• 1
  • 2
2016-01-13, 23:16
Medlem
De mest negativa symptomena, vad jag har bara känsla av. Är paronoia och mer eller mindre blivit korkad. .
Jag vet inte heller riktigt, men tredje symptomen. Är att personen bablar, på, bablar och bablar. Även fast man ibland försöker visa på, lite mer trevligare sätt att man inte vill prata med personen. Genom att ge han korta svar. Eller inte ge svar alls. Men personen verkar inte alls förstå att man egebtligen inte vill snacka med människan.

Personen har blivit vannsinig aggressiv.

Tja, dessa symptom är jag egentligen osäker på om han har fått på grund av sitt bruk av att röka cannabis. Han verkar töka dagligen. Flera gånger om dagen. Flera tillfällen har personen gått ut, och det verkligen luktar något lustigt. Det luktar definitivt inte vanliga cigg. Utan det är en sorts lukt, som jag misstänker starkt att det är cannabis.

Personen har troligtvist rökt mer än ett år, möjligtvis två. Om inte mer.

Hur mer behöver personen röka för att det absolut skall ge mer negativa symptom?

Hur mycket kan personen stå ut. Om han nu röker dagligen/flera gånger om dagen?

Personen förnekar sitt bruk. Även om man märker att han blir ibland borta efter att han kommit inomhus. Efter att man känt av lukten att han har rökt cannabis.

Kontakta polisen anonymt?

Personen studierar och sist jag pratade om hans studier, verkade han ser framemot att sluta skolan/kursen, för att sedan gå ut på sin arbetsäventyr.

Jag vill gärna inte sabotera detta för honom. Ärlighetens namn är jag också rädd för att ta upp diskutionen om han röker eller inte. Som jag sa tidigare. Han har blivit oerhörd aggressiv på sistonen.

Det där med paronoianär jag inte riktigt säker hur det hela står till. Fick bara höra rykten om att han blir lätt skrämd när han hört någonting som han finner är lustigt utomhus.

Så där kan jag inte säga att han egentligen blivit paronoid, då jag bara hört rykten om det. Ifrån en enda person.

Men ur personens beskrivning låter det som en typisk paronoia.

Som sagt, kontakta polis vet jag inte riktigt egentligen. Skulle nog sabotera en hel del om han bli fast för narkotika. Att tala med personen kan leda till allvarlig konflikt.

Jag har läst lite, och det är visst negativt att röka cannabis i långa perioder. Och det måste vara mer negativt om man röker flera gånger om dagen.

Den enda svaret jag vill ha - Är hur lång tid det kan ta för att det skall sabotera personens psyke mer?

Hur kan jag hjälpa människan, eller bör jag låta det va?
Då personen faktiskt har släkt och vänner. Och jag egentligen i själva verket inte vill ha någonting med honom att göra.
Citera
2016-01-13, 23:27
Medlem
Omöjligt att säga hur lång tid det tar, OM han ens får negativa effekter av (misstänkt?) cannabisbruk.
Seriöst, du vill inte lägga dig i så därför röstar jag för att du låter bli. Låt honom vara och låt hans familj ta hand om honom när det är dags. Håll dig borta från honom, du gör er båda en tjänst.

Hur gamla är ni?
Citera
2016-01-14, 02:14
Medlem
Pie021s avatar
Röker dagligen. är hög 2 min efter att jag går upp från sängen och håller mig eller iaf försöker va hög tills jag går och lägger mig. Inne på år 3. Ända negativa jag märker är kostnaden.
Senast redigerad av Pie021 2016-01-14 kl. 02:19.
Citera
2016-01-14, 05:06
Medlem
smellyproofs avatar
Kom igen vi snackar cannabis. Angående bieffekter så verkar du redan ha märkt dessa. Trött och omotovierad. Det blir inte värre än så.

Är ni under typ under 20 så är det lite värre. Cannabis är värre för unga personer då deras hjärna är mer känslig.
Senast redigerad av smellyproof 2016-01-14 kl. 05:09.
Citera
2016-01-14, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smellyproof
Kom igen vi snackar cannabis. Angående bieffekter så verkar du redan ha märkt dessa. Trött och omotovierad. Det blir inte värre än så.

Är ni under typ under 20 så är det lite värre. Cannabis är värre för unga personer då deras hjärna är mer känslig.
Nja. . .Är det inte så att hjärnceller skadas/dödas. Man blir mer korkad?

Andra synptom lär nog väl dyka?
Någon form av trög/seghet både psykiskt och fysiskt?
Citera
2016-01-14, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.o.a
Nja. . .Är det inte så att hjärnceller skadas/dödas. Man blir mer korkad

Du tänker på alkohol, det organiska lösningsmedlet skapar bokstavligen hål i hjärnan.
Citera
2016-01-14, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Captain_Napalm
Du tänker på alkohol, det organiska lösningsmedlet skapar bokstavligen hål i hjärnan.
Nej, det framkom ju att alkohol inte skadar hjärnan, eller tja. Beror väl på hur mycket man dricker kanske?

Men finns det alltså ingen som helst negativitet med att röka cannabis?
Citera
2016-01-14, 10:57
Medlem
Strychnos avatar
Alternativ medicin --> Cannabis
/Moderator
Citera
2016-01-14, 10:59
Bannlyst
Eh fort. Vill du bli kvinna så rök på. Cannabis innehåller östrogen i mängder.
Citera
2016-01-14, 12:33
Medlem
Nej, cannabis innehåller inte östrogen öht, däremot binder en eller flera av ämnena i cb till samma receptorer. Effekten av det finns det inga bevis för och det gamla "Doobies make boobies" är mer ett redskap för propaganda än vetenskapligt.

"These findings only apply to the animals under observation and human studies are not at all conclusive, often presenting conflicting reports of marijuana’s effects. That said, the staid and just Mayo Clinic lists cannabis, along with alcohol, amphetamines, heroin, and methadone, as a potential cause of gynecomastia. It also identifies medications, herbal products, aging, tumors, and kidney failure, among other conditions, as potential causes."

Så nej, det finns inte bevis för att man utvecklar feminina drag av cannabis. Däremot hittar jag att alkohol förstör testosteron-produktionen och därför faktiskt gör just detta då det ändrar nivåer av de riktiga hormonen, inte introducerar en exogen substans som utövar okänd eller ingen effekt på receptorn. Jämför med Naloxon som binder till opiatreceptorer men inte ger någon effekt, används som motmedel mot t.ex. heroin för att blockera effekten. Jag vet att folk hatar alkohol vs cannabis-snacket men det går ju i de flesta lägen sätta dit alkohol för just det förbudsivrarna påstår cb orsakar så jag tänker fortsätta :P

Alcohol is directly toxic to the testes, causing reduced testosterone levels in men. In a study of normal healthy men who received alcohol for 4 weeks, testosterone levels declined after only 5 days and continued to fall throughout the study period (17). Prolonged testosterone deficiency may contribute to a "femininization" of male sexual characteristics, for example breast enlargement (18)."

http://pubs.niaaa.nih.gov/publications/aa26.htm

Edit: Till TS: Om han beter sej väldigt märkligt och är aggressiv osv så har han troligen andra bekymmer som ligger bakom hans beteenden. Missbruk är nästan alltid ett försök att fixa såna problem och ett sätt för folk med diverse problem att komma bort från dem. Sällan att det går på andra hållet faktiskt. Bra video där Gabor Mate beskriver beroenden och jag tror att det är nåt sånt bakom din bekantas beteende. https://youtu.be/T5sOh4gKPIg
Senast redigerad av redlime 2016-01-14 kl. 12:43.
Citera
2016-01-14, 12:39
Medlem
Fruity Freshs avatar
Jag föreslår att du agerar omedelbart för din kompis välbefinnande. Börja med att:

1) Komma ikapp resten av världen genom att läsa på om cannabis.
2) Låt honom syssla med vad han själv behagar.
Citera
2016-01-14, 15:38
Medlem
smellyproofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.o.a
Nej, det framkom ju att alkohol inte skadar hjärnan, eller tja. Beror väl på hur mycket man dricker kanske?

Men finns det alltså ingen som helst negativitet med att röka cannabis?
Jo det finns negativt med cannabis. Men tycker du verkar överdriva lite. Som sagt trötthet, seghet, omotiverad. Så länge man röker så påverkas minnet negativt, inlärningsförmåga och så vidare men det är så ruset fungerar. Slutar han så blir han vanlig igen, det handlar inte om några döda hjärnceller.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in