2016-01-12, 20:49
Medlem
SSG90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ingendera
Att dma av lnkarna p deras rekryteringssidor verkar det som att de bda anvnder samma rekryteringssystem snarare n samma rekryteringsfretag:

http://www.reachmee.com/

Tack, d vet jag!
Citera
2016-01-13, 03:21
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SSG90
Hej!

Har planerat att ska jobb p ovanstende butikskedjor, dr jag har ftt god kontakt med bgge s det r inte dr frgan ligger.

Saken

Clas Ohlson och Kjell & Company sljer vldigt liknande saker, varfr det r svrt att frklara ngon skillnad mellan dem. Har upptckt att deras sidor fr rekrytering r nstintill identiska med undantaget att de har olika frgscheman.

r det samma enhet som skter rekryteringarna fr bgge? I s fall knns det torftigt att skicka in ett identiskt personligt brev, med utbytt fretagsnamn. Handlar inte om lathet, men vet inte hurpass mycket annorlunda jag hade kunnat skriva det.

Ngon med insikt?

http://om.clasohlson.com/karriar/lediga-jobb/
http://www.kjell.com/se/om-oss/lediga-jobb
Citat:
Exakt, men det sger ju inte att de inte kan anvnda sig av samma enhet? Tycker resten r fr likt fr att det skulle rra sig om tv separata enheter. Snarare att man har outsourcat till rekryteringsfirma.
Citat:
Nej jag r inte dum, jobbade fr Manpower och vi rekryterade t strre fretag, trots att de sjlva utver oss hade egna rekryteringsenheter.

Jag har inte bestmt mig fr vad jag tycker, dock sker jag fakta och inte dina tilltnka sikter, dessa kan jag sjlv producera.

1. Nej, deras sajter r inte likadana, inte ens nra. Ser ut som jobbsidorna hos de flesta fretag.

2 Varfr skriver du terkommande om "enheter" nr du syftar p fretag? Ett fretag r ett fretag, inte ngon sorts "enhet".

3. Hur ett fretags jobbsida ser ut, om tv fretag har jobbsidor som liknar varandra eller hur ett jobb verhuvudtaget r utannonserat avsljar ingenting om hur rekryteringsprocessen kommer att g till. Ett fretag kan mycket vl annonsera sjlva och ta in en konsult som skter intervjuer m.m. precis som dom kan lta en konsult skta annonsering men sjlva skta intervjuer m.m. Och alla andra mjliga upplgg dremellan.
Citera
2016-01-13, 10:00
Medlem
SSG90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
1. Nej, deras sajter r inte likadana, inte ens nra. Ser ut som jobbsidorna hos de flesta fretag.

2 Varfr skriver du terkommande om "enheter" nr du syftar p fretag? Ett fretag r ett fretag, inte ngon sorts "enhet".

3. Hur ett fretags jobbsida ser ut, om tv fretag har jobbsidor som liknar varandra eller hur ett jobb verhuvudtaget r utannonserat avsljar ingenting om hur rekryteringsprocessen kommer att g till. Ett fretag kan mycket vl annonsera sjlva och ta in en konsult som skter intervjuer m.m. precis som dom kan lta en konsult skta annonsering men sjlva skta intervjuer m.m. Och alla andra mjliga upplgg dremellan.

1. Jag tycker deras sajter r vldigt lika visuellt. Att de dessutom har likadana funktioner talar ocks fr detta.

2. En enhet r en avdelning inom ett fretag med en specifik uppgift.

3. Just drfr frgar jag, fr att det kan vara p 1000 olika stt.

Vad r det som r oklart? Fr vrigt tillfrde du ingenting produktivt.
Citera
2016-01-13, 22:26
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
2. En enhet r en avdelning inom ett fretag med en specifik uppgift.
Jo, talar man om avdelningar, enheter eller liknande s torde man syfta p en del av ett fretag. Det var drfr jag frgade, eftersom du i ditt frsta inlgg skrev "r det samma enhet som skter rekryteringarna fr bgge?" Eftersom du syftade p tv olika fretag, borde du d i s fall med ovan citerade text syfta p ett tredje fretag, allts inte en enhet inom vare sig Clas Ohlsson eller Kjell & co.

Vad gller jobbsidors likheter och olikheter, s har vldigt mnga fretag liknande sidor. Vad det beror p vet jag ej, men gissar att det snarare beror p att den som byggt deras respektive fretagssidor inte lgger ner ondigt mycket tid p just de delarna, eller att fretagen vljer att efterlikna varandra eftersom dom d fr en struktur som potentiella jobbskare knner igen sig i, och att det inte finns ngot att vinna med att vara annorlunda bara fr den sakens skull.
Citera
2016-01-14, 09:23
Medlem
SSG90s avatar
Citat:
Jo, talar man om avdelningar, enheter eller liknande s torde man syfta p en del av ett fretag. Det var drfr jag frgade, eftersom du i ditt frsta inlgg skrev "r det samma enhet som skter rekryteringarna fr bgge?" Eftersom du syftade p tv olika fretag, borde du d i s fall med ovan citerade text syfta p ett tredje fretag, allts inte en enhet inom vare sig Clas Ohlsson eller Kjell & co.

Vad gller jobbsidors likheter och olikheter, s har vldigt mnga fretag liknande sidor. Vad det beror p vet jag ej, men gissar att det snarare beror p att den som byggt deras respektive fretagssidor inte lgger ner ondigt mycket tid p just de delarna, eller att fretagen vljer att efterlikna varandra eftersom dom d fr en struktur som potentiella jobbskare knner igen sig i, och att det inte finns ngot att vinna med att vara annorlunda bara fr den sakens skull.

Det potentiella antagandet utgick frn att CO & Kjell hade gemensam gare.
Citera
2016-01-15, 00:53
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Det potentiella antagandet utgick frn att CO & Kjell hade gemensam gare.
Vilka som ger fretagen framgr ju p hemsidorna Clas Ohlsson r fr vrigt brsnoterat, det antog jag att alla som passerat gymnasieldern knde till.
Citera
2016-01-15, 10:49
Medlem
SSG90s avatar
Citat:
Vilka som ger fretagen framgr ju p hemsidorna Clas Ohlsson r fr vrigt brsnoterat, det antog jag att alla som passerat gymnasieldern knde till.

Tnkte att de kanske ingick i samma koncern om du fattar vad jag menar. Nej, visste inte att de r brsnoterade.
Citera
2016-01-15, 21:21
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Tnkte att de kanske ingick i samma koncern om du fattar vad jag menar. Nej, visste inte att de r brsnoterade.
Du skrev tidigare i trden att du jobbat med rekrytering fr Manpower...menar du p allvar att det finns personer som jobbar med rekrytering i det hr landet, som inte har den allmnbildningen om nringslivet att de vet vilka fretag som r noterade p de strre listorna, att de knner till vilka de strre koncernerna och garkonstellationerna r och i vart fall har grundlggande kunskap om den nringslivshistoria som lett fram till de fretag, den nringslivsstruktur och de ekonomiska maktkonstellationer som vi har idag...
Citera
2016-01-15, 21:52
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Du skrev tidigare i trden att du jobbat med rekrytering fr Manpower...menar du p allvar att det finns personer som jobbar med rekrytering i det hr landet, som inte har den allmnbildningen om nringslivet att de vet vilka fretag som r noterade p de strre listorna, att de knner till vilka de strre koncernerna och garkonstellationerna r och i vart fall har grundlggande kunskap om den nringslivshistoria som lett fram till de fretag, den nringslivsstruktur och de ekonomiska maktkonstellationer som vi har idag...

Du skulle bi grtfrdig om du visste hur mnga som "fljtar" sig igenom livet. Det r en ganska liten procentandel av befolkningen som ht har ekonomiskt intresse nog att veta 5 fretag som ingr i omx30 exempelvis.

Maktkonstellationer? Frga vilka deltagare det r i ssongens paradise hotel istllet
Citera
2016-01-16, 00:05
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Du skulle bi grtfrdig om du visste hur mnga som "fljtar" sig igenom livet. Det r en ganska liten procentandel av befolkningen som ht har ekonomiskt intresse nog att veta 5 fretag som ingr i omx30 exempelvis.

Maktkonstellationer? Frga vilka deltagare det r i ssongens paradise hotel istllet
Ja det r vl s det r, trkigt nog Tycker dock att man av en person som jobbat som rekryterare, och som drmed fr frvntas ha en hgskoleutbildning inom det samhllsvetenskapliga omrdet, br kunna frvnta sig viss kunskap om nringslivet, generellt om mikro- och makroekonomi, en del om hur det politiska landskapet ser ut och hur landet i byrkratisk bemrkelse r uppbyggt och organiserat, allts lite basic statskunskap. Dessutom borde man kunna frvnta sig lite kunskap om hur vgen fram till idag sett ut, allts lite historia och ekonomiska historia. Men sanningen r vl snarare den att till och med dom som borde ha ett intresse fr det knappt kan skilja p Keynes och Friedman, LO och Svenskt nringsliv eller parlamentarism och presidentialim.
Citera
2016-01-16, 12:26
Medlem
Jonassons avatar
Citat:
Ja det r vl s det r, trkigt nog Tycker dock att man av en person som jobbat som rekryterare, och som drmed fr frvntas ha en hgskoleutbildning inom det samhllsvetenskapliga omrdet
Hgskolorna pumpar ut enorma mngder HR-folk, ekonomer mm med extremt lga krav fr att f examen.

"Jag jobbade som x och pluggade till personalvetare, fick inget jobb s nu jobbar jag som x igen" r en klassiker.

Att TS inte frstod vad "egen regi" betydde och trodde att det var samma gare bakom bda fretagen sger en del.
Citera
2016-01-17, 17:24
Medlem
SSG90s avatar
Ni r ondigt hrda

Har ingen utbildning inom ekonomi annat n ekonomisk linje p gymnasiet. Rekryteringsjobbet fick jag fr att de tyckte att jag var en god mnniskoknnare, jag var bara ett led i processen, ngon annan beslutade om huruvida ngon skulle anstllas eller ej, baserat p mitt utltande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in