem
BlueStars avatar
Mer en diskussion om fysik än om dryck (som ändå skulle höra hemma i Alkohol och dryck), så därför flyttas tråden.

Godis, frukt och snacks --> Fysik, matematik och teknologi
/Moderator
Citera
2016-01-14, 19:45
  #10
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jolteon
Har ingen aning om vart man placerar denna tråd men varför fryser inte typ drycker och sånt i selecta automater till is på vintern när det är -15*C till -20*C?
Var finns det sådana automater utomhus? Om det finns sådana så är det väl klart det finns värme i dem, läsk och liknande fryser ju till is vid ett fåtal minusgrader (lite lägre än noll pga. socker och andra ämnen men inte många minusgrader) så då måste det ju finnas värme. Fast jag har nog aldrig sett någon sådan utomhus.

Komplettering: Jag har fortfarande inte sett någon varuautomat (finns ju fler än Selecta) utomhus, i alla fall inte i kalla Norden men en googling på vending machine outdoor gav en del träffar. För den här anges bl. a.
Temperature:
Adjustable temperature from 4-26 °C
Optional:
Customized heating or cooling or others

Vad jag inte lyckats hitta på någon maskin är max och min omgivningstemperatur, det är ju rätt viktigt om de ska stå ute.
__________________
Senast redigerad av skunkjobb 2016-01-14 kl. 20:00.
Citera
2016-01-14, 20:18
  #11
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Var finns det sådana automater utomhus?
Vad jag inte lyckats hitta på någon maskin är max och min omgivningstemperatur, det är ju rätt viktigt om de ska stå ute.

De står på många större pendeltågsperronger i Stockholm. Även på Centralstationen. Etc
Citera
2016-01-14, 21:42
  #12
Medlem
bjornebarns avatar
Det älskar jag med Japan; de kan värma respektive kyla vilken dryck som helst i automaten (oberoende av hur de andra dryckerna är) och de som värmes blir dessutom riktigt varma. Alltid trevligt med en varm aluminiumburk kaffe att värma händerna med när det är kallt ute
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback